Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man fortfarande rekomendera en K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
För 3k så tycker jag att det (fortfarande) är en kanonkamera. Visst, nya modeller slår den på höga iso och af men kostar också mer. Kan man fota basiso så är den fortfarande med och slåss med nyare kameror i bildkvalitet. Sen är den ju ett gediget bygge, det var ju Pentax "värsting" när det begav sig.

Säljer min k10d om du är intresserad. Tycker den är riktigt bra, dock har den inte världens bästa brusprestanda i högt iso, men det har inte begränsat mig så mycket. Automatiska vitbalansen fungerar inte i glödljus, men det gör den inte heller med k20d, dock superenkelt att ställa in. Tycker inte steget till k20d är så långt utan snarare som en k10d version 2.

Jag har en K10:a och är toknöjd. Att hålla på och jaga nyaste modellen är mest ett uttryck för bristande inspiration eller något. Bildkvalitén är mer än duglig för alla mina ändamål.

Och visst, den kanske inte har bäst brusprestanda, men å andra sidan. Vem köpte mer än ISO 400 film på slapp-och-svabb tiden?

Fast det är klart, med markant annorlunda privatekonomi och en betydligt större objektivgarderob till hands så skulle jag ju INTE säga nej till en K7:a.

Vet inte hur det där funkar, men jag vägrar tro att k10d har bättre sensor än canon 7d. Förklara gärna. För k10d har fått högre poäng än 7d på allt utom iso.

Både K10D och K20 har brusreducering på RAW och dessutom börjar den brusreduceringen rätt lågt, den är aktiv från ISO 800 och uppåt.

K-7 har också brusreducering på RAW, men den börjar inte förrän vid ISO 3200.

Den här brusreduceringen går ej att justera eller stänga av.

För JPEG så finns en extra brusreducering som går att justera och även stänga av på både K-7 och K20D. På K10D så är brusreduceringen på JPEG icke justerbar eller avstängningsbar.

Vet inte hur det där funkar, men jag vägrar tro att k10d har bättre sensor än canon 7d. Förklara gärna. För k10d har fått högre poäng än 7d på allt utom iso.
Tror man på att mäta bildkvalitet i siffror så är dxomark säkert ett bra sätt, men man bör veta vad siffrorna betyder för att ta till sig informationen på rätt sätt.

Det går säkert även bra att tex jämföra sportbilar genom att mäta upp cylindervolym, luftmotstånd och däcksbredd, men det finns många andra parametrar som påverkar varvtider.

Har själv en Pentax K10D som jag är nöjd med, men dagens CMOS kameror har betydligt bättre hög-ISO prestanda. Men jag är övertygad om att i 80% av fallen är det fotografen som är betydligt större begränsande faktor än kameran. Så vilken kamera man använder har inte så stor betydelse i de flesta fall.

dxomark har nu testat K7an, och deras "slutpoäng" på sensorn visar att k7an får pisk av K20, som i sin tur åker på däng av gamla goda K10, om än precis.

Sen är ju detta betyg baserat på flera deltester som i sin tur viktas lite olika så det är naturligtvis inte hela sanningen, men lite tråkigt är det för k7an, den sensorn är inte helt lyckad.

se http://www.dxomark.com/index.php/en...brand)/Pentax/(brand2)/Pentax/(brand3)/Pentax

Nu är iofs DXO "tester" extremt oseriösa även om de ser fina ut så stämmer sällan något de påstår att de testar fram - elakta tungor säger att alla deras data är fabricerade för att stämma med vad man TROR och VILL att svaren ska vara. Sant eller inte så är testerna inte något att lita blint på direkt...

K10 är en utmärkt kamera och visst kan man fotfarande rekomendera den!

K 10 D en arbetshäst

Då Pentax K 10 kom var det väldigt mycket kamera för pengarna. Det är det fortfarande. Det går att ta tjänliga bilder med ex ISO 1000 om man ägnar en del tid åt efterarbetning . Men det är idag många kameror som presterar bättre på höga ISO-tal. På rimliga ISO-tal under 1000 är K 10:an en mycket väbyggd och högpresterande pansarvagn.

Bara möjligheten att t.ex ladda ner gratis programvara för att köra kameran som en studiokamera är en höjdare. Finesserna är många och känslan i det speciella huset finns tycärr inte i K 7. Jag inväntar med spänning en k5 eller vad det nu blir. Min K 10:a får gå en vända till.
Så vad blir svaret på frågan? Jo det går alldeles utmärkt att rekommendera den som ett beg-köp...
Det man får extra är den mekaniska kvalitétskänslan och en tätad kamera jämfört med konkurrenterna. Bildmässigt står den sig väl om man hänger på bra optik vill säga...

Hej

Kan man fortfarande rekomendera en K10D som ett bra beg köp eller är det andra som gäller för runt 3 k

//Peter

Läs testerna på samma sätt som du läste "en ding ding värld" på 90-talet. Underhållande, men tämligen faktafritt.
Nja det är nog snarare de bästa testen av kamerasensorer som finns att hitta på nätet. Själva dxomarkpoängen är kanske inte så mycket värd om man inte råkar värdera varje deltest på exakt samma sätt som dxo gör, men om man själv studerar kurvorna på de olika diagrammen så är de nog ganska korrekta.

Om du väljer att jämföra k10, k20 och k7 och sedan tittar på SNR18% (dvs brus) diagrammet så ser k10an ut att leda över k20 och sist k7an. Men det är vid 100% zoom, så på pixelnivå brusar k7an mest, vilket också är den allmänna uppfattningen.

Men väljer man att jämföra lika stora utskrifter, dvs allas bilder skalas till samma storlek så ändras förhållande något. (välj "print" knappen ovanför diagrammen) Då hamnar k20 överst följt av k10 och k7 på ungefär samma kvalitet.

Sen som någon annan sa, det är ett test av SENSORN, inte hela kameran. K7'an har mycket annat godis som grädde på moset, men tyvärr är sensorn lite väl brusig för en så pass ny kamera.

Jag har haft K10, K20 och nu K7. Här en rapport från verkligheten långt från alla lab.tester ;-)

Kollar inte så mycket på pixelpeepartester. I verkliga livet upplever jag K20 och K7 som likvärdiga vad gäller brus (utan brusreducering applicerad) och bägge mycket bättre än K10:an. K7:an med max brusreducering på JPEG ger renare bilder än max brusred på K20:an. Man tappar något lite i detaljer men bilder upp till ISO 1600 är väldigt rena med denna inställning. ISO 3200 helt OK användbart. Slutsats att K7:ans JPEG-brusreducering är bättre än K20:ans och låååångt bättre än K10:an. K7:an har även överlägsen auto exponeringsmätning och vitbalans vilket också starkt bidrar till att minska brus i bilderna. Slutsats...om man som jag gillar att fota JPEG framför RAW är K7:an suverän. Helt suverän funktion på K7:an att det går att justera vitbalans på senaste tagna JPEG-bilden utan kvalitetsförlust (bara dutta på vänster navigeringsknapp under bildvisning så kan man välja ny vitbalans....tack de uppenbarligen fotograferande ingenjörer på Pentax för den funktionen :)

(jag lessnade på RAW-arbetsflödet med K10:an där man var tvungen till det pga den kassa upplösningen efter "in camera" JPEG-konvertering...tog alldeles för många timmar framför datorn för hur jag vill lägga upp mitt liv ;-)

Om man däremot orkar hålla på att RAW-pyssla med varje bild....då ger K10:an fantastisk bildkvalitet...ffa relaterat till det pris det går att få dem för idag :)

"Bara mina 2 ören"

mvh / Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar