Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag rädda mina bilder? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej vi vet inte vad som har hänt mer än att kortet är formaterat, vilket inte är något stort problem, enklast är då att själv ta ner ett gratisprogram exv Image rescue och prova att återskapa bilderna själv.


Själv har jag återskapat bilder från både HD och CF kort många gånger och i samtliga fall har det varit fråga om ett havererat filträd.

Det är gratis att prova och dagens rescueprogram skriver inget på minneskortet och förändrar därmed inget
 
I vad har du svårt att förstå att det är gratis att återbygga filträdet med ett rescueprogram och att det är ofarligt för minneskortet-går det inte så får man väl ta prof hjälp för att se om det överhuvudtaget går.
 
I vad har du svårt att förstå att det är gratis att återbygga filträdet med ett rescueprogram och att det är ofarligt för minneskortet-går det inte så får man väl ta prof hjälp för att se om det överhuvudtaget går.

Javisst. Och har man själv försökt en gång och misslyckats, så är det troligen totalt kört även för proffslabben därefter.

Jag har ALDRIG i tråden sagt att man SKAL/BÖR anlita ett rescue lab. Jag har bara konstaterat att sagda ställen har såväl bättre utrustning som mer erfarenhet om man vill maximera sina chanser att lyckas.
 
Javisst. Och har man själv försökt en gång och misslyckats, så är det troligen totalt kört även för proffslabben därefter.

Jag har ALDRIG i tråden sagt att man SKAL/BÖR anlita ett rescue lab. Jag har bara konstaterat att sagda ställen har såväl bättre utrustning som mer erfarenhet om man vill maximera sina chanser att lyckas.

och jag tror inte på att dagens rescueprogram skulle ändra förutsättningarna för trådskaparens kort.
varför skulle det vara kört?

så ta ner Image Rescue och testa på minneskortet

i inget fall har jag behövt lämna från mig vaken hårddiskar eller minneskort för extern hjälp under alla mina år som fotograf . IBAS skall få ta hand om en havererad extern hårddisk som föll i golvet=mekaniska skador, estimerad kostnad 35000:- och ingen garanti för att all data kan räddas. Den pillar jag inte på
 
Oj oj det blev en livlig tråd detta:) Och lite lärorok för en icke kunnig person som jag. FÖRST måste jag tack så hemskt mycket för all hjälp och engegemang!!! Nu vet jag vart jag kan vända mig om jag behöver hjälp någon mer gång! Tack snälla!!!

Jag har nu kommit på vad felet var och det är vääääääldigt pinsamt:) Jag testade att föra över nya bilder från mitt minneskort, som har ett autoprogram som för över, och insåg att jag inte kan ha tryckt på ngt så bilderna inte förts över klart. De fanns i mitt PSE men inte bland "mina bilder". Då slog det mig att jag för ca en vecka sedan satt uppe sent och "städade" bland mina bilder då jag som sagt beskär och sparar om mycket som har med scrapbooking att göra. Kunde jag ha av misstag tagit bort hela denna dagens fil? Japp!!! Av misstag hade den följt med i papperskorgen! Så tack och lov för min trötthet så finns alla bilder från Furuvik där min 2 åriga son åker karusell för första gången osv. Och ja, jag är blond:)

Kram!
 
Du kan ändå ta ner ett gratisprogram om du av misstag skulle formatera kortet i framtiden, tom testa på det kort som du nu vet att du har bilderna ifrån (gör en träningsrunda) så ta ner Image Rescue och testa på minneskortet
trevlig sommar
 
i inget fall har jag behövt lämna från mig vaken hårddiskar eller minneskort för extern hjälp under alla mina år som fotograf . IBAS skall få ta hand om en havererad extern hårddisk som föll i golvet=mekaniska skador, estimerad kostnad 35000:- och ingen garanti för att all data kan räddas. Den pillar jag inte på

Ett alternativ till IBAS är Ahlberg data (http://ahlbergdata.se/), när jag sökte efter diskräddare var de klart förmånligast i pris (5500 kr för privatpersoner) de andra skulle ha minst det dubbla. De lät min disk gå i en månad med deras specialhårdvara och fick fram c:a 90% av datat från den skadade disken (som jag naturligtvis fick tillbaka orörd). De hanterar även fysiskt skadade diskar och minneskort.
 
Hihi!

Men du, då kan jag trösta dig med att alla gör tabbar emallnåt, fullständigt oberoende av hårfärg...

Jag kan meddela att tabbar görs även om det mesta av håret är borta.

När det gäller trådskaparen (Klantan) så kan jag meddela att jag använder (försöker använda) Photoshop Elements.
Köpte för några dagar sedan (och fick i brevlådan igår) från www.moderskeppet.se en kurs-DVD som heter "Allt om Photoshop Elements 6, 7 & 8".

Först nu börjar jag förstå hur programmet skall användas. Hade jag visst detta tidigare så hade en hel del oåterkalliga misstag kunnat undvikas.
 
Ett alternativ till IBAS är Ahlberg data (http://ahlbergdata.se/), när jag sökte efter diskräddare var de klart förmånligast i pris (5500 kr för privatpersoner) de andra skulle ha minst det dubbla. De lät min disk gå i en månad med deras specialhårdvara och fick fram c:a 90% av datat från den skadade disken (som jag naturligtvis fick tillbaka orörd). De hanterar även fysiskt skadade diskar och minneskort.
Nu såg jag att det här problemet löste sig, men vill ändå inflika en liten brasklapp om att Ahlberg tar ut en avgift för att bara titta på disken, så det kan vara bra att väga in när man jämför priser. Finns proffsiga företag med gratis analys :) Skriver mest ifall någon söker och hamnar i den här tråden ^.^
 
Nu såg jag att det här problemet löste sig, men vill ändå inflika en liten brasklapp om att Ahlberg tar ut en avgift för att bara titta på disken, så det kan vara bra att väga in när man jämför priser. Finns proffsiga företag med gratis analys :) Skriver mest ifall någon söker och hamnar i den här tråden ^.^

Kan du ge något exempel? Kan vara bra att känna till, då jag inte hittade någon när jag sökte för c:a ett år sedan.

För tydlighetens skull, Ahlberg tar bara ut avgiften om du själv sedan väljer att inte gå vidare med reparationen (ifall någon inte orkar läsa det finstilta).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.