Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kapa en pappersbakgrund på bredden?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Jag har ett rum som är 2,60-2,65m brett, tänkte se om jag kunde köpa några begagnade pappersbakgrunder på rulle, problemet är att dom är 2,75 breda.
Hur svårt kan det vara att kapa dom på bredden? Nån som gjort det? tänkte tabort ca 20 cm så det rymms med uppgängningen.

Är det t.ex. nån sorts förstärkning längs sidorna som man i så fall klipper bort? Annars tycker jag att det borde gå lätt att klippa bakgrunden.

Eller ska man ta en fintandad såg och såga rullen sm den är? Använda bågfil?

Inga problem med en fintandad såg. Jag måste alltid kapa bort 8 cm på mina.

Begagnade bakgrunder? Finns det?

Bågfil funkar utmärkt. Eller andra fintandade sågar, kan gå lite långsamt med bågfil. Du ska absolut kapa rullen obruten!

Begagnade bakgrunder tror jag du får svårt att hitta. Pappbakgrunder är engångsgrejer. Man drar ut en längd, använder den tills den inte är acceptabel längre, kapar av och slänger den, och drar ut en ny längd.

Tack för svar, då ska jag prova det om jag köper nån.

Såg den anonnsen, och även de på cyberphoto var 2,75 breda så då måste jag ju kapa dom.

Det är ett standardmått helt enkelt. Antagligen för att det är en ganska universell bredd som funkar för mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar