Annons

Kan man använda nåt annat fiffigt sätt- gråkort MC Beth dyrt

Produkter
(logga in för att koppla)

Black Magic

Aktiv medlem
Gråkort!

Jag läste i helgen en bok om proffessionell produktfotografering och insåg att man behöver ha ett gråkort så att man överhuvudtaget vet att kameran är kalibrerad och visar exakta färger. De rekommenderade ett kort som hette Mc Beth men att det var väldigt dyrt att köpa in.

Min fråga är finns det något sätt så att man kan få den kalibrerad någotsånär bra till man har råd att köpa ett sådant kort. Finns det något fiffigt sätt, kan man använda en pantoneskala på något färgnummer t ex? Man vill ändå kunna lämna ifrån sig korrekta bilder.

Är kameran kalibrerad när den är ny så att man inte behöver göra nåt med den under det första året? Köpte precis in min kamera i somras.

Tack för hjälpen!

Black Magic skrev:
De rekommenderade ett kort som hette Mc Beth men att det var väldigt dyrt att köpa in.
Ett Mini ColorChecker-kort kostar i Sverige cirka 800 kr. Inte så jättedyrt, tycker jag.

Ett alternativ kan vara QPCards kort 201, som kostar €16.44 på deras hemsida.

Stefan

Det beror också på hur petig du/din kund är, kanske duger det med enklare alternativ. T ex följer det med ett enklare gråkort med Scott Kelbys bok om Phosotshop CS3 (CS2) för digtalfotografer (ca 250:- inkl bra bok) eller så kan man köpa en liten utvikbar reflexskärm med grå kalibreringyta på baksidan (ca 280:). Riktigt lågbudget är att använda det halvgenomskinliga plastlocket till gamla pringle-chips (15:- och då får du chips på köpet) för balansering mot infallande ljus. Eller skaffa en fin grå hund ;-).

Lycka till! mvh/Kalle

Black Magic skrev:
Gråkort!

Jag läste i helgen en bok om proffessionell produktfotografering och insåg att man behöver ha ett gråkort så att man överhuvudtaget vet att kameran är kalibrerad och visar exakta färger. De rekommenderade ett kort som hette Mc Beth men att det var väldigt dyrt att köpa in.

Min fråga är finns det något sätt så att man kan få den kalibrerad någotsånär bra till man har råd att köpa ett sådant kort. Finns det något fiffigt sätt, kan man använda en pantoneskala på något färgnummer t ex? Man vill ändå kunna lämna ifrån sig korrekta bilder.

Är kameran kalibrerad när den är ny så att man inte behöver göra nåt med den under det första året? Köpte precis in min kamera i somras.

Tack för hjälpen!

qp-card fungerar utmärkt.det lilla använder jag frekvent.har tejp på baksidan så man kan fästa det enkelt och sedan ta en referensbild.
Mikael
Nu finns dessutom script för att kalibrera din digitalkamera.http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&catId=1&prod=4&tci=145

Bilagor

• welcome_left_03s.jpg
    welcome_left_03s.jpg
    18.6 KB · Visningar: 898
Tack snälla för alla goda råd om detta ämne, då har jag genast lite olika budgetval också.

Kanske ska packa i ett pringelslock i kamera väskan just in case...... ; )

Så glad för att detta forum finns.

MVH
cina

Eftersom ingen föreslagit det förstår jag att detta är en naiv idé:

1) Gå in i en färghandel och hämta ett färgprov ur NCS-skalan (gratis eller ngn. tia för A5). Uppmålad kulör bör funka bättre(?) än tryckt kort. Någon bör veta vilket NCS-nummer som är det rätta. Om det nu är så att ett sådan kulör innehåller ett osynligt(?) färgstick (vilket jag läst nånstans) så borde det gå att testa olika prov mot ett korrekt gråkort för att kunna fastslå att, NCS-nummer x från färgfabrikat y ligger "tillräckligt" nära det korrekta, i praktisk användning.

2) Ta med ett korrekt gråkort till färghandeln och be dem mäta upp exakta kulören. Beställ en provburk med denna kulör från några olika färgfabrikanter och måla upp prov på olika pappersytor, för att sedan testa fram en bra kombination.

Antar att det här är en korkad idé. Men hur korkad?

Bjervik skrev:
Insidan på lowepro väskor har väl ganska rätt grå färg också?
Problemet är inte att få till en grå färg, utan att få en färg som är grå under alla olika ljusförhållanden. Det kan du inte kolla genom att se på färgen, du måste mäta den med en spektrofotometer. Det är därför jag är lite skeptisk till mer improviserade lösningar.

Stefan

HåGe skrev:
Eftersom ingen föreslagit det förstår jag att detta är en naiv idé:

Utan en kontroll med en spektrofotometer är det en dålig idé. Har du mätt upp en helt jämn spektral fördelning är det en utmärkt idé. Färgen du vill ha ska heta NCS 2000.

Stefan

Min idé bygger på att man praktiskt provar en mängd kombinationer tills det blir "tillräckligt" bra (säger jag, som inte ens vet vad en spektrofotometer är).

Tänkte också på Scott Kellbys bok, med kortet som sitter längst bak i boken (som någon nämnde). Jag vet inte om kortet är tryckt tillsammans med inlagan i övrigt. Om så är och kortet duger hjälpligt (efter repro, rastrering och tryck), så borde en uppmålad version av samma kulör vara tillförlitligare.

Jag antar att jag resonerar fel. Därför vore det intressant att mer ingående få lära sig varför min metod inte funkar. Jag kan tänka mig att olika färgpigment som ingår i en NCS-kulör kan ställa till det genom olika kemi, men kanske kan ersättas av andra; kanske samma kulör framställs av olika färgpigment hos olika tillverkare, bättre eller sämre ur vår synvinkel osv.

När man talar med en målare om en exakt NCS-kulör man vill ha, så kanske han bara ler lite resignerat, slår i en klutt färg på känn för att hamna alldeles rätt. Ingen spektrofotometer där.

Sedan, "... reflektera 18 % ljus ..." Har det att göra med kulören eller strukturen på papperet eller en kombination av båda?

Kanske fler är lika okunniga som jag och vill veta. Tycker ämnet är intressant.

Ska förresten kolla på Clas Ohlson om dom har någon billig spektrofotometer för nåra hundringar och labba lite med NCS 2000.

Hej!
Känns lite som en Spektrofotometer är seriöst för dyr för att inhandla.... hittade en på nätet för 49950:- exkl moms. (hrm undra om det är niceprice?)

men vill man bara ha ett gråkort för att kunna ställa färgerna mera korrekt i olika ljus.... finns det billigare alternativ i väntan på nått dyrt...

t.ex.

Kaffebrus har ett 10*15 för 59 kr
http://www.kaffebrus.com/grakort-18-procent-257.html

Cyberphoto har nikon gråkort på 42,5*30cm för 124kr
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FXA10064

Hadé

HåGe skrev:
När man talar med en målare om en exakt NCS-kulör man vill ha, så kanske han bara ler lite resignerat, slår i en klutt färg på känn för att hamna alldeles rätt. Ingen spektrofotometer där.
Går du in till färgbutiken har de säkert en spektrofotometer där. En spektrofotometer är ett mätverktyg som inte bara tar reda på vilken färgnyans som en färg har, utan också exakt vilka våglängder som färgen är uppbyggd av. Hittar du en på Clas som kostar några hundralappar kan du väl höra av dig.

Stefan

JR. skrev:
Hej!
Känns lite som en Spektrofotometer är seriöst för dyr för att inhandla.... hittade en på nätet för 49950:- exkl moms. (hrm undra om det är niceprice?)

men vill man bara ha ett gråkort för att kunna ställa färgerna mera korrekt i olika ljus.... finns det billigare alternativ i väntan på nått dyrt...

t.ex.

Kaffebrus har ett 10*15 för 59 kr
http://www.kaffebrus.com/grakort-18-procent-257.html

Cyberphoto har nikon gråkort på 42,5*30cm för 124kr
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FXA10064

Hadé

Nu är inte alltid grått det bästa att ställa RGB mot, prova och se efter, beroende på kamera och linjäritet så föredrar jag ett kort med flera fält.

Mikael

Stefan: Tack för fakta. Det är alltid lika intressant att lyssna till folk som lär en saker. Mer!

Ska in till Classe snarast; en sån där moj bör väl inte vara så dyr. Dom brukar ju ha allt möjligt, och till bra pris. Kan tänka mig att gå upp till en tusing, om det kniper. Kanske har dom en spektrofotocentimeter ännu billigare.

Jag hör av mig om dom har nån kampanj eller så.

macrobild skrev:
Nu är inte alltid grått det bästa att ställa RGB mot, prova och se efter, beroende på kamera och linjäritet så föredrar jag ett kort med flera fält.

Mikael

Tänkte det skulle va billigt det var ända målet.. =)

Cyberphoto hade annars ett kort med Vit,svart och grått fält.. för de som vill ha mer... pris 690:-

Annars finnns det olika color checkers som kan användas för just digitalt.... dock lite dyrare..

...

Jisses min fråga utvecklade sig verkligen.

Roligt att måga har olika lösningar.

Vad säger att det på Kaffebrus för 59:- är lika bra som MC Beth kortet som är dyrt.
Känns som att man inte vet vad man kan lite på i dagsläget.

Jag tycker den med pringelsröret verkar skönast enklast *heheh*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar