Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kapa + frigolit?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag har tänkt att förstora några bilder, och fästa dom på kapa platta, och det görs i butik. Sen har jag funderingar på att limma fast frigolit på kapa plattan för att få ut bilderna ca 5 cm från väggen.

Är det någon som har någon annat förslag, eller gjort på liknande sätt, för att få ut bilderna från väggen? Såg på Extream home makeover för ett par dagar sedan och där hade dom förstorat bilder, som stod ut en bit från väggen, såg riktigt snyggt ut.

Någon som har erfarenhet och som gärna delar med sig av informationen? Gärna med bilder.

Har du gjort så eller är de bara en tanke?

Min tanke är att limma på en frigolitbit i mitten av bilden, kanske 40*40 cm, då bilderna kanske kommer att vara 1*1 m. Spika upp spik i väggen som jag sedan pressar fast frigolitskivan på?

Jag har gjort två avlånga bitar av kapa och limmat dem på baksidan. En uppe och nere, då ser det ut som om tavlan svävar en bit ut från väggen. Gör kapabitarna kortare än själva tavlan så de inte syns från sidan. Jag har haft en hel utställning med tolv bilder monterade på det viset.
Lycka till!
//
Nina

Spelar inge roll exakt hur, men snyggast om friggoliten kommer en bit in så den inte syns.

När det gäller frigolit och man vill ha ett snyggt snitt är cirkelsågen ett aldeles utmärkt verktyg.

Kan tyckas lite "overkill" men det är klingans hastighet som gör det fina snittet.
Det är inget motsånd i frigoliten så man måste vara noggrann med styrning av sågen då minsta vinkling ger hack eller ojämnt snitt.

Ett lim som ger en stark och nästan osynlig fog är vanligt vitt trälim.

/Lars

Lars Broman skrev:
När det gäller frigolit och man vill ha ett snyggt snitt är cirkelsågen ett aldeles utmärkt verktyg.

Kan tyckas lite "overkill" men det är klingans hastighet som gör det fina snittet.
Det är inget motsånd i frigoliten så man måste vara noggrann med styrning av sågen då minsta vinkling ger hack eller ojämnt snitt.

/Lars

En bygg/klyvsåg med riktigt anhåll är ännu lämpligare för att få det hela rakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar