Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte läsa D60s DF-kort i kortläsare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Helifoto

Medlem
Hej,

Jag har nyligen köpt mig en begagnad D60. När jag skall tömma kortet via min Lexar kortläsare (eftersom denna stödjer USB 2) hänger allt upp sig. Har provat både via Explorer och Breezbrowser med samma resultat.

Däremot går det bra att koppla D60n direkt till datorn men jösses så långsamt överföringen då går.

Har någon annan gjort samma iakttagelse? Har någon kommit på varför?

Hälsningar
Christian
 
Jahapp, där sprack min teori..

Sitter kortläsaren i samma port som förr? Iofs borde det inte ha nån betydelse, men man vet aldrig.
 
Vet inte vad för teori du tänker på men det blir samma resultat oavsett USB-port. Kortläsaren fungerar f ö perfekt med kort från andra kameror.

Har du själv en D60 med kortläsare? Hur fungerar det?
 
Nä, jag har bara hört att äldre OS och USB-överföring inte alltid går hand i hand.

Men om det funkar med andra kort så är det ju nästan 100% säkert att det är kortet det är fel på. Fast.. det funkade ju i kameran.. usch. Teknik. Att det aldrig ska fungera felfritt.

Nej, jag har inte en D60, men jag funderar dock på att köpa en.
 
Jag vill inte gärna tro att det är kortet eftersom det är ett helt nytt Sandisk Ultra II på 1Gb. Men man vet aldrig...

Jag är helnöjd med min D60 så här långt. Jag valde mellan denna och en 300D men ansåg att denna trots sin ålder var bättre byggd.
 
Får verkligen hålla tummarna för att det inte är kortet.

Jag har också velat mellan en 300D och D60, och det blir nog en D60. Det endajag har hört nåt negativt om är autofokusen. Menmen, man får väl lära sig fokusera manuellt! Verkar vara en finfin kamera annars:)
 
Nåja. Skulle det vara kortet är inte det hela världen. Det kostade inte mer än 730:- nytt, direkt hem i brevlådan när jag beställde från New York (via Ebay).

Jag har ännu så länge bara ett par billiga Sigmaobjektiv men autofokusen är inget problem utom vid mörka förhållanden. I normal rumsbelysning och dagsljus har jag inte stött på minsta problem.
 
D60 och kortläsare

Jag körde D60 och ett par olika kortläsare i två år utan några som helst problem. Både jpg och raw och kort från no-name 256MB till Sandisk 2 GB.
 
Hej

tror mig märkt att nyare CF läsare inte kalrar gamla Microdrivar, det kan bli korrupta filer.

Såg det dels på en D60 men även på en Nikon 1Dx

Prova att formattera i XP men välj FAT då D60 ej klarar FAT32.

Prova sen i en annan kortläsare, tex en PCMCIA adapter till en bärbar. Vid min test funkade det med PCMCIA men inte via Hamas USB2 9 in 1 läsare.

Roine
 
Hej har också en Lexar kort läsare, men ett 256 ultra II, och det fungerar att läsa men jag kan inte radera bilderna så jag får göra det i kamran D7D, men mitt Lexar kort fungerar att radera, kör med XP sp2, bara för info ha de Peter
 
Tack för infon Roine.

Jag har provat att läsa kortet via en läsar som är inbyggd i en HP skrivare och det fungerade perfekt - både läsa och radera. Man kan ju anta att det är kortläsaren som inte till fullo stödjer den högre hastigheten (eller nått) hos Ultra II korten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.