Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag ge bort bilder hur som helst?

Produkter
(logga in för att koppla)

pahlerup

Ny medlem
Min dotter åker konståkning. Nyligen hade dom en uppvisning som jag fotograferade.
Jag har gjort ett fotoalbum med alla bilder som min dotter visat dom andra som deltog i uppvisningen. Nu har andra åkares föräldrar frågat om dom kan få eller kan köpa bilder av mig.

Kan man ge bort bilder hur som helst eller måste jag tänka på något som fotograf?

Om jag vill sälja bilderna för privat bruk. Behöver jag tillstånd från alla på fotografierna?

Jag är ingen expert på svensk lagstiftning. Konståkningen du filmade inträffade mest troligt i någon ishall, som är en offentlig plats. Alla som åker i föreställningen får fotograferas. Förutsatt att arrangören inte i förväg förbjudit fotograferingen. När andra föräldrar vill ha o t.o.m. köpa dina fotografier är det ett bevis över att du lyckats med ditt fotograferande. Du får göra enligt min uppfattning precis vad du vill med fotografierna. Du har copyrighten till dem.

Vad en fotograf tänker måste en fotograf svara.

pahlerup skrev:

Om jag vill sälja bilderna för privat bruk. Behöver jag tillstånd från alla på fotografierna?

Nää, som ja fattat de så är det upp till dig vad du gör med bilderna, så länge de inte används i reklamsammanhang. Så du får sälja dem med den reservationen för köparna.

Kan man ge bort bilder hur som helst eller måste jag tänka på något som fotograf?

Ja, du kan både ge bort och sälja bilder. Inga som helst problem.

Inga som helst problem. För publicering på Internet behövs tillstånd beroende på PUL vilket den som publicear är skyldig att inhämta. För reklamändamål krävs det även där att dem som annonserar inhämtar tillstånd från identiferbara nu levande människor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar