Annons

Kanske en dum fråga.. macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuelelel

Aktiv medlem
Håller på och kollar runt lite efter nya gluggar till min A300, och funderar på att köpa en något ljusstarkare normalglugg och en macroglugg. Men så snubblade jag över Sigma EX 50/2,8 DG Macro. Skulle detta objektiv fungera att använda som "normal" (har ju hyfsad ljusstyrka, jämför med min 18-70 kitglugg) , och även som duglig macro?

Kort och gott, vad innebär det egentligen att den just heter "Macro" ? Fungerar den även som ett OK porträtt/inomhusobjektiv?

MVH

Samuel

Min åsikt.. Och det är som sagt en åsikt.. Ingen sanning därmed...

Men åsikten är att man bör köpa ett bra skarpt ljuskänsligt alldagsoptik... Jag köpte Tamron 17-50 2,8 och kan bara rekomendera detta objektiv .. Ihop med Sonys stabilisering i huset.. Så blir mixen Sony / Tamron rent super..

Och Tamronet har hyfsat bra närgräns dessutom..

Så ett sådant optikval skulle jag välja föra man skaffar "specialinriktad" optik.. Men det är min åsikt det..

Okej! Kanske är bättre att lägga pengarna på exempelvis Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di kanske?

eller Sigma EX 18-50/2,8 DC ?

Det första känns ju bättre, med aningen mer zoom, men å andra sidan kanske man saknar vidvinkeln? Svårt dehär :(

Håller på och kollar runt lite efter nya gluggar till min A300, och funderar på att köpa en något ljusstarkare normalglugg och en macroglugg. Men så snubblade jag över Sigma EX 50/2,8 DG Macro. Skulle detta objektiv fungera att använda som "normal" (har ju hyfsad ljusstyrka, jämför med min 18-70 kitglugg) , och även som duglig macro?

Kort och gott, vad innebär det egentligen att den just heter "Macro" ? Fungerar den även som ett OK porträtt/inomhusobjektiv?

MVH

Samuel

Macroobjektiv fungerar alldeles utmärkt som "normalobjektiv" De flesta är skarpa hela vägen till bländare 2,8. Macro innebär att du kan avfotografera objekt i samma storlek på sensorn som i verkligheten 1:1.

/FW

28 anser jag kan bli negativ vidvinkel inomhus...Och det är just landskap men främst kanske inomhus man får den största nyttan av just vidvinkeln samt inomhus eller i skymning dåligt ljus,,ljuskänsligheten.. Men detta gäller ju min typ av fotande det..

Och 50 på 17-50 kan tyckas "dålig inzoom".. Men skärpan i 17-50 är så bra så jag anser det går göra relativt stora (obs relativt stora ) urklipp utan det gör något.

Det är mycket bra optik för pengarna....

Sedan har du en funktion som faktiskt är användbar i en A300 även om vid första tanken den kan verkar rätt "korkad" samt urbota onödig.... Det är den digitala inzoomen... Den gör att du kan i två steg göra urklipp direkt digitalt i kameran då du använder live view...

En del säger då att detta kan göras även sedan i datorn.. Men där finns en skillnad tror jag man då inte tänker på .... Kameran justerar in sig efter den inzoomade mindre bilden och exponerar då efter den mindre bildens förhållande . Vilket inte går att göra sedan på "samma sätt" i datorn riktigt väl.......

Så min åsikt är att man bör först överväga skaffa ett bra optikval med bra vidvinkel och godtagbar zoom... Sedan skaffa den mer speciella optiken för det tillfälle man sedan märker man behöver...

Men igen sagt. Detta är min åsikt utifrån det jag i huvudsak använder kameran till...

Vilket givet absolut inte behöver passa in för nästa fotohobbyist typ av fotande...

När man fotograferar macro så vill man ofta ha mycket skärpa och därför använder man gärna liten bländare och stativ. Därför är inte ljusstyrkan så viktig på ett macroobjektiv. Du kan prova med en mellanring till ditt existerande objektiv för att komma nära. Det är ofta en billig lösning.

Sigmas 70-makro ska vara skarpare, även om 50:an också är bra.

Bildexempel med Sigmas 50-makro:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/50_28_ex_macro

Bildexempel med Sigmas 70-makro:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/70_28_ex_dg

Närbildslinser, mellanringar, makroslädar, makrobälgar eller konvertrar är andra sätt att få makro och ett bra sätt om eller när man inte är säker på hur mycket man kommer att använda ett makroobjektiv. Jag använde själv närbildslinser till min första systemkameras kitobjektiv innan jag visste om jag ville hålla på med makro (eller hade råd med ett makro för den delen).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto