Annons

Kan man avsäga sig rätten till sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Gson

Medlem
I Metro idag så finns en artikel som säger att alla de som accepterat facebook:s villkor för att kunna använda sidan på nätet också avsäger sig rätten till sina bilder (och allt övrigtmaterial de lägger in också förresten). Är det möjligt att ett kontrakt som i princip kan kvitteras av en omyndig person kan slå ut den lagliga rätt vi har till våra bilder här i sverige? Läs gärna artikeln här:
http://www.metro.se/se/article/2007/10/25/06/3910-45/index.xml
/Anders

Arctic skrev:
Sajten ligger i USA. Du får skrika dig blå innan de bryr sig om svenska lagar.
Det är antagligen sant. Om man generaliserar det då: Kan ett kontrakt (fortfarane i princip möjligt att accepteras av en omyndig person) "överrida" (f'låt svengelskan) en laglig rätt i samma land? Alltså kontrakt på internet sajt vs lag?

Anders Gson skrev:
Det är antagligen sant. Om man generaliserar det då: Kan ett kontrakt (fortfarane i princip möjligt att accepteras av en omyndig person) "överrida" (f'låt svengelskan) en laglig rätt i samma land? Alltså kontrakt på internet sajt vs lag?

Jag antar att det är lagen där sajten ligger som gäller. Om denna typ av kontrakt är ok i USA så är det förmodligen kört.

(Vilket inte är helt sant då du som boende i Sverige inte kommer undan svensk lag genom att publicera kränkande texter på en utländsk sajt. Den svenska lagen har dock ingen talan över t.ex. det webbhotell det rör sig om utan det är upp till det lands lagar där det ligger.)

jag misstänker att det har att göra med sidans uppkomst land. det är nog de lagarna som gäller. jag har iaf inte tänkt chansa så jag tog ner ett gäng bilder från mitt facebook-konto när jag hörde det.

Lite av en tidningsanka det där, man avsäger sig inte alls någon rätt: Såhär tolkar jag det

- du ger facebook en icke-exklusiv rätt att publicera material du laddar upp, på sajten (dvs precis som på Fotosidan) Det är en nödvändighet förståss... Observera att det är *icke-exklusiv* rätt, man förlorar inte rätten att använda på annat sätt.

- man ger dem även rätt att använda i marknadsföring; lite mer kontroversiellt - men en sådan skrivning hade vi här på FS också; det vi tänkte på var tex skärmdumpar i en tidningsannons eller på mässan (det är nu förtydligat)

- det mest kontroversiella är dock att man ger facebook rätt att sublicensiera material, tex publicera ens bilder på en annan sajt som facebook har samarbete med. Klart tveksamt.

Facebook äger allstå på inget sätt ens bilder, det de får är en publiceringsrätt som är väldigt förmånlig för dem.

Nej, det är inte så att man avsäger sig rätten till sina bilder när man laddar upp dem på Facebook. Däremot är det så att man, när man laddar upp bilder dit, ger Facebook ganska stora rättigheter till sina bilder.

D.v.s. du behåller all din upphovsrätt och alla dina rättigheter till att sälja bilden, publicera den, förändra den etc, men ger Facebook licens att använda bilderna i princip hur som helst.

Att helt säga upp alla rättigheter till sina bilder (d.v.s. lägga dem i public domain - det publika rummet) är möjligt i många länder, bl.a. USA. I Sverige är det inte möjligt att ifrånsäga sig de ideella rättigheterna till en bild helt men man kan släppa bilden med en licens som tillåter envar att göra vad som helst med bilden, vilket då i princip blir samma sak som public domain även om man formellt har kvar de ideella rättigheterna till bilden.

Edit: Christer hann visst före.

En snabb titt i Facebooks villkor så verkar det som om deras rätt att använda bilderna upphör omedelbart när jag tar bort bilderna från sajten. De får dock fortfarande ha kopior arkiverade.

Hmmm... så hur gör jag när en vän till min man publicerat bilder - som jag tagit - från deras bröllop på sin Facebooksida? Ska jag genast kräva att han tar bort dem därifrån för att inte riskera att Facebook använder sig av bilderna på ett sätt jag inte vill?
Jag har ju gett dem rätten att använda bilderna för privat bruk... att få någon "icke fotonörd" att förstå det här kan bli svårt... i deras värld är det ju privat, dvs deras privata Facebooksida...

Själv kommer jag nog att passa mig för att ladda upp bilder på Facebook.

AKB skrev:
Hmmm... så hur gör jag när en vän till min man publicerat bilder - som jag tagit - från deras bröllop på sin Facebooksida? Ska jag genast kräva att han tar bort dem därifrån för att inte riskera att Facebook använder sig av bilderna på ett sätt jag inte vill?
Jag har ju gett dem rätten att använda bilderna för privat bruk... att få någon "icke fotonörd" att förstå det här kan bli svårt... i deras värld är det ju privat, dvs deras privata Facebooksida...

Själv kommer jag nog att passa mig för att ladda upp bilder på Facebook.

Ja, hur du ska agera i det här fallet får du naturligtvis själv avgöra beroende på er relation, hur viktigt du tycker det är att facebook inte publicerar bilderna någon annanstans och hur stor risk det är.

Formellt så har ju din vän brutit mot facebooks regler iom att man måste godkänna att man har rätt att publicera bilderna på facebook som man laddar upp dit.

Hade det hänt mig så hade jag skitit i det. Jag vet att det finns bilder på facebook som jag har tagit men bekanta laddat upp...vilket inte stör mig nämnvärt...men vi är ju alla olika och håller olika hårt på vår upphovsrätt.

I just det här fallet kommer jag nog att skita i det. Relationen är viktigare än bilderna om man så säger.

Däremot kommer jag att vara mer restriktiv i fortsättningen när jag ger bort digitala bilder, och mer tydligt med vad jag menar med "för privat bruk"...

Trist är det ju, eftersom Facebook är populärt och ett bra sätt - tycker många - att visa sina fotoalbum för nära och kära.

Undrar om det här överhuvudtaget påverkar Facebook image och varumärke. I mina ögon är det lite fult gjort...

Om nån annan lägger upp mina bilder på facebook, kan dom då ändå få rätten att publicera dom i reklam m.m.? Känns ju himla skumt om nån annan kan stjäla mina bilder och ge bort rättigheter till facebook bara genom att lägga ut dom där.

Och då menar jag helt okända människor som "lånat" ens bilder, inte bilder som man sålt eller så.

rittz skrev:
Om nån annan lägger upp mina bilder på facebook, kan dom då ändå få rätten att publicera dom i reklam m.m.? Känns ju himla skumt om nån annan kan stjäla mina bilder och ge bort rättigheter till facebook bara genom att lägga ut dom där.

Svårt att säga när det inte finns något prejudikat, men en kvalificerad gissning är att det blir svårt att vinna en stämning mot Facebook, eftersom de garderat sig i avtalet - de kräver ju att den som laddar upp bilderna bekräftar att de har rätt att ladda upp bilderna, varför det i så fall blir den som laddat upp bilderna som du får gå efter och eventuellt stämma för att ha chans till kompensation.

Däremot torde Facebook ta ner bilderna om du skickar ett cease and desist-brev till Facebook där du påvisar att personen som laddat upp bilderna inte haft rätt att ladda upp bilderna. Om de inte då tar ner bilderna utan fortsätter visa dem har du nog stor chans att vinna en förlikning eller stämning mot Facebook.

Med andra ord; du har fortfarande möjligheter att få dina bilder nedtagna, kan ha en chans till ekonomisk kompensation av den som laddat upp bilderna, och med stor sannolikhet även mot Facebook om de inte tar ner bilderna efter en cease and desist.

Kan någon ge ett 100% korrekt svar på detta kring publicering av bilder på Facebook?

Personligen ringer jag BLF imorgon och hör vad de säger om det hela...

//Michael Jönsson

emji skrev:
Kan någon ge ett 100% korrekt svar på detta kring publicering av bilder på Facebook?

Personligen ringer jag BLF imorgon och hör vad de säger om det hela...

//Michael Jönsson

Nej, så länge avtalet inte är prövat i domstol så att det finns ett prejudikat finns det ingen som kan ge ett 100% korrekt svar, men störst chans att få rätt svar har du nog om du kontaktar en duktig amerikansk upphovsrättsadvokat.

Stäm dem på hundrafemtiofem miljarder och försök få med ett gäng andra facebookanvändare så är din och dina barns framtid tryggad! ;-)

mannbro skrev:
Nej, så länge avtalet inte är prövat i domstol så att det finns ett prejudikat finns det ingen som kan ge ett 100% korrekt svar, men störst chans att få rätt svar har du nog om du kontaktar en duktig amerikansk upphovsrättsadvokat.
Och det tror du inte Facebook har gjort när de knåpade ihop avtalet du accepterar när du går med där?

Anders Gson skrev:
I Metro idag så finns en artikel som säger att alla de som accepterat facebook:s villkor för att kunna använda sidan på nätet också avsäger sig rätten till sina bilder (och allt övrigtmaterial de lägger in också förresten). Är det möjligt att ett kontrakt som i princip kan kvitteras av en omyndig person kan slå ut den lagliga rätt vi har till våra bilder här i sverige? Läs gärna artikeln här:
http://www.metro.se/se/article/2007/10/25/06/3910-45/index.xml
/Anders

Men hur fan kan man skriva på ett kontrakt med bara en bock. Det skulle nog bli ett jäkla liv om man skerev på ett kortköp med en bock.

En av trådskaparens indirekta frågor var om en omyndig person i princip kan ingå ett sådant avtal och så är naturligtvis inte fallet. Omyndiga personer kan inte ingå bindande avtal (med vissa undantag om personen är minst 16 år). Avtal ingågna av omyndiga är ogiltiga och då blir det en intressant fråga huruvida Facebook kan använda bilderna. De har ju inget medgivande.

Eftersom de inte är lokaliserade i Sverige kan de antagligen strunta i detta i vilket fall utan konsekvenser.

//PO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar