Annons

Kan Olympus E-300 vara ett alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brink

Medlem
Cyberphoto har prissatt den till 8695kr med 14-45 objektiv. På pappret verkar den ju fullt konkurrenskraftig med Nikon D70, Canon 300D. Nackdelen är väl utbudet av objektiv och andra tillbehör, samtidigt så ska ju Sigma börja tillverka objektiv till Olympus så det kanske kan bli bra.

Är det någon på forumet som har testat E-300 eller storebror E-1? Eller bara har tankar runt den.

Mvh Daniel

E-300 och E-1 har betydligt mindre sensor än D70 och 300D.
Nackdelarna med den mindre sensorn är mer brus och längre skärpedjup.

En annan sak som man ska vara medveten om är att formatet är 4/3 istället för småbildsformatet som är på 3/2.

Test av E-1: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/

Brink skrev:
Är det någon på forumet som har testat E-300 eller storebror E-1? Eller bara har tankar runt den.
Jag har inte testat den, men klämde lite på E-300 på Sollentunamässan. Jag gilllade den inte alls, ergonomisk katastrof. E-1 är betydligt trevligare.
Sedan hur den är rent bildmässigt vet jag inte, men Dpreview lär väl komma med test framöver.

Jag stod också och klämde på den under Fotomässan i Sthlm. Helt klart mässans besvikelse. Obekväm och underlig var mina första tankar

Brink skrev:

Jag har en E-1:a, och är grymt nöjd med den. Jag köpte den efter att först testat en 300D i ungefär två månader. För mig är kamerorna som natt och dag.

Samtidigt tror jag att det beror väldigt mycket på vad man är van vid; jag har tidigare fotat med en Olympus E-10, och känner mig därför hemma med E-1:an, som har väldigt liknande konstruktion. Jag ägde en 300D i ungefär två månader innan jag köpte E-1:an, och den var en klar besvikelse. Jag har dock testat D70 och trivdes betydligt bättre med den, så smaken är som baken, som sagt. Köp den inte förrän du hållit den i handen och jämfört med de andra kamerorna du funderar på!

Angående objektiv så finns det helt klart färre objektiv till denna serie, även om man med två objektiv kan täcka 28-400. Något som saknas nästan helt är fasta objektiv, vilket är tråkigt. Man kan skaffa sig en Zuiko-adapter och köra med gamla Zuiko-objektiv, men man tappar mycket med det (minst ett f-stop, autofokus, ingen halv- eller helautomatik, ev viss kantskärpa beroende på vilket objektiv du kör med etc). Kör själv med ett Zuiko 50/1.8 på E-1:an och det funkar ok, men jag väntar med spänning tills flera fasta objektiv släpps.

Hitta ett ställe att leka med kamerorna och testa dig fram till vad som känns rätt!

När jag gick hem från plugget idag så visade det sig att Olympus hade demodag på Fuji så jag fick klämma och känna lite på E-300. Tyvärr så blev det inget större test av kameran, men det jag kan säga är att den känns mycket gedigen i sin konstruktion betydligt bättre än 300D och även strået vassare än D70. Startar upp ruggigt snabbt och fokusen verkar också vara snabb, det 14-45 objektiv som den levereras med kändes dock inte som kvalitet och det hade man kanske inte förväntat sig heller. Den killen från Olympus som jag pratade med sa att det inte är tänkt att släppa bara huset, inte den närmaste tiden i alla fall vilket är synd.

Det jag tycker ska bli intressant är vilka som hoppar på 4/3 fattning för objektiven. Kodak som varit med vid utveckling av det ska tydligen vara på gång och enligt Olympus själva så ska flera andra fabrikat vara på gång att nyttja 4/3 fattningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar