ANNONS
Annons

Kan jag använda dessa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

saintsweden

Aktiv medlem
Hejsan mina vänner!

Jag letade igenom min fars gamla fotolåda och hittade några objektiv och undrar hur på bästa sätt kan jag använda dessa och måste jag köpa en analog Canon kamera eller en begagnad Digital systemkamera eller kan jag använda dessa " manuellt på min Nikon D5000 " med någon adapter?

Tokina Wide Auto 35 mm 1:2.8

Canon Lens FD 200mm 1:4 S.S.C

Hoppas på snabba svar, tack för att ni finns /Adde

Jag skulle överväga att köpa en Sony nex. Adaptern kostar ca 150kr och en begagnad kamera är inte så dyr. Den mäter genom linsen och är suverän på att fokusera manuellt(focus peaking)

Jag tycker mig ha läst att en adapter inte funkar bra på en nikon då det krävs en extra lins.
Manuella linser på en nikon som inte kan mäta med manuella objektiv är heller ingen bra kombination. Man får ställa ALLT manuellt.
Ett begagnad canon hus kan säkert också vara ett altenativ, men jag vet inte om de kan mäta heller.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Jag skulle överväga att köpa en Sony nex. Adaptern kostar ca 150kr och en begagnad kamera är inte så dyr. Den mäter genom linsen och är suverän på att fokusera manuellt(focus peaking)

Jag tycker mig ha läst att en adapter inte funkar bra på en nikon då det krävs en extra lins.
Manuella linser på en nikon som inte kan mäta med manuella objektiv är heller ingen bra kombination. Man får ställa ALLT manuellt.
Ett begagnad canon hus kan säkert också vara ett altenativ, men jag vet inte om de kan mäta heller.

Ok så jag kan använda dessa objektiv om jag har en sony nex?

Nej knappast, iallafall inte på ett vettigt sätt.

Så gamla objektiv är sällan något att satsa på till moderna kameror och vill du ändå ha något motsvarande finns det säkert minst lika bra objektiv från Nikon som passar rakt på din D5000.

Ok så jag kan använda dessa objektiv om jag har en sony nex?

Frågan är dock om objektiven är så pass bra att det är värt att investera i en Nex och adaptrar för dom, jag är mycket tveksam. Bättre då att lägga Nex pengarna på ett trevligt objektiv till din Nikon.

(Insåg att jag gav i stort sett samma svar som Rickard. Ooops)

Jag får väl tillägga att det nog ska vara ett mervärde med att köpa nexen än bara att använda de gamla objektiven (vikt, storlek, och en bra bildkvalitet).

Sen tycker jag att kvaliteten och känslan i gamla canon fd objektiv är suverän. Den största frågan är om man kan leva med manuell fokus.

Eftersom du har en Nikon kamera så behöver du en adapter med en lins i och dom skall som tidigare sagt, inte fungera så bra tyvär.
Att använda gammla objektiv är dock roligt! Jag kör själv Canon och har hittat en adapter väldigt billigt, som fungerar perfekt med M-42 objektiv. Användes av blanda annat Chinon och Pentax förr. Bild kvalitén är riktigt bra om man får till den manuella fokusen rätt men det är ju en tränings sak.

Men det jag egentligen hade att säga är... Vad du än gör så behåll objektiven! Du vet aldrig när du kan få användning för dom. Speciellt gammla FD objektiv kan ha väldigt bra prestanda.

Vid närmare eftertanke får jag nog hålla med övriga inlägg. Det är nog bara 200mm objektivet som är intressant prismässigt. Men det finns ju bra sådana till nikon för ca 2000kr, 55-200mm VR tycker jag är riktigt bra. Det blir ungefär samma kostnad, men bra mycket mer för pengarna.

Sedan instämmer jag att det kul som attan att testa gamla objektiv med nexen. Det har blivit en hobby för många och det finns hela diskussionsforum för detta nu, mflenses.com t ex. De kostar inte mycket (det där gamla 200mm objektivet kan man nog köpa för ca 200kr t ex) och med lite övning blir resultaten mycket bra. Utan AF är det dock svårt att fånga rörliga motiv.

Om du vill testa med analog teknik kan du köpa ett hus ,t ex en Canon A-1, för ca 400kr. Trevlig pansarkamera, men kostnaden för film blir väl strax för stor. Jag vågar inte tänka på vad kostnaden per lyckad bild för en nybörjare som jag kan tänkas bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar