Annons

Kan inte föra över!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_108

Aktiv medlem
Hejsan köpte en Nikon D300 från en butik idag.!
kan inte föra över bilderna från kameran med sladden har prövat olika minneskort och kablar.
vad kan va felet?
ja jag har formaterat minneskortet!
mvh marcus

Enklaste rådet jag kan ge dig är att införskaffa en kortläsare så att du slipper gå vägen via kameran när du ska ladda in bilderna i datorn.

Varför är det enklarare att "slippa" gå över kameran? Då måste man ju pilla ut kortet, sätta in det i kortläsaren, och sedan tillbaka igen. Kör man genom kameran så behöver man ju bara sätta i sladden.

För att återgå till TS: Känner datorn igen kameran när den blir inkopplad? Behöver du månne installera drivrutin för kameran? Sedan den känsligaste: Du startar väl kameran när du pluggat in? Annars lär den ju inte vilja samarbeta...

Varför är det enklarare att "slippa" gå över kameran? Då måste man ju pilla ut kortet, sätta in det i kortläsaren, och sedan tillbaka igen. Kör man genom kameran så behöver man ju bara sätta i sladden.

För att besvara din din fråga så är hastigheten det avgörande för min del i varje fall.
Det går så otroligt mycket snabbare att via en kortläsare överföra sina bilder. Detta gör livet enklare för mig då jag slipper sitta och vänta på mina bilder.
En annan sak är att om du kollar genom forumet så verkar det vara många som har problem med direktöverföring via kameran och relativt få som har det via kortläsare.

För att besvara din din fråga så är hastigheten det avgörande för min del i varje fall.
Det går så otroligt mycket snabbare att via en kortläsare överföra sina bilder. Detta gör livet enklare för mig då jag slipper sitta och vänta på mina bilder.
En annan sak är att om du kollar genom forumet så verkar det vara många som har problem med direktöverföring via kameran och relativt få som har det via kortläsare.

Ok! Så det är inte enklare, utan snabbare? Det är kanske rätt att många haft problem, tex TS, men jag har haft 9 olika kameror o aldrig ens behövt fundera på kortläsare. Å andra sidan har jag heller aldrig haft behov att ladda in så många bilder samtidigt, så att tidsvinst varit intressant.

En annan faktor är: Batteriet. Flickvännen hade 16+16GB (eller var det 16+8?) i sin 300s. Trots fulladdat EL-EN3e så räckte inte batteriet igenom hela tömningen.

Vad gäller hastigheten så verkar man få 5-6MB/s via direktkoppling. Jag får uppemot 40MB/s med kortläsare.

Batteriförbrukningen är försumbar vid en överföring från kamera. Det går självfallet inte att ha kameran igång och köra över bilder när batteriet är tomt men mycket batterienegi drar det inte.
Att hålla på att ta ur minneskortet varje gång jag ska föra över dagens bilder till datorn skulle aldrig falla mig in. Det finns det enklare metoder för: Till exempel att koppla kameran till datorn via en sladd.
Dessutom går det väldigt snabbt såvida kameran stödjer ett snabbt gränssnitt. Jag märker att min Canon G12 är snabbare än min tidigare G11.

Batteriförbrukningen är försumbar vid en överföring från kamera.

Min personliga erfarenhet verkar säga emot din teori ;)

(Varför tror du CF kort blir så pass varma när man skriver/läser till dem?)

Jag har ett dokument från SanDisk från 2008 som säger att Read/Write peak är 200mA... detta på ett äldre kort. De moderna är hungrigare.

Nikon har ju dessutom valt att inte ta spänning från USB-porten vid läsning.

Senast ändrad:
En annan faktor är: Batteriet. Flickvännen hade 16+16GB (eller var det 16+8?) i sin 300s. Trots fulladdat EL-EN3e så räckte inte batteriet igenom hela tömningen.

Vad gäller hastigheten så verkar man få 5-6MB/s via direktkoppling. Jag får uppemot 40MB/s med kortläsare.

Nu vet ju inte jag hur mycket trådskaparen hade tänkt att föra över varje gång, men för vanliga hobbyfotografer är kanske 2*16 gig är lite extremt? Jag t ex, vill ha in bilderna efter kanske 20-40 bilder. I sällsynta fall uppåt kanske hundra.
Vid dessa tillfällen tror jag inte det lönar sig tidsmässigt at fippla ut o in med korten?

Suck... Fotosidan i ett nötskal idag, en massa inlägg men väldigt få som hjälper trådstartaren...

Marcus, har du installerat skivan/skivorna som följde med kameraköpet? Det kan vara drivrutinerna för som kameran inte har installerats.

/edit
Peter och jag tänkte visst på samma sak. :p

Vad pratar vi om för operativsystem?
Vilken mjukvara används?
Vilket felmeddelande/a ndra symptom uppstår?

Nu vet ju inte jag hur mycket trådskaparen hade tänkt att föra över varje gång, men för vanliga hobbyfotografer är kanske 2*16 gig är lite extremt? Jag t ex, vill ha in bilderna efter kanske 20-40 bilder. I sällsynta fall uppåt kanske hundra.
Vid dessa tillfällen tror jag inte det lönar sig tidsmässigt at fippla ut o in med korten?

Det håller jag dock med om. Dock så anvädner jag alltid kortläsare oavsett om det är en eller 1200 bilder som skall föras över. Det passar helt enkelt bättre i mitt arbetsflöde.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto