Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kan man ha roligt utan kamera ??

Produkter
(logga in för att koppla)

david.roennlund

Aktiv medlem
Har funderat lite över hur jag upplever saker och ting !

Nu senaste veckan har jag varit ute på resa med min flickvän, men utan min kamera :( ( den har varit på lagning...) Under denna resa var vi en dag på Arvikafestivalen , då jag verkligen saknade kameran...

Det jag vill komma till är att när jag var där på festivalen så kändes det som att jag bara fick uppleva halva festivalen, det kännes som att upplevelsen bara var halv. Detta pga att jag inte hade med någon kamera att fota med.
Försökte förklara detta för min flickvän som inte riktigt förstod mig....

Det är som när folk säger att man kan "ha roligt utan alkohol"...(tänker inte kommentera detta)
När folk säger "man kan ha kul utan kamera", fast jag kan faktiskt inte riktigt det ...
vet att det låter lite fånigt , men det är lite som ett beroende , man ser bilder hela tiden bilder man vill ta , stunder man vill fånga och utan kamera så gå det inte ... man känner frustration över de missade bilderna och som ni alla vet det är när kameran inte är med de bästa ögonblicken kommer :)

God natt!!

/david

Jag förstår dig. Jag känner likadant, men allt i livet är ju kompromisser.

Ta viss del av tiden och fota. Ta viss del av tiden för din flickvän. När du fotar kan hon ägna sig åt det hon gillar.

Varför inte bara köpa en engångskamera när din ordinarie är på lagning?... det kanske inte är det finaste att plåta med men en bild är alltid en bild oavsett utrustning.

Jag håller delvis med dig, men samtidigt så brukar jag lämna kameran hemma vissa dagar när jag är ute och reser så att man inte upplever hela semestern genom sökaren, då kanske det enda man minns blir det man har fotograferat. Det kan nog också vara jobbigt för medresenärer om man måste stanna vart femte meter för att ta en bild på något.

När jag inte har tillgång till min camera, brukar jag 'lagra' det fina jag ser i sinnet. Kan oxå vara nyttigt att inte ha med sig cameran.

Kan man inte ha kul utan kameran på en konsert eller en festival så har man antingen inget vidare intresse för musik eller så bör man nog ta en paus från fotograferandet och upptäcka att det går att uppleva saker ändå.
Jag har visserligen haft med kameran de senaste konserterna jag varit på, men det har mer varit att jag tagit några bilder för att "testa" rockfoto lite. Kul att testa saker man inte normalt gör. Men större delen av tiden så njuter jag av musiken. De två går inte riktigt ihop. Fotograferandet förtar definitivt mycket av musikupplevelsen.

Visst ser jag "bilder" hela tiden när jag är ute utan kamera och visst är det trist. Men det kommer ju nya bilder, när man är ute med kameran nästa gång. Inget att gråta över.
Som Barbro säger, så går det ju utmärkt att spara saker i huvudknoppen åxå. :)

Menade inte att jag inte har kul utan kamera!
Slänge mest ur det för att se om andra också kände likanade och för att få en diskusion kring ämnet!

Jag hade jättekul och uppskattade verkligen musiken och festivalen 100% ! , men det var mer som att jag skulle fått 110% upplevelse med kameran :)

Visst kan även jag ibland uppskatta att inte ha med kameran , kan kännas som en frihet ibland , att bara titta och uppleva !

//david

Frågan är snarare tvärtom "kan man ha roligt med kameran"? :)

Jag har visserligen väldigt roligt med själva fotograferingen av en konsert, motortävling m.m., men jag kan inte säga att jag upplever lika mycket av själva arrangemanget. Jag är för koncentrerad på fotograferandet för att hinna med det också. Ibland kan det vara väldigt befriande att inte ha med kameran och bara uppleva det som händer.

Instämmer i det A.Östberg skriver och jag känner mig låst med kameran, Jobbigt att vara bunden till formatet och den lilla sökaren kan inte förmedla livekänslan på rätt sätt. känns som att se reprisen på tv.

Dessutom kan man ju på en konsert eller fest kanske ta ett par öl och bara slappna av, något jag inte skulle göra om jag var där för att få bra bilder. :)

Visst kan man ha kul utan kamera. Man slipper tänka på sånt som rörig bakgrund, ojämn belysning samt mikrofonstativ och notställ som skymmer.

Jag fotade på jazzfestival i veckan som gick. Försökte få bilder i början av artisternas framträdande så att jag kunde koncentrera mej på att lyssna på musiken sen. Det blev inte så många bilder och inga konstnärliga mästerverk, mer en dokumentation av vilka som spelade. Men personligen kunde jag njuta desto mer av det som var det väsentliga för mej, musiken.

yellow skrev:
När jag inte har tillgång till min camera, brukar jag 'lagra' det fina jag ser i sinnet. Kan oxå vara nyttigt att inte ha med sig cameran.

Precis så!

Vi som speciellt är intresserade av naturen kan ibland bli lite frustrerade över den överlägsna bildbehandling som ögat/hjärnan förmår jämfört med kameran.

En av de senare fotograferna i TV;s serie som handlar om olika fotografer berörde just detta. Utanför rena uppdrag tog han nuförtiden nästan aldrig med sig sin kamera.

Han sa att han hade lärt sig att tolka och lagra det han såg på ett sätt som gjorde att kameran var överflödig.

david.roennlund skrev:
Har funderat lite över hur jag upplever saker och ting !

Nu senaste veckan har jag varit ute på resa med min flickvän, men utan min kamera :( ( den har varit på lagning...) Under denna resa var vi en dag på Arvikafestivalen , då jag verkligen saknade kameran...

Det jag vill komma till är att när jag var där på festivalen så kändes det som att jag bara fick uppleva halva festivalen, det kännes som att upplevelsen bara var halv. Detta pga att jag inte hade med någon kamera att fota med.
Försökte förklara detta för min flickvän som inte riktigt förstod mig....

Det är som när folk säger att man kan "ha roligt utan alkohol"...(tänker inte kommentera detta)
När folk säger "man kan ha kul utan kamera", fast jag kan faktiskt inte riktigt det ...
vet att det låter lite fånigt , men det är lite som ett beroende , man ser bilder hela tiden bilder man vill ta , stunder man vill fånga och utan kamera så gå det inte ... man känner frustration över de missade bilderna och som ni alla vet det är när kameran inte är med de bästa ögonblicken kommer :)

God natt!!

/david

Jag kollade din profil och du har ju fler än en kamera! Du kunde väl tagit med ngn av de andra,
Mvh/ JIM

www.jhphotoart.net

ANNONS