Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag rädda mina förstörda bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

knapsack

Aktiv medlem
Formaterade min dator häromdagen, vars hårddisk var partionerad i olika storlekar. Jag formaterade C: där windows låg. Sen när jag skulle installera XP igen så uppstod ett fel vilket gjorde att installationen ej gick att genomföra.

Jag satte då in en ny mindre disk och installerade XP på den. Det tog oerhört lång tid & hårddisken strular.

När jag kollar igenom mina bilder som ligger på den första hårddisken nu så är nästan alla bilder förstörda. Har blivit pixliga, halva bilden i skumma färger m.m.

Hur kan man rädda dessa bilder?

Har bifogat ett exempel.

Mvh Andreas

test.jpg
 
Senast ändrad:
Först så måste jag nog säga att det inte ser ljust ut alls.
Men hade du den första hårddisken i när du installerde windows på den andra(som tog oerhört lång tid)?
 
hmmm.. Jo ser mörkt ut.
Kan bara tipsa dig om att ta backup på saker du vill ha kvar innan du installerar om.
 
ja, jag är lessen men det där går nog inte att rädda, tyvärr.
men å andra sidan har du blivit lite klokare på kuppen. inget ont som inte har något gott med sig.
hoppas det inte var allt för många bilder som pajjade.
 
man lär av sina misstag. jag fick ännu en insikt om hur mycket datorer suger åt sig min energi och omvandlar den till ilska & frustation.
mindre tid framför datorn it is!

nu ska jag leta fram ev. backup cds för bilderna som kan finnas undangömda.
 
För att förtydliga vad som hänt, vet ej vilken nivå som du ligger på.
Grov och enkel förenkling:
Hårddisken kan ses som en bokhylla, på första och sista plats i bokhyllan finns det en pärm som talar om vilka filer det finns och vars och vilken storlek.
Sistaplatspärmen är för backup om nåt går fel.
I pärmen slår datorn upp vars i bokhyllan filen ligger, den går dit och börjar läsa i den pärm som står på den platsen och den läser så mycket som storleken i första pärmen angav.
Ditt stora problem är att det verkar ha blivit fel i pärmarna "nere" i bokhyllan, inte första pärmen.
Du kan ha tur och det är få bilder pajade, du kan ha otur och det är alla.
De flesta filräddningsprogram klarar bara av att rädda "första pärmen"-fel.
OM det är extremt viktiga bilder så kan en expertfirma rädda för "hand" men det kostar kulor.
Här är en som tycker sig vara bra, ingen aning om han är det dock:)
http://www.ahlbergdata.se/
Han vill ha 1500 för att ens titta på den.
 
Själv har jag för länge sedan använt DOS-versionen av recovery-programmet LostAndFound med goda resultat efter att ha formaterat fel hårddisk :)

Så länge du inte skriver ny data till hårddisken med bilderna bör det gå att rädda flera av dem.

Lycka till!
 
Jag hade ett liknande fel.

Hårddisken var halvkrashad (windows gick inte att starta, men man kunde komma åt hårddisken som andrahårddisk i annan dator).Jag försökte göra en överinstallation av Windows och tänkte att det borde inte vara några problem. Det skulle jag inte ha gjort.....det blev något fel och filerna gick inte längre att komma åt ens när man kopplade in hårddisken som andrahårddisk i annan dator.

Fick hjälp av en expert via en kompis företag som använde programmet easy recovery. Ganska många filer gick att rädda, men TYVÄRR inte alla dom som var viktiga. Nästan alla mina jpg-bilder vara borta, men så gott som alla bmp-bilder var kvar, de hade jag dock backup på!

Jag vet inte om detta var en slump eller om bmp-filer lättare klarar sig. Jag tror det var en slump.

Bilderna såg ut som i ditt exempel eller så gick dom inte att öppna. Efter easy recovery så var en del bildfiler väldigt stora, så jag vet inte om programmet hade bakat ihop fel.

Men om jag ska råda dig till något: Testa med Easy Recovery, försök få hjälp av någon expert. Det tog lång tid, över 1 dygn (jag hade väldigt många filer som programmet gick igenom).
 
tack för alla svar.
jag ska testa med easy recovery.

kom på att disken ej var i då jag installerade xp på andra disken. fast jag installerade iofs xp på första disken också, där bilderna låg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.