Annons

Kan vem som helst bli bra på bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Vad krävs för att få en person att bli bra på bild?
Räcker det med en duktig fotograf och stylist?

Har sett åtskilliga exempel på personer som normalt är ganska alldagliga. Men efter att de genomgått en mindre förvandling hos en stylist och blivit plåtade på rätt sätt så ser de ut som värsta supermodellen.

Exempel:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,155878,00.html

Räcker det med att förändra det yttre på en person eller krävs det något mer?
 
Jimsan skrev:
Räcker det med att förändra det yttre på en person eller krävs det något mer?

Det beror väl på vad man värderar i en bild? Bilden på Victoria döljer ju väldigt mycket och då börjar då jag fundera på varför.

Sen är det ju den där skillnaden mellan verklighet och bild. Ingen av de tjejer i min omgivning som jag tycker ser bra ut gör sig på bild. Jag tror inte att en stylist hade kunnat ta fram det som gör dom attraktiva för mig d v s personligheten. Nu kanske inte mina personliga preferenser tillhör det vanliga men jag tror ändå bara en stylist kan följa en trend och dessa har hittills inte fallit mig på läppen.
 
Jag brukar säga (och jag är ingen stylist eller ens någon bra porträttfotograf) att en duktig fotograf kan få vem som helst att se vacker ut på bild.

Ja, jag vet att det kanske är lite skitsnack över det, men det finns ju fotografer som skapar jättevackra bilder, intressanta av människor som inte i vanliga fall blir särskilt intressanta.

mvh Anders
 
När den man tagit en bild på en person och personen själv tycker att bilden är bra - då är det ett bra porträtt.
 
Det är nog sant att fotografen har mycket av ansvaret att få till en bra bild, Men det spelar även stor roll om "modellen" tycker om att bli fotograferad.

Vad jag menar är att om man fotar två alldagliga personer och den ena tycker om kameran och att bli fotad så kommer den att se bättre ut på bild än den som inte tycker om att stå framför kameran.

Nu är jag förstås nybörjare utan studioerfarenhet, men det verkar stämma för mig.
 
Jag håller med Kaj här.

Alla vet att man oftast blir bättre på bild om man inte vet om att man blir det..

Så är man van att vara framför en kamera eller har det som önskan så är det klart att det blir bättre än någon som spänner sig och är "livrädd".

Sen så förstår jag Er diskussion om "alla" men ja, jag tror att alla kan bli bra på bild även utan stylist även om det kan hjälpa, trots allt så bör man vara fräsh och inte stått i en lada eller meckat bil hela dagen.

Av egen erfarenhet (liten) så blir vi alla olika på bild beroende på humör, självförtroendet för tillfället etc, och det märks väl på bild. t.o.m jag kan bli bra på bild ibland. ;)
 
Det är fotografens ansvar att se till att modellen blir nöjd med bilden. Inte modellen!

Det är den främsta egenskapen som skiljer duktiga fotografer från dåliga. Ledsen att säga det, men detta är enda sanningen.

Av detta kan man dra slutsatsen att en ruskigt kameratrygg modell inte kräver en duktig fotograf för att bilden skall bli "bra" (där definitionen av bra är att modellen är nöjd).

Tänk på detta när den ni tar en bild av någon som gnäller och säger "nä, ush va trött jag ser ut!". Det är bara ditt fel som fotograf. Ingen annans. Hemsk sanning, men det är sanningen. Som fotograf skall man ta tillfället i akt och undersöka möjligheterna att lära sig något på vägen.

HUR skall jag göra för att inte modellen skall fokusera på sina komplex? och samtidigt skapa en spännande bild som tilltalar inte bara modellen utan även andra människor. Det är här skillnaden ligger mellan superduktiga och duktiga fotografer.
 
Det finns ju en anledning varför man flög in Mikeal Jansson! Han har ju ett grymt bra öga för detaljer, vinklar och helheter!
 
"Kan v-e-m som helst"???...

Calle, här har Du en själsfrände, Jag håller MED Dej till 1oo%...
Mvh: Stefan S
 
Intressant diskussion. Det fanns en site på webben för några år sen som innehöll bilder på världsmodeller som de såg ut till vardags och inte många av dem var/är något vi skulle höja på ögonbrynen åt eller vrida på nacken för om vi mötte dem i tunnelbanan eller såg dem i snabbköpet egenhändigt sminkade/ostylade. Med detta vill jag ha sagt och även instämma i det Calle skrivit att det är skillnad mellan att se bra ut till vardags och i "verkligheten" än att se bra ut på exempelvis stylade modebilder. Många modeller fotas ofta i en speciell vinkel - specifik för just den modellen för att hon/han gör sig bäst i den vinkeln.

En duktig fotograf tillsammans med en sminkös/stylist kan få vem som helst att se bra ut genom att framhäva eller dölja. Om sen modellen i fråga tycker om att bli fotograferad så underlättar det bara. Svaret är mao "Ja", alla kan se bra ut på bild!

Måste dock säga emot David Bicho angående påståendet att en bild som modellen är nöjd med åxå är bra. En bild modellen är mindre nöjd med/missnöjd med kan ur betraktarens, beställarens och fotografens synpunkt vara hur bra som helst. Att få en trött och kanske jetlag:ad person att se pigg ut på bild är faktiskt inte riktigt upp till fotografen - även om man får göra sitt bästa - sminkösen får dra ett tungt lass i det fallet och även modellen själv som troligtvis rår för att hon/han är trött. Det bästa är väl dock när alla är nöjda och glada...
 
Senast ändrad:
Men att se bra ut på bild är i mina ögon också att kunna AGERA och POSERA framför kameran på det sättet fotografen "kräver". En mycket svår teknik som bara dom bästa behärskar.

Titta på Olles bild (en i mitt tycke en mycket duktig fotograf) Vad skulle denna bild vara utan en modell som vet hur man agerar och poserar?

http://www.ollecarlsson.se/preview/img024.jpg

PS. Det är väl uppdragsgivaren som skall vara nöjd med bilden David?
 
Absolut är det uppdragsgivaren som skall bli nöjd med bilden. Det är en betydligt bättre formulering än vad jag presterat tidigare i denna tråd.

När man tar bilder av en hudvårdsprodukt med en inhyrd uppsminkad och stylad modell är det givetvis uppdragsgivaren, och inte modellen, som skall bli nöjd.

När man tar porträtt av någon är det inte helt ovanligt att det är personen framför kameran som är uppdragsgivaren.

Givetvis är det som Carl säger, att det blir bäst med en kameratrygg person. Det intressanta är hur man får icke kameratrygga personer att känna sig trygga i situationen. Det kan ske med hjälp av stylister, sminköser och givetvis med en fotograf som vet hur han skall hantera personen. Allt för att skapa denna trygghet vi alla pratar om.

Sen kan man i och för sig få jäkligt bra bilder genom att göra precis tvärt om också. Gå fram till en dam på gatan och säg "Hej, jag tycker du ser ut som en rysligt obehaglig person med fula örhängen, får jag ta en bild av dig och publicera den på förstasidan av Vouge vars nästa nummer kommer handla om kärringar med dålig smak?" *KLICK*

Det blir garanterat en skitbra bild.
 
"...förstasidan av Vouge vars nästa nummer kommer handla om kärringar med dålig smak?"

Jag plåtar just nu till det numret känns det som ;)
 
anyone look good..

Freddie skrev:
Men att se bra ut på bild är i mina ögon också att kunna AGERA och POSERA framför kameran på det sättet fotografen "kräver". En mycket svår teknik som bara dom bästa behärskar.

Titta på Olles bild (en i mitt tycke en mycket duktig fotograf) Vad skulle denna bild vara utan en modell som vet hur man agerar och poserar?

http://www.ollecarlsson.se/preview/img024.jpg

PS. Det är väl uppdragsgivaren som skall vara nöjd med bilden David?

That image could be better - the light on the models thigh is bad - looks like she got "cheese" - (fatty) thighs - something BOTH the photog and the model herself shold have caught/thought of.

And actually - for some models that "technic" comes naturally. Some of my - actually most of my Fine Art models have never been in front of a camera - much less naked - before they worked with me. Because of this it's been easy for me to observe this "phenomenon". Some women have a - both natural gift as well as a face that "comes together" with the right photographer/lens/angle. It i as much as question of looks as "projection" by the model. If a model is exhausted after a shoot, it's a good sign - it means that she was working hard mentally to get into the "image" - actually quite similar to the way an actress works.

The first thing I look for in a model is intelligence, then "want" - wish to create - and then commitment.

And you guys are right - most great looking models are very "plain" looking "au naturel". I've had life long friends of a model not recognizing her when looking at her images, nor believing me when I told them who it was.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.