Annons

Kan jag bevara originalet i Photoshop Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag har i en annan tråd fått hjälp med att hantera min nya diascanner. Jag bearbetar de inscannade bilderna i Photoshop Elements 3. Nu har jag en fundering eftersom jag är ganska ny på det här med bildbehandling...

Jag ska fixa till mina bilder vad gäller färg, kontrast/ljus och skärpa i första hand. Fast jag vill gärna ha möjligheten att gå tillbaka till urpsrungsbilden utan att behöva spara en kopia på originalet (dvs ha två filer). Då fick jag idén om jag kan göra så att jag på varje bild gör en kopia av bakgrunden (ett nytt lager alltså). Sen gömmer jag bakgrunden och jobbar med utgångsläge från kopian av bakgrunden med ev nya lager ovanpå denna. Sen, om jag har sparat bilden och senare vill göra om redigeringen så tar jag bara bort alla lager och tar fram bakgrunden igen (funkar inte på beskärningar och sånt, det förstår jag). Kan man göra så? Blir filen dubbelt så stor om jag kopierar bakgrunden? Hur funkar det?

Eller finns det något smartare sätt? Jag hoppas ni förstår hur jag menar, klockan är mycket, "svammelnivån" ökar så här dags... ;-)

/P

Det du beskriver är ett bra sätt att arbeta. Gör aldrig modifieringar av bakgrundslagret utan använd lagerkopior för allt så kan du alltid gå tillbaka till start. Du får också ett bra sätt att jämföra din bearbetade version med originalet genom att gömma ovanliggande lager. Enda nackdelen är att filerna blir stora med flera lager sparade.

BugEyes skrev:
... Enda nackdelen är att filerna blir stora med flera lager sparade.

Jo, filerna blir stora! Jag testade lite... Men det var roligt att höra att jag inte har tänkt helt fel... En liten följdfråga då, det går ju att spara lager även i tif... Är det någon nackdel att spara lager i tif? Eller ska jag använda psd (photoshops egna format)?

/P

Det går att spara som layered tiff från elements 3 men jag kör alltid med psd till jag jobbat färdigt med bilden. Sedan plattar jag till lagren till ett och sparar som jpeg eller tiff.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto