Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kan nån hjälpa mig med tips om vilket vidvinkelobj. till D80 s
- Trådstartare mozes
- Start datum
EnbersBuskE
Aktiv medlem
Hej!
Har du något objektiv sen tidigare så vi vet vad du utgår ifrån?
Har själv ett tokina 12-24mm som jag kan rekommendera, mycket god skärpa och byggkvalitet. Såg att du bor i uppsala län... ta en titt på fujibutiken på dragarbrunn om du har vägarna förbi, de har endel varianter på vidvinklar inne, minns inte om de har just tokinat.
Jag har dock aldrig hört talas om att någon vill fota djur i rörelse med just ett vidvinkel... ofta vill folk då ha ett teleobjektiv för att komma tillräckligt "nära", men smaken är väl som baken .
Har du något objektiv sen tidigare så vi vet vad du utgår ifrån?
Har själv ett tokina 12-24mm som jag kan rekommendera, mycket god skärpa och byggkvalitet. Såg att du bor i uppsala län... ta en titt på fujibutiken på dragarbrunn om du har vägarna förbi, de har endel varianter på vidvinklar inne, minns inte om de har just tokinat.
Jag har dock aldrig hört talas om att någon vill fota djur i rörelse med just ett vidvinkel... ofta vill folk då ha ett teleobjektiv för att komma tillräckligt "nära", men smaken är väl som baken .
mozes
Aktiv medlem
Tack för detta tips,kommer att använda det eventuella objektivet, tänkte jag, mest som du säjer, till att fota djur på närma håll.Jag är väldig nybörjare på min D80 så alla tips är välkomna,har nu ett 70-135mm som man fick med huset.Om någon är bra på vilken prisvärd blixt som är bra till min kamera och evetuella andra tillbehör som ni kan tipsa om.jag fotar som sagt mest djur och landskap
mvh
Helena
mvh
Helena
SmurfMolly
Aktiv medlem
Jag _tror_ inte den blixten passar till din kamera.
Vad gäller objektivet vet jag inte men det låter dyrt..?
Vad gäller objektivet vet jag inte men det låter dyrt..?
SmurfMolly
Aktiv medlem
Om du redan nu har ett 18-135 så verkar det ju inte så smart att köpa ett 28-105. Du har ju redan det omfånget och lite till.
Om du vill ha ännu mer vidvinkel rekommenderar jag tokina 12-24 eller sigma 10-20. När du menar att du vill fota djur på nära håll menar du då att du kommer befinna dig _nära_ djuren eller att du kommer vara en bit ifrån och vill "komma närmare" med kameran?
Om du vill ha ännu mer vidvinkel rekommenderar jag tokina 12-24 eller sigma 10-20. När du menar att du vill fota djur på nära håll menar du då att du kommer befinna dig _nära_ djuren eller att du kommer vara en bit ifrån och vill "komma närmare" med kameran?
Gården
Aktiv medlem
Sigma 10-20 Vidvinkelzoom. Med det kan du gå NÄRA dina djur !
Jag har samma Kit som dig ( D80 och 18-135 )
På tisdag eller Onsdag åker jag och köper mig ett Sigma 10-20. Har läst mycket gott om den gluggen. Underbart till landskap bla. Men det är ju inget objektiv ämnat för actionbilder direkt !
// Hasse
Jag har samma Kit som dig ( D80 och 18-135 )
På tisdag eller Onsdag åker jag och köper mig ett Sigma 10-20. Har läst mycket gott om den gluggen. Underbart till landskap bla. Men det är ju inget objektiv ämnat för actionbilder direkt !
// Hasse