Annons

Kan någon rekommendera en reparatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoFiddelie

Ny medlem
Jag tappade min Olympus Pen1 i en hink vatten förra veckan. Fick upp den ruskigt fort och tog genast ut batteri och minneskort. Tog även av objektivet. Tänkte att allt skulle torka bättre då...
Har provat att sätta igång den några gånger. Menyer och knappar funkar bra (förutom att den inte går att stänga av om man inte tar ur batteriet). "Slutaren" verkar haka upp sig för ibland är den stängd när man tar av objektivet. Ibland bara halvvägs. Testade senast idag och ungefär hälften av bilderna blir rätt exponerade. Autofokus fungerar.

Jag köpte den hösten2010. Gillar den verkligen och hörde av mig till Olympus som säger:

Vanligtvis går det inte at reparera vattenskadade kameror, om du vill kan du skicka in den till oss för att se om den är reparerbar, fast pris för reparation är 2800 SEK.

De erbjuder mig generösa 20% rabatt på en ny Pen...dvs priset blir ungefär samma som lägstapris på prisjakt...

Jag undrar nu om ni känner till någon reparatör i stockholm-uppsala området som kan tänka sig försöka laga kameran? Det verkar som sagt vara det mekaniska som krånglar.
Eller har ni några gör det själv tips?

Har hittat några begagnade så det är alternativet annars då jag verkligen gillar kameran och har en del objektiv & tillbehör till den redan.
 
Har hittat några begagnade så det är alternativet annars då jag verkligen gillar kameran och har en del objektiv & tillbehör till den redan.

Tråkigt att höra om kameran!

Jag har tyvärr inga tips på reparatörer åt dig, men ville bara flika in att din PEN-kamera, om du inte redan känner till det, hör till micro 4/3-standarden, så om du hamnar i sitsen att du behöver köpa ny kamera kan du välja på alla Olympus PEN & OM-D (E-M5 är dessutom vädertätad så den kan du tappa i hinkar! :p) samt Panasonic G-serie. Dina objektiv kommer passa alla de modellerna, tillbehören beror ju lite på vad det är för något.
 
Tack, jag vet.

Tråkigt att höra om kameran!

Jag har tyvärr inga tips på reparatörer åt dig, men ville bara flika in att din PEN-kamera, om du inte redan känner till det, hör till micro 4/3-standarden, så om du hamnar i sitsen att du behöver köpa ny kamera kan du välja på alla Olympus PEN & OM-D (E-M5 är dessutom vädertätad så den kan du tappa i hinkar! :p) samt Panasonic G-serie. Dina objektiv kommer passa alla de modellerna, tillbehören beror ju lite på vad det är för något.

Tack för tipset men det visste jag. skulle gärna köpa en nyare, men ekonomin tillåter inte det just nu då jag är student. Det har nu löst sig så att försäkringsbolaget (if) betalar mellanskillnaden på en ny PEN1 (rekonditionerad) från olympus. Om jag skickar in de skadade delarna till dem. Får betala 1300 i självrisk och det känns helt ok.

Denna blir det antagligen:
http://shop.olympus.se/e_commerce/hus-kit/olympus/e-p1-14-42mm-kit-rekonditionerade-c-89-p-1132.htm

Återkommer när det är klart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.