Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan JPEG funka till...? (lätt fråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej,

Jag orkar inte ta med mig systemkameran så ofta som jag vill kunna fota och jag tänker därför skaffa en fin digitalkompakt (Olympus 7070 tror jag). Jag vill tro att jag är en ganska noggrann och krävande fotograf, men jag har ont om fritid för att mippla massor vid datorn och en kompaktkamera hanterar dessutom RAW och TIFF väl segt. Därför vill jag gärna lura ut i vilka situationer JPEG-formatet kan vara ett OK alternativ till RAW och har därför följande fråga:

Om jag fotar vardags- eller gatubilder i svartvitt och i första hand vill kunna beskära, använda lagningspensel och kanske styra kontrasten något i PS - kan JPEG vara OK då? Bör jag i så fall jobba med filerna i TIFF och återspara i JPEG, eller finns det någon bättre teknik?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

/JK

Hej, Janne K!
Du bör nog spara filerna i tif-format så länge du jobbar med dem. Jag har själv komprimerat jpg-filer och redigerat dem, men då har pixlarna klumpat ihop sig. Att tif-filerna tar större plats, går inte att undvika. Kvalitet kostar ju alltid!

Tack för svar! Så du menar att det är värt att skjuta RAW med kompaktkameran även när jag tar svartvitt?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41761&highlight=7070

Jesper Ekvall skrev:
jag testade Olympus C-7070 för en tid sedan och upplevde den som en mycket trevlig och prisvärd kamera. Att använda RAW med den är tidskrävande.
Det tog 7 sekunder att spara ner en RAW-fil.
Jag tror inte detta skiljer sig nämnvärt mellan denna och andra kompakter som klarar RAW.

Men du har rätt i att det inte är en liten kamera...Men skön i handen är den ivf.

Javisst! Dessutom bör du nog välja färgläge från början innan du jobbar vidare med bilden. En gång tog jag en bild på ett gammalt hus med svartvit film, och det ångrar jag nu efter att huset renoverades, då jag tog en bild på det med färgfilm. På grund av att den första bilden var svartvit, fick jag inte se vilken färg huset hade från början.

FILM) (Janne K skrev:
Tack för svar! Så du menar att det är värt att skjuta RAW med kompaktkameran även när jag tar svartvitt?

Om du tycker att RAW medför för mycket arbete eller om kameran är dålig på att hantera det så ska du använda det bästa Jpeg-läget, det lönar sig nämligen sällan att köra TIFF i kameran.

Om du däremot ska spara om bilden så är det, som sagts, helt klart TIFF som gäller.

//Larsa

Tack för givande svar! Jag inbillar mig att svartvita bilder, typiskt sett, borde vara de relativt sett bästa att ta med JPEG. För det är väl just färgkorrigeringsmöjligheten som är den allra största vinsten med RAW? Sedan är det ju bara att använda RAW-formatet, när motivet kräver det eller tiden finns, t.ex. när jag ska ta mina containerbilder.
Allt gott!
/JK

Raw är ju alltid bäst och vad gäller datorbearbetningen är det ju nästan snabbare att jobba med raw än jpg om man använder Rawshooter eller C1 t.ex.

Men tänk också på att nästan alla pressfotografer plåtar i jpg och pressfoto är ju ofta en sorts "gatufoto". Om jpg duger för dem duger det ju oftast för oss andra också. Vid gatufoto är det ju dessutom fördelaktigt att kunna knäppa många bilder också. Det kan ju vara skillnaden mellan ett bra ansiktsutryck och ett dåligt...

En JPG-bild i hög kvalitet är inte alls dålig. Om man däremot tänker jobba mycket i efterhand med bilden, speciellt göra den ljusare, så kan det vara begränsande. Det beror i så fall på att det är 8 bitars färgdjup (256 värden för varje färgkanal) medan RAW har 12 bitars färgdjup (4096 värden för varje färgkanal) och därigenom blir mer tolerant mot att "töja och dra i färgkurvorna". Att göra en JPG *mörkare* skadar nästan inte alls.

En JPG-bild sparar luminans och krominans var för sig, så en svartvit bild (krominans=noll) tar förvånansvärt liten plats även i hög kvalitet. Men det gäller ju en färdigbehandlad bild och har väl inget med själva kameran att göra...

Eftersom TIFF sparar varje pixel för sig är det nog ett lämpligt format för mellanlagring under tiden du bildbehandlar. Med JPG kommer avrundningsfelen att ackumuleras för varje gång du sparar om bilden.

För övrigt skulle jag nog satsa på en betydligt mindre kompaktkamera (om du nu inte tänker sälja systemkameran). Är verkligen C-7070 så liten att den får hänga med överallt?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto