Annons

kan se pixlarna...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamsan

Aktiv medlem
Jag har nyss skaffat mig en canon a75 och har fått hem mina bilder från en fotoaffär. Det jag undrar är om det är normalt att man ska kunna se pixlarna? Det gör man bara när något går lite snett tex en katts morrhår, kanten av en rund kind etc

Den andra frågan handlar om "röda ögon" fast om man fotar en valp så blir de blå och därför funkar inte röda ögon funktionen på datorn.
Är det någon som har ett förslag om hur man kan ta bort "blåa ögon" med hjälp av datorn? Så att det set realistiskt och bra ut.

MVH Pamela
 
Vilket format på kopian?

Jag har gjort A4-förstoringar från min A70 och har inte haft några problem med jaggies eller liknande.
Fast då har jag själv interpolerat upp storleken på bilden i photoshop.

Hur gör du när du tar bort röda ögon nu? Vilket program?
Gör man det manuellt är det ju samma förfarande.
Här finns ett exempel:
http://www.webdesignskolan.com/photoshop/color_replacement/color_replacement.htm

Själv brukar jag kolla på respektive lager R, G och B. Sedan kopierar jag pupillen i det läger där den är mörkast till de andra två lagrena. Funkar åxå bra oftast.
 
Jag har den högsta upplösningen med den bästa bildkvaliteten.
När jag gick till fotohandlaren så sa han "att så där blir alla och att det knappt syns" men när morrhåren på en katt ser ut som en trappa så tycker jag att det är irriterande.


Jag använder mig av photoshop album när jag tar bort röda ögon, men eftersom en valps ögon blir blå så funkar det inte.
 
Har du största upplösning = 2048 ggr 1536 pixlar så undrar man hur stora bilder du skriver ut?


He ördna röda ögon när de var blåa lät lurigt. Har du Windows? Det finns ju program som Paint i det och då går det att labba där. Lekte med Paint här bara som principbild.
 

Bilagor

  • ana.jpg
    ana.jpg
    28.1 KB · Visningar: 204
Ang. pixligheten:
Pamela, har du möjlighet/lust att lägga ut bilden någonstans så att vi kan få se. Exakt samma fil som du lät skriva ut helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.