Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte kopiera effektlager i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Jag har skapat en färglagd rektangel på ett genomskinligt lager. Jag har dessutom kopplat effekten skugga till lagret.

Om jag markerar hela figuren och klistrar in i ett annat ps-dokument följer inte skuggan med. Vad är fel?

Tidigare har även pixlarna i skuggan kopierats. Har jag kommit åt något i någon dialogruta? Hur återställer jag detta?

/JR

Bilagor

• namnlost_9.jpg
    namnlost_9.jpg
    32.2 KB · Visningar: 383
om du vill få med skuggan får du nog dra över hela lagret

alternativt högerklicka där symbolen f är och välj kopiera lagereffekt (eller något liknande, minns inte exakt vad det står)

Sen går du till bild nummer två och högerklickar på lagret och väljer klistra in istället.

Man kan göra så men det förutsätter att man redan har ett annat dokument öppet. Jag vill kunna kopiera och sedan skapa ett nytt dokument vars storlek baseras på urklippet (objekt + skugga).

Lösningen fick bli:

Lager -> Lagerstil -> Skapa lager

Länka sedan ihop lagren och välj Lager -> Lägg samman länkade

Nu kan man markera och kopiera både objekt och skugga.

Fast det finns ett annat sätt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar