Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man rädda denna och göra någon fint?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar om någon har lust att lära mig hur man skärpar upp en bild och om det är möjligt på denna bild?

Sedan är det kul om ni ville göra om denna också!!

När ni gör något vore det bra om ni beskriver hur ni gjort så blir det lättare att lära sig!!

http://tazzeli.se/julkort/ak.jpg

Skärpde upp den med USM i två steg först 151% 1,1 sedan 97% 0,5 med tröskelvärde 3. Men det är ju för en liten bild som denna...

Ökade på svärtan 9% och konverterade till svartvitt + lite sepia.

Allt som allt en operation på hela 3minuter

Bilagor

• ak[1].jpg
    ak[1].jpg
    43.5 KB · Visningar: 616
amatörförslag:

jag tryckte på autolevels och tyckte det såg rätt bra ut. sen drog jag ner färgmättnaden lite grann. använde oskarp mask rätt så mkt, lade sedan på ett lager med gaussian blur för att få bort lite av den "överskärpta känslan"

Bilagor

• forslag.jpg
    forslag.jpg
    42.8 KB · Visningar: 612
åsså skärpan

oskarp mask och ett lager med dammochreporfiltret
näsan blev liiite konstig
kanske ögona också

Bilagor

• sepia.jpg
    sepia.jpg
    48.3 KB · Visningar: 584
kommer inte ihåg, mer än att det ligger ett lager med bilden i svartvitt därunder nånstans, och att jag la till en ljuseffekt på slutet:)

Bilagor

• farg.jpg
    farg.jpg
    46.8 KB · Visningar: 583
FILM) (Kristian h skrev:
Skärpde upp den med USM i två steg först 151% 1,1 sedan 97% 0,5 med tröskelvärde 3. Men det är ju för en liten bild som denna...

Ökade på svärtan 9% och konverterade till svartvitt + lite sepia.

Allt som allt en operation på hela 3minuter

Vad är USM?

//Anneli

Ett annat snabbt förslag. Försökte få bort en del av rörelseoskärpan. Inte speciellt lätt :/

Bilagor

• ak-copy.jpg
    ak-copy.jpg
    44.2 KB · Visningar: 412
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar