Annons

Kan man få samma skärpa med en dig.kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minsing

Ny medlem
Hejsan,

Jag har en Canon Eos 300 och jag gillar skärpan man kan få på korten med den kameran. Så nu till min fråga.

Kan man få samma exakta skärpa med en Canon eos 300 D?? Eller med någon annan digitalkamera?? Vad säger ni?

Om det är skarp exakt skärpa man är ute efter, är det nån idé att köpa en digitalkamera då?
 
Ja du kan få dina bilder absolut skarpa med en 300D, men det kräver att du skärper bilderna rätt för varje användningsområde. Det är inte så besvärligt som det kanske låter. Men direkt ur kameran ser bilderna lite oskarpa ut, precis som från en skanner. Sen får man ta och skärpa olika om man ska ha bilden stor eller liten. Många digitala labb fixar skärpan automatiskt på pappersbilderna.

Sen gäller det att ha skarpa objektiv och hålla stilla också...
 
..en 300D torde ha bättre skärpa än din vanliga 300. Inte ens gamla hasselblad känns speciellt imponerande (gällandes skärpan) när du jämför med digital teknik. Ett stort problem fortfarande är att det är FÖR BRA skärpa med digitala bilder vilket ger konsekvensen att bilderna ser platta ut.
 
Agogo skrev:
..en 300D torde ha bättre skärpa än din vanliga 300. Inte ens gamla hasselblad känns speciellt imponerande (gällandes skärpan) när du jämför med digital teknik. Ett stort problem fortfarande är att det är FÖR BRA skärpa med digitala bilder vilket ger konsekvensen att bilderna ser platta ut.

Hehehe.. nu får du allt lugna dig lite..
 
Skärpan sitter mer i optiken än i kamerahuset. Har du en kass optik får du ta vilket kamerahus som helst, du får ändå ingen skarp bild.

Precis som Magnus skriver så upplever man ofta bilderna som lite oskarpa på skärmen, men prova att skriva ut en sådan bild direkt och skriv sen ut en som du har skärpt upp och se hur stor (eller liten) skillnaden är.
 
Hehe. Detta är en jättefråga. Skärpa är till att börja med ett subjektivt begrepp.

EN faktor som ger skärpeintryck vid analog teknik är kornet som saknas i den digitala tekniken. Däremot ger ju kornet inte någon högre upplösning.

Men upplösning (mätbar storhet) och skärpa (icke mätbar storhet) är alltså inte alls samma sak.
 
Det är lätt att tycka att bilden är oskarp när man visar en 6 Mpixel bild i 100% på skärmen, men tänk då på att du tittar på en bild som egentligen är lika stor som när du visar dia på duk i ett normalt vardagsrum. Inte tittar du på duken på en halvmeters avstånd?

Per
 
Lurig fråga om man skall vara petig med semantiken.
Egentligen är svaret på din fråga Nej! Man kan inte få samma skärpa digitalt som med film.
Du kan få lika skarp subjektiv skärpa men det är inte samma = på samma sätt. Detta beror på flera saker varav en del berörts på ett bra sätt här i tråden. Men det finns en orsak till. I en digital kamera har du sensorerna mycket strikt geometriskt ordnade. På en film ligger silverkorn av skiftande storlek slumpvis ordnade.
Detta ger en annan uppfattning av skärpa; t.ex. är en diagonalt löpande telefonledning digitalt en rad pixlar som i stark förstoring löper trappstegsformat i obruten linje över bilden,
Med film blir det ingen trappstegsformad linje, det blir en jämn linje som emellanät är bruten men ögat jämkar ihop det hela så att den upplevs som en hel linje.
Jag säger inte att det ena eller andra är skarpare, det kan variera från bild till bild.
Jag säger bara att du inte får samma = likadan skärpa.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.