Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte ladda ner bilder på fotosidan(mac)

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Kan inte ladda ner bilder för visning. Har sparat dessa i jpeg-format i "finder".
Har laddat ner förr från pc utan problem. Har skrivit till "fotosidan" utan framgång.
Är det något speciellt jag måste tänka på när jag laddar ner bilder från "macen".
Mvh Thomas

solvargen skrev:
...Är det något speciellt jag måste tänka på...

Nu kan jag inte Mac, men... Förutom det vanliga, dvs storlek och filformat så kan jag tänka mig att det kan vara någon form av säkerhetsinställning som gör att inte filer från din dator av misstag ska hamna på annan plats.

Hej Ulf
Jo,det är något jag ochså tänkt på men kan inte veta hur/vilken inställning det skulle vara. Trodde först att ev. blockera popup-fönster var orsaken men icke.
Bytte sedan från safari-server till netscape-server utan framgång. Bildfilerna är 278kb 1024/700 och i övrigt egentligen bara trycka sig fram för att publicera..lätt som en plätt..kan tyckas men det funkar helt enkelt inte. Någon annan med förslag till orsak???
Mvh Thomas

solvargen skrev:
kan inte ladda ner bilder

Thomas, antar att du menar "ladda upp" och inte "ladda ner"?

åsikterna och därav svarena verkar streta på hur folk har tolkat ditt problem - att ladda ner bilder (högerklicka > spara bild som) är avaktiverat via script på fotosidan för att ge något så när skydd åt våra biler

men är det ladda upp bilder till dina album du menar (vilket jag trots allt tolkar det som) så skulle det vara intressant att höra vad du har för version av operativet på din mac samt vilket webbläsare du använder dig av?

Oskar Fridhamre,
Vill naturligtvis ladda upp bilder till mina album.
Använder senaste versionen 10.4.8. Har safari som internet som webläsare.
Mvh Thomas

Johan.
Man känner sig lite dum men har inget val...vilka portar skall jag då kolla upp och var gör jag det?
Mvh Thomas

Om du har en router, i ditt router konfigurations program. Om inte... så vet jag inte. Testa att stänga av en e.v. branvägg. Den borde inte hindra en sån grej. Men ibland gör dem det.

Till er som svarat.
Tittat runt i systeminställningar dylikt,provat firefox 2 men det fungerar fortvarande inte att ladda upp bilder till mina album. Tackar för er hjälp so far och hoppas ni vill fortsätta hjälpa mig i detta dilemma jag har. Min support till apple gick ut för drygt en vecka sedan och befinner mig samtidigt på Filippinerna. Skall kolla upp om det finns något service-ställe här som ev. är kapabelt att hjälpa mig. Tackar för tips och råd.
Mvh Thomas

Trist problem du verkar ha! Kör själv med MAc och Safari, men har inga uppladdningsproblem. Däremot vet jag att det är viktigt med rätt filändelse för att det ska funka, ex. att du valt JPEG. Det skulle vara intresseant att veta vad exakt det är som händer när du försöker ladda upp bilderna. Får du ett felmeddelande där något matnyttigt står att läsa? Eller bara händer det ingenting? Filstorleken är också viktig givetvis. INte bara kb storleken men också pixelstorleken. Du borde inte ha något problem. Kan du specificera problemet mer exakt?

Hej Fredérick.
Tycker inte heller att jag skulle ha några problem. När jag försöker med att ladda upp får jag typ ett felmeddelande där på uppladdningssidan:
Fel på registrering
Fel vid uppladdning
?upload/error/illegal-type:application/octetstream
Vet inte om det hjälper med denna förklaring
MVH Thomas

Jaf skulle göra följande: öppna upp bilderna igen i ex. Photoshop, kontrollera noggrant bildstorleken i pixlar, 1024 pixlar som längsta sida om jag inte minns fel, spara som, välj ett enkelt filnamn, ex bild 1, spara som jpeg (viktigt att välja så ändelsen följer med filnamnet), välj komprimering i Quality så dom inte överstiger maxstorleken, tror det är 300kb. Jag har kommit i kontakt med problemet när man inte specificerar jpeg och någon annan, PC-användare, ska öppna bilden. Det blir tvärnej om man inte sparat korrekt. Funkar det inte efter det kan jag inte komma på vad det ska vara. Men jag tror faktiskt att det kan vara felet! Testa och meddela oss om dina resultat!!

Fredérick

solvargen skrev:
Hej Fredérick.
Tycker inte heller att jag skulle ha några problem. När jag försöker med att ladda upp får jag typ ett felmeddelande där på uppladdningssidan:
Fel på registrering
Fel vid uppladdning
?upload/error/illegal-type:application/octetstream
Vet inte om det hjälper med denna förklaring
MVH Thomas

Din webbläsare identifierar inte bilden som JPEG när den skickas till oss, därför detta problem. Jag har hört att det där kan hända om man inte kallat bilden med ".jpg" på slutet i filnamnet (trots att MacOS inte kräver detta) - är det så?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar