Annons

Kan inte ladda upp RAF filer på Imac!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan kan man ställa sig frågan, "what´s the beef" när det gäller RAW eller RAF filer? I Silkypix får man finfina Jpeg som räcker och blir över!

Silkypix erbjuder möjligheter att göra större justeringar av råfilen. Kör man bara med programmets standardindtällningar kan man lika gärna köra JPEG direkt ur kameran.

Jag kör rå då jag kan utan förlust av information:
Ändra vitbalans
Lyfta skuggor
Ändra färgmättnad
Selektivt justera varje färg
Göra om till svartvitt och justera varje färgkanal för att simulera färgfilter
Justera skärpa och klarhet
Rädda felexp bilder

Mycket av detta GÅR att göra med JPEG men med degrederad bildfilskvalitet

Silkypix erbjuder möjligheter att göra större justeringar av råfilen. Kör man bara med programmets standardindtällningar kan man lika gärna köra JPEG direkt ur kameran.

Jag kör rå då jag kan utan förlust av information:
Ändra vitbalans
Lyfta skuggor
Ändra färgmättnad
Selektivt justera varje färg
Göra om till svartvitt och justera varje färgkanal för att simulera färgfilter
Justera skärpa och klarhet
Rädda felexp bilder

Mycket av detta GÅR att göra med JPEG men med degrederad bildfilskvalitet

Det är felstavat av mig och ska vara "Where's the beef" och jag kan inte se någon större skillnad i skärpa,dynamik,färgbalans eller förbättring på annat sätt. Visst svarar reglagen bättre i RAW men skillnaden på slutresultatet är i mina ögon inte särskilt stor.

JPG har 256 nivåer för varje färg och du har i RAW 12-14 bitars upplösning = 4096 eller 16384 nivåer för rött , grönt och blått.

Du kan efteråt justera exponering, färgtemperatur mm.

JPG har 256 nivåer för varje färg och du har i RAW 12-14 bitars upplösning = 4096 eller 16384 nivåer för rött , grönt och blått.

Du kan efteråt justera exponering, färgtemperatur mm.

Förklara gärna hur jag undviker att få högdagrar att inte fräta ur så mycket. Bifogar en länk till en bild där ryggen bl.a på räkan är för vit utan detaljer.

http://flic.kr/p/GArdcb

_DSF9889 by Peder Lundgren, on Flickr

Förklara gärna hur jag undviker att få högdagrar att inte fräta ur så mycket. Bifogar en länk till en bild där ryggen bl.a på räkan är för vit utan detaljer.

http://flic.kr/p/GArdcb

_DSF9889 by Peder Lundgren, on Flickr

En raw-fil har större dynamiskt omfång än en JPG. Så fotar man i raw kan man backa exponeringen mer än om det var en jpg ur kameran. Så att fota raw är en bra start.

Sedan kan det finnas 2 orsaker till det du har i din bild. Endera har du exponerat för långt till höger och bränt ut högdagrarna. Ljuset kommer väl uppifrån i det här fallet så det är den mest troliga förklaringen. Att chimpa är inte fel. Titta inte på bilden utan på histogrammet så kan du se att du inte bränt ut högdagrarna.
Ett annat skäl är ibland färgerna/nyanserna som kameran lyckats fånga inte ryms i den färgrymd du använder. Det kan ge ungefär samma effekt. Man tappar detaljer och det känns som det är överexponerat.
Det problemet är betydligt svårare att hantera fast det finns metoder för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar