Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man efterskölja filmen i kallt vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

TwO

Avslutat medlemskap
Jag skall framkalla filmer men misstänker att termostaten har gått sönder i vårat labb .
Kan man eterskälja filmerna i kallare vatten än 20 grader ? har det någon påverkan hur kallt vattnet är om de badar i så att säga ?
Tacksam för svar snarast brudpar väntar på resultatet.

Mvh Tess

Om du sköljer med för kallt vatten kan filmen krackelera och få massa sprickor i emulsionen, vet dock inte vad smärtgränsen är i celcius.

Du kan känna med fingrarna i vattnet så att det känns svalt, men inte superkallt. Då går det nog bra.

Annars om temperaturen i labbet alltid är 20º så kan du låta lite vatten i en bägare få rumstemperatur och doppa i fingret och jämföra med kranvattnet.

Hur vet du vad framkallaren och de övriga kemikalierna håller för temperatur då?

Fixa en ny termometer snarast! ;-)

Patric: Nu var det ju inte termometern, utan termostaten som var trasig (den som sköter temperingen av kranvattnet)

;)

Hej !
Och jag är överasskad att ni förstod vad jag menade med så många felstavningar ,...hiihh ibland har man bråttom över tangenterna !!

Ja jag har ju en termometer som jag kan kolla vatten tempen med , men jag ville bara få svar på om det händer något med negativen om det blir kallare än 20 och om det fanns någon smärtgräns , så att den inte krackelerar som någon skrev !

Kan man ha dem i en annan balja istället för en tummlare kan värma vattnet på labbet , spis finns.???
Tack för era snabba svar // Mvh Tess

Termostaten ja! Då är det ju bara att använda termometern att kolla vattnet med.

Visst kan man skölja i lite kallare vatten, exempelvis 17-18º utan problem. Öka bara sköljtiden med några minuter. Kallare än så går, men det är ju bäst att vara på den säkra sidan.

Kirunafotografen Borg Mesch sköljde sina plåtar i sjövatten vid förra sekelskiftet. Knappast 20º där. ;-)

Krackelering kan uppstå om man går från varm vätska till kall, stora temperaturskillnader.

Jag antar att jag vågar skölja filmerna i lite kallare vatten då, man vill ju inte riskera att brudparet blir utan bilder bara .

Ja förr i tiden fick man ta det som bjöds och det verkade ju fungera bra ... *ler*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar