Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
kan man få en lins kalibrerad? [Tamron 28-75]
- Trådstartare G Nilsson
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Nej, linser kan inte kalibreras, men objektiv kan. Jag förstår naturligtvis att det är det du menar, men jag kan inte låta bli att påpeka att en lins inte är ett objektiv. Objektivet är däremot uppbyggt av linser.
Om du tappat det i marken och det är mindre skarpt, så har antagligen någon av linserna i objektivet flyttat på sig lite. Det innebär att man nog måste plocka ner det i molekyler och sedan sätta ihop det enligt fabriksspecifikationer. Antagligen inte lönsamt, särskilt inte eftersom det mig veterligen inte finns några Tamronverkstäder i Sverige. Kolla med generalagenten.
Om du tappat det i marken och det är mindre skarpt, så har antagligen någon av linserna i objektivet flyttat på sig lite. Det innebär att man nog måste plocka ner det i molekyler och sedan sätta ihop det enligt fabriksspecifikationer. Antagligen inte lönsamt, särskilt inte eftersom det mig veterligen inte finns några Tamronverkstäder i Sverige. Kolla med generalagenten.
Kjell Andersson
Aktiv medlem
Hej
Kameraservice i Kungsör kan fixa till Tamronobjektiv, de kalibrerade mitt Tamron 28-75, man kan ju alltid be om ett kostnadsförslag.
http://www.kameraservice.se/
Kameraservice i Kungsör kan fixa till Tamronobjektiv, de kalibrerade mitt Tamron 28-75, man kan ju alltid be om ett kostnadsförslag.
awaw
Avslutat medlemskap
Nej, linser kan inte kalibreras, men objektiv kan. Jag förstår naturligtvis att det är det du menar, men jag kan inte låta bli att påpeka att en lins inte är ett objektiv. Objektivet är däremot uppbyggt av linser.
Undrar om någon verkstad kan hålla reda på alla molekyler i ett objektiv. Hur gör man en sådan demontering?
G Nilsson
Aktiv medlem
Hej
coolt. va betalade du?
bor i england (darav aao), sa far val forsoka hitta ngt lokalt stalle som kan fixa det.
Erik Schalin
Aktiv medlem
MIn F5 & 35-70/2,8 gick i köksgolvet kunde därefter inte hitta skärpan med AF. manuellt funkade hyffsat.
Lasses kameraverkstad.
ca 1000 kr med frakt.
tillbaka som nytt.
Verkstaden sa att de hade "skimsat om objektivet" vete sjutton vad det betyder men det funkar ypperligt.
RENT blev det också, även filtret.
Lasses kameraverkstad.
ca 1000 kr med frakt.
tillbaka som nytt.
Verkstaden sa att de hade "skimsat om objektivet" vete sjutton vad det betyder men det funkar ypperligt.
martin2000
Aktiv medlem
Ett shims är en tunn distansbricka/bit som man använder för att rikta upp något. De har säkert lagt dit shims mellan "skalet" och linserna på lämpliga ställen, så att linserna ligger rakt/rätt. Ibland är det förberett för justering genom att det ska finnas ett antal shims lite här och var, och sedan kan man plocka runt dem, lägga framför/bakom etc för att flytta runt linserna tills de är som de ska.