Svårt att säga...
Jag kan bara beskriva mina subjektiva erfarenheter nu när jag har bytt till 20D (från 300D) och de kanske kan vara till hjälp.
Bildmässigt så är 10D och 300D lika, det som skiljer är främst hantering. 300D är mer automatiserad och 10D låter dig ställa in hur du vill. (Jag har också sett erfarna bedömare som beskriver skillnaden mellan 300D och Nikon D70 på samma sätt... 300D är för dig som vill låta kameran göra jobbet och D70 för dig som vill ställa in själv).
Bilderna blir bra med alla modellerna som vi diskuterar så det är andra aspekter som borde avgöra ditt val.
Du kör inte sport och andra saker som "kräver" 20Ds snabbhet. Då kan du välja bort det. Däremot så är snabbheten vid påslag och bildvisning en faktor att överväga. Men är den värd tusenlappar? Svårt att säga. 10D och 300D är lika i detta avseende.
Vikten... Jag tillhör skolan som inte tycker att vikt är viktigt bara för vikten... Jag tar gärna en lätt kamera. 20D är på gränsen till för tung (enligt mig). 10D är för tung medan 300D känns rätt. 300D är lättare att bara ta med sig. De få 100 grammen som skiljer har en betydelse. Fundera på det.
Känsla... 300D ligger lite bättre i handen än 20D. Knapparna sitter bättre på 300D än på 20D. Jag gillar att delete-knappen sitter tillsammans med de andra (300D). Påslagningsknappen sitter bättre på 300D och går lätt att hantera med en hand och tummen (men nu slår jag nästan aldrig av 20D:n).
Jag gillar att 300Ds LCD sitter på baksidan och inte på toppen (men 20Ds LCD är snyggare
. Sökaren på 20D är mycket bättre och tydligare än 300D. Jag gillar också layouten på fokuspunkterna bättre på 20D. Autofokuset känns säkrare på 20D. Jag kände mig aldrig helt säker på 300Ds autofokus. (Dock så kan detta vara någon form av "placeboeffekt". Jag har inte hunnit köra så mycket med 20D ännu.)
Inställningsvredet sitter bättre till höger (300D) än till vänster (20D)
Hanterbarhet. Släng in det ryska hacket på 300D så får du en kamera som är mycket lättare att hantera. Det är nästan löjligt vad jag tyckte att min 300D blev trevligare med hacket (men det beror på att jag gillar att fibbla med inställningar). För mig var det småsaker som att jag kunder ställa in funktionen på set-knappen, FEC samt One-Shot Focus eller AI Focus värt mycket. Det gjorde definitivt att 10D var inget alternativ längre. Dessutom är snabb-delete av en bild direkt efter tagningen mycket enklare på 300D med hacket än på 10D/20D... Fånig detalj, men en grej som jag fastnade för.
Och nu finns ju alternativet en begagnad 300D. De går för omkring 6-7000 nu.
Dock... 20D/10D är nog mer att växa i än 300D.
Lycka till!
--jalle