Annons

Kan inte förhandsgranska bilderna i Bridge CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

klinkhammer

Medlem
Har precis skaffat en Canon 60D. Jag kan inte se varken raw eller jpeg från kameran i Bridge och kan då inte heller öppna bilderna i Camera Raw. Däremot kan jag se alla bilderna i Bridge och öppna dessa i Camera Raw om jag lägger över bilderna i PC:n. Skumt tycker jag. Någon som vet om man kan åtgärda detta?
Adobe Bridge CS5 v. 4.1.0.54
Camera Raw v. 6.7

Tack på förhand!
Mvh
Paul

jpeg är mycket märkligt. Det är en standard o ändras inte.
RAW däremot kan kräva en uppdatering av mjukvaran för att klara av just DET RAW-formatet.

Har precis skaffat en Canon 60D. Jag kan inte se varken raw eller jpeg från kameran i Bridge och kan då inte heller öppna bilderna i Camera Raw. Däremot kan jag se alla bilderna i Bridge och öppna dessa i Camera Raw om jag lägger över bilderna i PC:n. Skumt tycker jag. Någon som vet om man kan åtgärda detta?
Adobe Bridge CS5 v. 4.1.0.54
Camera Raw v. 6.7

Tack på förhand!
Mvh
Paul

Prova att rensa cachen i Bridge. Finns i Tools (verktyg)-menyn.

Du vill alltså ansluta kameran med USB till datorn, bläddra bland bilder och redigera dem. Utan att varken föra över dem till datorn eller ta ut kortet och sätta det i en läsare?

Då borde det ju mer handla om hur Macen och minneskort och kamerans "inbyggda" minneskortläsare fungerar.

Du vill alltså ansluta kameran med USB till datorn, bläddra bland bilder och redigera dem. Utan att varken föra över dem till datorn eller ta ut kortet och sätta det i en läsare?

Ja det stämmer att jag i vissa fall vill kunna öppna en raw fil direkt från datorn, redigera den och sedan spara ner den på datorn. Funkar med min Sony.

Då borde det ju mer handla om hur Macen och minneskort och kamerans "inbyggda" minneskortläsare fungerar.

Ja så kan det ju vara.

Mvh
Paul

Det är drivrutinen för kameran som "bestämmer", den spelar väl inte så bra ihop med Adobes programvara.

Kopplar jag in min 600D via Canons programvara/USB-drivrutin ser jag RAW-filerna på minneskortet som ikoner med en förhandsvisning av bilden, kopierar jag RAW-filerna till till datorn får jag ingen förhandsvisning. Så Canons drivrutin för 600D kan visa förhandsvisning ihop med Utforskaren, du kan ju börja med att kolla om det fungerar så för dig också.

Jag får Photoshop/Bridge CS6 från Adobe nästa vecka, så jag kan inte kolla om det fungerar i Bridge hos mig, men troligen inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar