Annons

Kan inte skriva åäö i ps CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokes

Aktiv medlem
Hej

en kompis laddade ner camera raw 3.6 för att kunna redigera raw filer, men nu kan han inte skriva åäö i photoshop. Vad är felet?
 
Jag är inte helt säker, men jag råkar ut för liknande problem när jag kör med Corels programsvit. Jag får istället andra tecken än åäö och det beror på att tangentbordets layout ändras av programmet. Nedanstående förutsätter att du har svensk Windows XP:

För att åtgärda det (det här kanske du måste göra varje gång du skriver) så väljer du tillbaka rätt tangentbord. Om du har en liten ruta nere på Windows aktivitetsfält där det står "SV" eller "EN" så kan du växla tangentbordslayout (ser du inte rutan så högerklicka på aktivitetsfältet->Verktygsfält->Språkfältet).

Alternativt gör du ovanstående genom kontrollpanelen->Nationella inställningar och språkinställningar->fliken Språk.
 
Alt-Shift så växlar du mellan tangentbordsuppsättningarna (språken) du har installerat.

Sedan tycker jag det verkar vara skumt att det skulle vara cameraRAW som orsakat detta...
 
Tack för alla svar men han fixade det själv.. Det var bara att trycka på "open" knappen tydligen. hahaha
 
Det kan vara mycket irriterande att windows ändrar inmatningsspråk med tangentkombinationen "Shift+Alt" som är en så vanlig tangentkombination i PS.
Så här ändrar man det:

"Kontrollpanelen" -> "Nationella inställningar och språkinställningar" -> Fliken "språk" -> "Information" -> "Fliken Inställningar".

Ändra kortkommandot till valfritt, eller ta bort det helt.

Lazze
 
tack. ni har ingen aning om hur irriterad jag blivit när det hänt. nu är det dock ändrat så att den inte ändrar språk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.