Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kanske plugga, men vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag börjar ledsna på marknaden där kunder prioriterar bort både fotograftjänster , layouter och hemsidetjänster och funderar allvarligt på att sätta mig i skolbänken igen. Men vad ska man plugga tro?

Jag vill jobba ungefär med det jag gör idag som beskrivs ovan men känner att det kanske måste kompletteras med något mer. Har ni förslag?
Är utbildad inom information/mediekommunikation och kanske det är något att bygga vidare på men vad ska man gissa är säkert idag?

Egentligen har jag varit lyckligt lottad länge men just nu när två storkunder köpt kompakter och en av de samma börjat uppdatera sin sida själv börjar jag ana att detta är början till undergången om man inte kompletterar utbudet.
Skolbänken på halvtid kanske är ett bra komplement tills vidare men jag vet ju inte ens vad jag vill plugga eller satsa på. Förslag? Finns bra halvtidsstudier eller distansutbildningar ni rekommenderar?

Vad tror ni är en "säker bransch" i framtiden? eller ett bra komplement?
 
Hej Lotta!

Jag upptäckte samma sak för säg 5 år sedan och istället för webbdesigner skolade jag om mig till webbutvecklare (arbetar med olika serverskriptspråk och databaser) och då fanns det plötsligt mycket fler jobb att söka. Jag har en utbildning inom Informatik och systemvetenskap. Grejen är att man i detta yrke har mycket nytta av den tidigare erfarenheten. Om du däremot inte är teknikintresserad är det ju inget alternativ dock och vem vet vad som händer inom 3 år?
 
lottae skrev:
Egentligen har jag varit lyckligt lottad länge men just nu när två storkunder köpt kompakter och en av de samma börjat uppdatera sin sida själv börjar jag ana att detta är början till undergången om man inte kompletterar utbudet.

Om ett företag börjat uppdatera sin webbplats själva är det bara att gratulera dem. Ett s.k. CMS, vilket de antagligen införskaffat, är ett mkt kostnadsbesparande verktyg för de flesta företag. Jag tycker att du även borde erbjuda utveckling av sådana. Jag tvivlar på att det går att överleva som webbutvecklare utan dessa tjänster. Det är dessutom inget man behöver plugga utan går alldeles utmärkt att lära sig själv.
 
Tack för tips Joel och Jonas:)
Just systemutvecklare är något jag tänkte för längesedan och intresset för det finns egentligen.
Fast just i nutid vete sjutton om jag riktigt tror på framtid som det heller. Många systemutvecklare sägs upp och skulle man vilja ha anställning så konkurrerar man med mängder av arbetssökande som har längre arbetslivserfarenhet som det än en nyutexaminerad.
Som egen krävs en nya kunder iaf om man satsar där och jag är inte direkt lokaliserad i storstaden med de många företagen så företag kombinerat med anställning kanske är vettigt att satsa på och helst inom något där jobb kanske kan finnas.

Fast CMS-system kan ju vara något att kolla och räkna på ändå..

Inser att jag låter negativ men det är inte riktat mot er och era råd är jag glad för.
Fortsätter vända och vrida trots att jag är skeptisk alltså.

Fler som har tips? Distansutbildningar som kan vara intressanta eller annat?
 
Senast ändrad:
En högskoleexamen - eller två egentligen - sitter väl aldrig fel heller..

Finns hur mycket som helst att välja bland, beroende på intresse, tycke och smak.
 
Jo, du har rätt Johan och kanske är det just det där "hur mycket som helst" som gör mig totalförvirrad.

Helt klart är det högskola jag tänker men valet om åt vilket håll jag ska dra är inte lätt. Jag har ingen lust att kasta ut pengar för utbildning som inte ger mig ganska bra säkerhet i framtiden och jag vet inte vad som är relativt säkert eller ens riktigt vad jag vill men jag tror det är mest distansutbildningar jag tittar efter.
(förvirrad var rätta ordet)
 
I utbildningsväg finns nog inte ordet framtidssäkerhet dessvärre.

Den efterfrågade kompetensen verkar gå i cykler. Men i övrigt gäller ju som alltid att rätt person får jobbet oavsett utbildning.

Hur många år har du tänkt plugga? Heltid, halvfart?
En kandidatexamen är ju mellan 120 och 160 studieveckor (med 40 studieveckor per år i helfart).

Ekonomi, Juridik, Medicin, Samhälls/beteendevetenskap är väl alla bra inriktningar. Teknologutbildningarna har jag för dålig koll på för att kunna säga vilka inriktningar som är bra grunder.

Jag tror att du Lotta kanske ska fundera över vad du vill, och hur du vill det.
 
Johan Okker skrev:

Jag tror att du Lotta kanske ska fundera över vad du vill, och hur du vill det.
Jag vet nog vad jag vill men inser att det tyvärr inte går ihop med verkligheten. Det är det hårda.

Halvfart är nog det rätta eftersom jag ändå har jobb också (om än inte på fulltid i all evighet kanske.)
Har kollat och beställt lite info om distansutbildningar nu och ska kolla vidare..
 
Vad har du för utbildning sedan tidigare? om du har en del högskolepoäng kan det gå ganska snabbt att bredda och få en examen till.
Jag är samhällsvetare/nationalekonom och det verkar vara ganska svårt att få vettiga jobb i den branschen, så det är inget jag rekomenderar. Däremot juridik, redovisning, kanske marknadsföring och vissa ingenjörs/teknikutbildningar mot it/data. Dessa verkar vara hyfsat bra även om marknadsföring kan vara en mättad marknad. men med dina erfarheter från andra närliggande bransher så kan det ju gå.
 
lottae skrev:
Någon här med erfarenhet av distans http://www.netuniversity.se?

Jag har pluggat 15 p. webbdesign på distans. Dock inte via Netuniversity utan LTU. Själv tyckte jag det var rätt tråkigt att sitta hemma hela tiden, men det är ju en mkt bra form om man har annat man måste sköta samtidigt. Det fungerade bra även om utbildningen inte gav just Mig särskilt mkt. Det är nog inga problem med efteranmälningar om man tänker plugga på distans då det verkar som att det väldigt ofta finns platser över på dessa utbildningar.
 
Jag har läst kanske 30 poäng på distans.

E-learning.
Vuxenpedagodik.
Organisationslära.
Visual Basic.
Knowledge Manganemäntt.
Kompetensanalys.

Trevligt.
Att man har verktyg för att byta material och chatta med andra kursare är bra.

Men läraren är extra viktig, just för att man inte omedelbart kan ställa frågor.
Just i kursen E-learning hade jag skaffat en egen bok om webbaserat lärande och den tar upp många problem med metoden och hur de kan undvikas.
 
Pluggade sociologi 20-40p och Kultursociologi 10p via nätet.
Kultursociologin och Interkulturell kommunikation kan jag rekommendera då de var både intressanta och kul.Mvh Eva
 
Tusen tack alla:)
Jag kollar upp om efterantagningar och jag har bestämt vad jag vill. Blir det inte mer åt mediekommunikationshållet eller marknadsföring, informnation så satsar jag åt journalistik i stället.

Det värsta är att jag hittade en eftergymnasial heltidsgrej på ett år som lockar rejält som jag inte ens missat ansökningsdatum till (fast jag bedömer fortfarande om jag har råd/tid att plugga så..)

mipert. Kan man få veta titeln på boken? Lät som den kanske är värd att kolla upp.
 
Boken är tyvärr nedpackad, tillsammans med hundratals böcker om typografi, symboler, Photoshop, kod, kommunikation och annat.

Efter 1:a juni skall hemmakontoret inredas i vårt nya hem på 155 kvadrat.

[edit]
Denna bok är det.
 
Sök till heltidskursen, det går ju alltid att tacka nej när du funderat. Det kan hända mycket på en sommar, så det är bra att ha flera valmöjligheter.

Jag läser ett par kurser på distans, men tiden har inte räckt till. Ofta har man möjlighet att gå på några föreläsningar på högskolan, vilket jag har gjort och tycker underlättar. Det kan förstås vara svårt om skolan ligger långt bort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.