Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kan jag få den här med Nikonfattning?... Snälla!
- Trådstartare andersl
- Start datum
FelixSwensson
Avslutat medlemskap
Shit vilket sjukt objektiv! Hur fan kan det ha så stort omfång?
Makten
Aktiv medlem
Antagligen beror det delvis på att den bakersta linsen kan sitta hur nära sensorn som helst? Det är ju lite skillnad på en filmkamera (video) och en stillbildskamera, och bildkvalitén behöver ju inte nödvändigtvis vara i närheten av vad ett stillbildsobjektiv presterar antar jag.FelixSwensson skrev:
Shit vilket sjukt objektiv! Hur fan kan det ha så stort omfång?
Ganska ballt hur som helst
andersl
Aktiv medlem
Makten skrev:
...och bildkvalitén behöver ju inte nödvändigtvis vara i närheten av vad ett stillbildsobjektiv presterar antar jag.
Saxat från Panavisions sida:
"The 2/3" CCD imager is actually only 11mm in diagonal (as compared to the 27.5 mm diagonal of a 35mm motion picture film frame). Therefore, for any given screen size, the 2/3" CCD will require 2.5 times more horizontal magnification than a 35mm film frame. This required that our new Primo Digital™ lens series be designed to have 2.5 times the performance of our best cine lenses."
Deras videokameror verkar inte helt sopiga heller.
http://www.panavision.com/product_detail.php?maincat=1&cat=36&id=338&node=c0,c203,c204
"1 to 50 frames per second
12.4 mega pixel, true RGB sensor (not Bayer pattern)
Greater dynamic range than available digital cameras"
Senast ändrad:
Johannes-S
Aktiv medlem
andersl skrev:
Saxat från Panavisions sida:
"The 2/3" CCD imager is actually only 11mm in diagonal (as compared to the 27.5 mm diagonal of a 35mm motion picture film frame). Therefore, for any given screen size, the 2/3" CCD will require 2.5 times more horizontal magnification than a 35mm film frame. This required that our new Primo Digital™ lens series be designed to have 2.5 times the performance of our best cine lenses."
Det är ett något tveksamt påstående. Generellt är det nog lättare att tillverka optik för mindre sensorer med samma bildvinkel som optik för en större sensor, framför allt eftersom allt kan göras mindre. Jämför objektiven för digitalkompakter med dem för DSLR. Dessutom behöver en HDTV-kamera bara upplösa maximalt ungefär 2 Mpixel medan en riktig filmkamera behöver mycket bättre upplösning.
Johannes
andersl
Aktiv medlem
Johannes-S skrev:
...Dessutom behöver en HDTV-kamera bara upplösa maximalt ungefär 2 Mpixel medan en riktig filmkamera behöver mycket bättre upplösning
Nu verkar det väl inte vara någon vanlig HDTV-kamera. Det är ju en 12MP spelfilmskamera. Men jag kan ju ha fattat fel.
Makten
Aktiv medlem
Javisst, men det betyder ju inte att det är lika bra som ett "vanligt" objektiv för stillbildskameror. En videokamera har nog rätt rutten optik i vanliga fall, så det är väl inte direkt märkligt om denna är bättre.andersl skrev:
Johannes-S
Aktiv medlem
andersl skrev:
Nu verkar det väl inte vara någon vanlig HDTV-kamera. Det är ju en 12MP spelfilmskamera. Men jag kan ju ha fattat fel.
"For 50 years, Panavision Academy and Emmy award-winning cameras and lenses have helped the filmed entertainment industry create the highest quality images," said Bob Beitcher, President and CEO, Panavision. "Now, Panavision is embarking down another path as well, bringing its truly innovative design and manufacturing capabilities to other industries like sports broadcasting, news gathering, homeland security and surveillance, where high quality imaging is absolutely critical. ...
Known for high-precision spherical and anamorphic optics for filmed entertainment, Panavision decided to apply its Primo cine optics expertise to other markets. By combining an innovative zoom design with Panavision Primo Zoom lens technology, a new standard for optical systems has been created. Initial research on a lens for the broadcast market began four years ago, when the highest available zoom was under 100 times."
Jag tycker det låter som ett tv-objektiv.
Johannes