Annons

Kan inte så mycket

Produkter
(logga in för att koppla)

syren

Medlem
Hejsan!

Jag skulle vilja lära mig mycket om digitalfotografering. Skulle ni eller någon vilja förklara lite saker för mig?

Slutartider, när, var, hur, varför,??
ISO... när, var, hur, varför,??

Bra böcker, tidskrifter m.m.

Som ni kanske märker är jag nybörjare, men alla är väl det ibörjar?

Tacksam för svar

P. Syrén
 
Tidningen Foto har en mycket bra artikelserie för amatörer som heter 'systemkameraskolan'. Där ingår den mesta grundläggande kunskapen du kan tänkas behöva.

Slutartiden använder du för att styra hur länge du ska släppa in ljus i kameran, med bländaren så styr du hur mycket ljus du ska släppa in. Iso ställer du känsligheten på exponeringen, lägre isotal längre slutartider med mindre bländartal på bländaren för att få in mera ljus.

En bra bok: Foto min hobby.

Lycka till // Martin
 
Det är ingen större skillnad på digital fotografering och analog, teorin bakom är densamma förutom att bilderna lagras olika, på en film vid analog fotografering och på ett ccd-chip vid digital. Vilken basic fotobok som helst duger för att lära sig grunderna. Fördelen med digital fotografering är att du kan experimentera hejdlöst(och på så sätt lära dig en massa fototekniker) utan att det kostar skjortan i framkallningskostnader
 
Tekniskt finns det en del skillnader som är bra att känna till, vitbalans och mycket annat, så Digitalteknik bör man läsa om oxå om man ska känna till grunderna för digitalfotografering.
mvh/Kim
 
Jag tycker nog att man skall försöka skaffa en bok speciellt inriktad på digitalkameror för att lära sig grunderna. Eftersom sensorstorleken är mycket mindre än filmen så blir det helt andra värden för bländare vid olika skärpedjup och det är helt klart överkurs för en nybörjare att börja räkna om. Sen finns det ju vitbalans och sånt plus att man bör lära sig vad man skall använda för filformat och avstängning av skärpning och sånt som en traditionell bok aldrig tar upp.

Men Kim, det är väl ingen poäng att läsa på digitalteknik, man skall väl inte konstruera kameror? ;-)
 
Jag tror att ni som svarat på detta missuppfattat frågan. Vad är det som tillkommer att veta när man digitalfotograferar är väl vad som avses. Tex ISO-inställning kan ju tyckas vara helt irrelevant i en digitalkamera.

Vill själv gärna ha svar på frågorna.
 
Varför skulle ISO värde i en digitalkamera vara irrelevant? Det va det dummaste jag hört... den inställningen är minst lika viktig som i analoga kameror, dock så sköts det med automatik i dom flesta kameror för "vanliga" användare, men i tex IXUS 330an kan man ställa in värde själv... (eller låta kameran ställa in det automatiskt, fast då inte i lika stor skala som den manualla inställningen). Även om det är en digitalkamera så har den ju en "film" del som fångar upp bilden, fast en digital då i det fallet.. och om den inte skulle vara känslig så skulle ju bilden inte fastna... nu känns det som jag skrivit samma sak fler gånger så dags att avsluta ;)
 
ISO i en digitalkamera är inte så konstigt.

Normalt så fungera kameran optimalt vid ISO 50 och då är spänningen som minst på CCD'n vilket betyder när ljuset försvinner så måste man förstärka signalen vilket gör att man då får brus som liknar kornet på en film. Det var en något förenklad förklaring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.