Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kapa silver/guldram utan flagor

Produkter
(logga in för att koppla)

LottaLeijon

Aktiv medlem
Finns det nån teknik för att kapa guld- och silverfärgade träramar utan att det blir färgskav vid skarven? Alternativet att slipa efteråt känns inte optimalt eftersom det ofta handlar om över 2mm. Har prövat tejp och den drog med sig förgyllningen.

Jag har några idéer som jag inte provat, men som man skulle kunna testa:
1. en mera fintandad såg kanske, då borde spånen bli mindre

2. I stället för tejp, om ramen är hyfsat slät på framsidan, lägg den dikt emot en trälist, håll ihop dem på lämpligt sätt med tving eller gummiband eller nån sorts skrustäd och kapa båda samtidigt. Trälsiten borde hålla emot på samma sätt som tejpen gör och hindra flisbildning.

3. Ett väldigt vasst stämjärn och en träklubba. Ramlisten huggs/klipps av i ett enda slag, och det blir ett väldigt fint snitt.

4. Jag har förresten för mig att det finns nåt specialverktyg som i princip klipper av ramlister korrekt gerade. Den metoden och den föregående fungerar nog bäst på smala lister.

1. Jag ska kika vad som finns och testa på spillbitar, tror bladet är rätt fint dock.
2. Har tänkt i samma banor men minsta rundning så går det ju inte.
3,4. Japp, använder en sådan ”giljotin” helst, även om gersåg finns också. Problemet uppstår där också. Ju tjockare och plastigare färglager desto värre, men de glänser ju finast också…
50CD07F9-3342-4068-AA05-3732883A3797.jpeg

Tuggade just igenom en 40 min lång reklamvideo med dåligt ljud och tänkte göra min kom-ihåg-anteckning här om nån mer har nytta av det. Jag har alltså inte prövat än, här är videon:

* Se till att listen är stöttad och väl fixerad, även bakåt.
* Lägg en frigolitremsa över ”ryggen” på listen. Den kan till och med formas efter listen om det är superkänsligt. Jag har massa kapa-spill som kanske fungerar.
* Värm listen något. Hårtorken kanske är lagom.
* Häftmassa kan funka som tejp men är snällare mot lacken.

annars gäller förstås:
Välslipade blad (ej hemslipning). Väl inställda underknivar, justera in med ett papper som distans mot giljotinen. Breda lister tas i flera skär. Ev tyckte de att även smala lister skulle klippas i flera skär, vet dock inte om det påverkar flisandet.

Gå till en glasmästare som ramar in tavlor, dom har specialverktyg som klipper ramen exakt och utan trädsprickning.

.. Fasiken så bra det här blir! 😆
Var det där någon slags ironi? :D
Om man ska såga så brukar ju principen generellt vara att ju finare tandning och tunnare blad, ju mindre flisor.. Och börja från den synliga ytan, det fläker mest när bladet går igenom på slutet.
Hur fungerar japanska dragsågar, är det inte det närmaste rakblad man kan komma? Har aldrig provat..

Var det där någon slags ironi? :D
Om man ska såga så brukar ju principen generellt vara att ju finare tandning och tunnare blad, ju mindre flisor.. Och börja från den synliga ytan, det fläker mest när bladet går igenom på slutet.
Hur fungerar japanska dragsågar, är det inte det närmaste rakblad man kan komma? Har aldrig provat..
Jo, absolut. Ska kika om jag har finare blad, men de jag prövat var väldigt fina. Sen är Klippen/giljotinen väldigt mycket smidigareoch snabbare så just nu står mitt hopp till att frigolitskiva ska kunna hjälpa lika bra som videorna får det att verka.
Det är nåt speciellt hur den tjocka plastfärgen spricker redan när man går emot med sågbladet, vanliga målade lister har inte alls detta problem.

Akta fingrarna bara :p
Funderar, skulle smältlim kunna fungera som tillfälligt skydd/stödförband? Värmer man med hårtork sen så går det ju i princip att torka bort med en trasa.. Men det kanske blir kladdiga fläckar kvar?

Jag upplever absolut förbättring men det behövs helt klart mer övning nu också, tack för alla tips!

En intressant tråd om ämnet där man pekar på dålig kvalité på listen:https://theframersforum.com/viewtopic.php?t=7531
Ja det kan mycket väl vara list av dålig kvalité. Jag hade jätteproblem med en bred svart list för några år sedan. Testade allt jag kunde komma på, men den sprack ändå. Då bytte jag till en list från en annan leverantör som såg nästan likdan ut. Inga problem alls.

japansåg eller en slö bågfil. Men bågfilen ä ett helsike att såga rakt med.
Ett proffsigt sätt är att såga så ytan får rätt vinkel o sen slipa ner de sista millimetrarna.
Finns väl i alla skolors träslöjdsalar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar