Advertisement
ANNONS
Annons

Kaos och katastrof - Kraschad hårddisk!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
El Barto skrev:
Så har det hänt. Min hårddisk med alla foton har kraschat. Dessvärre gick jag i dagarna och funderade på om det inte var dags att göra en ny back up eftersom det var en månad eller två sedan senast... Fy f*n vad det känns surt.

Någon som har tips på bra program eller billiga firmor som räddar?

För även om jag bara är en glad amatör så är det ju som så att många bilder har ett emotionellt värde!

Hjälp sökes akut!

/Mikael

Kontakta Recovery.se, www.recovery.se
Har endast bra erfarenheter, dock inte egna.

/Dan

jonasforsgren skrev:
RecoverMyFiles har jag använt med lysande resultat. Men en riktig nogrann scanning av en USB disk kan ta ett par dygn...

Det var nog den jag körde nu när jag ser namnet. Så gott som alla jpg:s tillbaka men inte så många raw och psd-filer. Fast efter tre formateringar så är det väl okej ändå.

Diskwarrior sägs vara grym till mac men kostar en slant och är rätt svår att få tag på enligt vad jag förstått på mina klasskamrater.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Hmm, om man nu ska mixtra med det själv och inte har tillgång till andra vaggor eller andra operativ typ linux så skulle jag väl råda till följande.

Quickformatera disken. Om jag minns rätt så är det enda som görs att FAT-tabellen raderas och den ser du ju iaf inte som det är nu.

Nej för helvete skriv ingenting till disken om du vill ha möjlighet att rädda så mycket data som möjligt. Koppla helst inte in den på en Windowsmaskin heller f.ö. då den konstant läser och skriver information till diskarna åtminstone när det är ett NTFS-filsystem men jag litar inte på det i övrigt heller.

Är innehållet på diskarna inte oersättligt så kan du naturligtvis köra ett filräddningsprogram mot den och hoppas på det bästa. Annars så är det bästa man kan göra låta någon som vet vad de pysslar med göra det. Det kan visserligen kosta en hel del.

Mellan dessa två alternativ så finns möjligheten att skapa en bitkopia av den befintliga disken för att sedan göra allt jobb på kopian. Det gör man dock inte under Windows om man har något alternativ.

Tack alla för oerhört bra hjälp!

Körde GetDataBack med ett mycket lyckat resultat. Har nu fått tillbaka precis varenda fil, säkerhetskopierat dem och formaterat om hårddisken. Dessbättre inga fysiska fel på disken vad det verkar som.

Ska väl börja se mig om efter en ny stationär...

/Mikael

Maverick skrev:
Det var nog den jag körde nu när jag ser namnet. Så gott som alla jpg:s tillbaka men inte så många raw och psd-filer. Fast efter tre formateringar så är det väl okej ändå.

Diskwarrior sägs vara grym till mac men kostar en slant och är rätt svår att få tag på enligt vad jag förstått på mina klasskamrater.

Mvh
Maverick

Jag fick tillbaka nästan allt när jag körde den (RecoverMyFiles) trots att jag hade disken inställd på autodefrag med Diskkeeper. Det var dock några år sedan och mycket har hänt sedan dess...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.