Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte bestämma mig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonix

Avslutat medlemskap
Har levt med en EOS 650 sedan den kom ut och efter ett kort mellanspel med en kompaktdigital hade jag så gott som bestämt mig för en 300D. Fast så kom ju 20D ut och plötsligt fanns det även en massa begagnade 10D att ta hänsyn till. Har läst o läst o läst o jämfört, utan att kunna bestämma mig. Ska man slå till på en 10D till ett pris som man kan köpa en ny 300D för? Eller ska man löpa linan ut o slå till på en 20D? Jag hör inte till dem som byter kamera ofta (se ovan...) även om jag räknar med att en DSLR kanske inte kommer att vara gångbar lika länge som min 650...
Ägnar mig inte åt sport- eller reportagefoto, så ingen hänsyn behöver tas till något sådant.
Vad ska jag välja?
 
Var inne på samma funderingar som du. Och för mig blev det en lätt begagnad 10D. Ruskigt mycket kamera för pengarna, och en slant extra till objrktiv.

/Johan
 
Svårt att säga...

Jag kan bara beskriva mina subjektiva erfarenheter nu när jag har bytt till 20D (från 300D) och de kanske kan vara till hjälp.

Bildmässigt så är 10D och 300D lika, det som skiljer är främst hantering. 300D är mer automatiserad och 10D låter dig ställa in hur du vill. (Jag har också sett erfarna bedömare som beskriver skillnaden mellan 300D och Nikon D70 på samma sätt... 300D är för dig som vill låta kameran göra jobbet och D70 för dig som vill ställa in själv).

Bilderna blir bra med alla modellerna som vi diskuterar så det är andra aspekter som borde avgöra ditt val.

Du kör inte sport och andra saker som "kräver" 20Ds snabbhet. Då kan du välja bort det. Däremot så är snabbheten vid påslag och bildvisning en faktor att överväga. Men är den värd tusenlappar? Svårt att säga. 10D och 300D är lika i detta avseende.

Vikten... Jag tillhör skolan som inte tycker att vikt är viktigt bara för vikten... Jag tar gärna en lätt kamera. 20D är på gränsen till för tung (enligt mig). 10D är för tung medan 300D känns rätt. 300D är lättare att bara ta med sig. De få 100 grammen som skiljer har en betydelse. Fundera på det.

Känsla... 300D ligger lite bättre i handen än 20D. Knapparna sitter bättre på 300D än på 20D. Jag gillar att delete-knappen sitter tillsammans med de andra (300D). Påslagningsknappen sitter bättre på 300D och går lätt att hantera med en hand och tummen (men nu slår jag nästan aldrig av 20D:n).

Jag gillar att 300Ds LCD sitter på baksidan och inte på toppen (men 20Ds LCD är snyggare:). Sökaren på 20D är mycket bättre och tydligare än 300D. Jag gillar också layouten på fokuspunkterna bättre på 20D. Autofokuset känns säkrare på 20D. Jag kände mig aldrig helt säker på 300Ds autofokus. (Dock så kan detta vara någon form av "placeboeffekt". Jag har inte hunnit köra så mycket med 20D ännu.)

Inställningsvredet sitter bättre till höger (300D) än till vänster (20D)

Hanterbarhet. Släng in det ryska hacket på 300D så får du en kamera som är mycket lättare att hantera. Det är nästan löjligt vad jag tyckte att min 300D blev trevligare med hacket (men det beror på att jag gillar att fibbla med inställningar). För mig var det småsaker som att jag kunder ställa in funktionen på set-knappen, FEC samt One-Shot Focus eller AI Focus värt mycket. Det gjorde definitivt att 10D var inget alternativ längre. Dessutom är snabb-delete av en bild direkt efter tagningen mycket enklare på 300D med hacket än på 10D/20D... Fånig detalj, men en grej som jag fastnade för.


Och nu finns ju alternativet en begagnad 300D. De går för omkring 6-7000 nu.

Dock... 20D/10D är nog mer att växa i än 300D.

Lycka till!

--jalle
 
Testa både 10D & 300D först. 10D tycker jag känns ruskigt mycket skönare & gedigen än 300D som känns som en leksak i jämnförelse. För min del spelar det roll. Bildmässigt är det dock ingen skillnad. Så knalla in i en affär och känn & kläm lite på dom först :)
 
I samma situation, nästan....

TYcker Jalle text beskriver skillnader bra så jag lämnar det men....

Jag har nu beställt mig en 20D efter att ha användt mig av min Eos 5:a under en tid och en gammal 300 innan dess. Jag har gått i valet och kvalet under en tid, skall jag byta till digitalt eller ännu en tid stanna kvar vid analogt. 10D och 300D känndes inte så intressanta för mig, antog att utvecklingen snart skulle gå vidare. Nu har den gjort det och nu tycker jag det kan vara värt att kliva in på banan.

Utan tvivel kommer 20D snart vara obsolet (stavning?) men jag tror den duger för mig under de närmaste 4 åren eller så....

Det känns generellt som att kvaliteten nu kommit en god bit på väg och att det helt enkelt är dags att följa med tekniken för att inte hamna på efterkälken, 10:an är ju redan old news....

Så för mig är det mer en "timing grej", 20D är ett lagom bra läge att byta ut filmen.....
Dessutom är priset helt klart ok !
(Mitt analoga system behålls som komplement dock)

//Axel
 
Jonix skrev:
Har levt med en EOS 650 sedan den kom ut och efter ett kort mellanspel med en kompaktdigital hade jag så gott som bestämt mig för en 300D. Fast så kom ju 20D ut och plötsligt fanns det även en massa begagnade 10D att ta hänsyn till. Har läst o läst o läst o jämfört, utan att kunna bestämma mig. Ska man slå till på en 10D till ett pris som man kan köpa en ny 300D för? Eller ska man löpa linan ut o slå till på en 20D? Jag hör inte till dem som byter kamera ofta (se ovan...) även om jag räknar med att en DSLR kanske inte kommer att vara gångbar lika länge som min 650...
Ägnar mig inte åt sport- eller reportagefoto, så ingen hänsyn behöver tas till något sådant.
Vad ska jag välja?

Fotar du ej sport så tror jag itne du behöver hastigheten hos 20d. Tror du klarar dig bra med 300D lägg de pengar du får över på bra optik istället. Har du mer nytta av än en snabb kamera och dålig optik.
 
Re: Svårt att säga...

JalleS skrev:


Känsla... 300D ligger lite bättre i handen än 20D. Knapparna sitter bättre på 300D än på 20D. Jag gillar att delete-knappen sitter tillsammans med de andra (300D). Påslagningsknappen sitter bättre på 300D och går lätt att hantera med en hand och tummen (men nu slår jag nästan aldrig av 20D:n
--jalle

Hej!

Skulle vilja påstå att knapparna sitter mycket bättre på 20d än 300d. Jag kommer dock ifrån 10D. Men jag har fotat med 300d ett par gånger och den är helt ologisk och det går inte ändra det man vill snabbt. Tror du skulle hålla med mig om du också kommit ifrån 10D.
 
Tja, varför bytte jag min 300D till 20D;

1. Snabbare uppstart. Jag fotar våra barn och de hinner flytta sig innan 300D var fotoklar.

2. Möjlighet till "spotmätning". Jag vet att det inte räknas som rikigt spot men 9% är i alla fall bättre än inget.

3. Min tekniska fåfänga, som egentligen är orsaken till bytet. JAg kan inte förklara det rationellt utan Canon lyckades plocka ut lita mera marginalvinst från mig. Måste tillstå att Canon har hittat ett formidabelt sätt att tjäna pengar på många modellbyten.

4. När jag byter nästa gång och vad vill jag ha då: Enkelt, en fullformatssensor.
 
Jag tackar för era synpunkter så långt, kom gärna med flera :)
Vikten bekymrar mig inte så mycket, 650:an väger 1150g med EF 35-135 och den har jag släpat runt på i åtskilliga år. Någon tyckte att 10D var lite 'obsolete', men ni som har bytt upp er till 20D, är det någon dramatisk skillnad? (utöver de rent tekniska förbättringarna alltså)
En annan sak jag undrar över är anslutningen mot datorn. Läste någonstans att 300D inte stöder 'USB Mass Storage', dvs. den dyker inte upp som 'Flyttbar Disk' i Windows, utan man måste använda den medföljande programvaran (eller kortläsare). Stämmer det och gäller det även 10/20D?
Känns som om det börjar luta över till 10D's förmån, lägger heller pengarna på optik än ett nytt 20D-hus
 
Ingen av kamerorna (20D/10D/300D) dyker upp som "mass storage" (dvs som en separat disk). Jag tycker att detta är synd.

Daniel och jag skiljer oss åt i åsikterna kring knapparna. Men jag har svårt att förstå att varför 300D placeringen skulle vara mer ologisk än 10D/20D. Trots allt så sitter de flesta knapparna på samma ställe utom några få som är: on/off, deleteknappen samt programvredet. Men som sagt, detta är mest en fråga om vana.

Däremot så är det en enorm skillnad mellan 300D utan hack och med hack. Med hacket så blir det en helt annan kamera.

Dan tog upp en viktig anledning (även för mig): teknisk fåfänga:)

--jalle
 
Jonix skrev:
Jag tackar för era synpunkter så långt, kom gärna med flera :)
Vikten bekymrar mig inte så mycket, 650:an väger 1150g med EF 35-135 och den har jag släpat runt på i åtskilliga år. Någon tyckte att 10D var lite 'obsolete', men ni som har bytt upp er till 20D, är det någon dramatisk skillnad? (utöver de rent tekniska förbättringarna alltså)
En annan sak jag undrar över är anslutningen mot datorn. Läste någonstans att 300D inte stöder 'USB Mass Storage', dvs. den dyker inte upp som 'Flyttbar Disk' i Windows, utan man måste använda den medföljande programvaran (eller kortläsare). Stämmer det och gäller det även 10/20D?
Känns som om det börjar luta över till 10D's förmån, lägger heller pengarna på optik än ett nytt 20D-hus


10D är ett kanonbra val du får en bra robust kamera som levererar bra bilder. Tänk inte ens tanken medatt koppla in kameran i datorn, 10d har endast usb 1.1 segt som attan. Köp en extern minneskortläsare också för 200:-. Så sparar du både tid och batterier.
 
Eftersom jag står i samma sits (dock kommer jag från G3 istället) ställer jag mig frågan om en begagnad 10d är värd drygt 3000 mer än en begagnad 300d(med hack naturligtvis)? I fotoaffären får man ju knappt titta på kamerorna, än mindre plocka med inställningarna, så det är svårt att testa.
 
Jag har en 300D och är väldigt nöjd med den.

Men det jag vill tillägga är att det är mycket runt omkring som kostar pengar och det är ju totalen som räknas.
Objektiv, Stativ, minneskort, blixt, väska, macro-ringar, filter, batterier, trådutlösare, osv..

Flera liknande trådar brukar sluta med summeringen...
Köp bättre objektiv för pengarna.

Om jag skulle köpa en kamera idag vet jag inte vad jag skulle satsa på. Det är svårt, kanske frågeställningen, Hur mycket ska/vill jag fota i framtiden?
 
Jonix skrev:
Har levt med en EOS 650 sedan den kom ut och efter ett kort mellanspel med en kompaktdigital hade jag så gott som bestämt mig för en 300D. Fast så kom ju 20D ut och plötsligt fanns det även en massa begagnade 10D att ta hänsyn till. Har läst o läst o läst o jämfört, utan att kunna bestämma mig. Ska man slå till på en 10D till ett pris som man kan köpa en ny 300D för? Eller ska man löpa linan ut o slå till på en 20D? Jag hör inte till dem som byter kamera ofta (se ovan...) även om jag räknar med att en DSLR kanske inte kommer att vara gångbar lika länge som min 650...
Ägnar mig inte åt sport- eller reportagefoto, så ingen hänsyn behöver tas till något sådant.
Vad ska jag välja?

Vad för objektiv har du idag? Hur mkt pengar är du beredd att lägga?
 
Hoppsan! Jag hade fel... Det måste bero på att jag alltid använt kortläsare pga den fruktansvärt sega USB-anslutningen på 300D. Samt att jag inte har XP på jobbet utan NT4...

--jalle

FouFoto skrev:
Alla kameror dyker upp som "flyttbar disk" - om du har XP installerat.
 
heh jag har också varit i valet och kvalet att köpa ny kamera nu ett tag. har även jag en gammal eos 650 som jag fick av min far för ett antal år sedan.
Eftersom jag aldrig haft en egen digitalkamera funderade jag länge på att köpa en lite mindre först för att senare gå vidare och köpa en dSLR.
Gått och funderat på en olympus 770 då den hade massa trevlig zoom som man kunde leka med för att lära sig lite mer om hur det funkar att knäppa digitalt.
Nu den senaste veckan har jag väl börjat dras till valet av en 300d istället. Mycket av det beror väl på att en sådan skulle kännas mer vant att hålla i helt enkelt.
Sen är prisskillnaden på en begagnad 300d och en olympus 770 inte så stor heller. Får väl se hur det slutar helt enkelt =)
 
academic skrev:
Tja, varför bytte jag min 300D till 20D;
[...]
2. Möjlighet till "spotmätning". Jag vet att det inte räknas som rikigt spot men 9% är i alla fall bättre än inget.
[...]
Finns även på 300D, knappen med stjärna. I övrigt håller jag med (även punkt 4)...
 
Nu har jag bestämt mig!

Hittade en beg. 10D på Blocket. För 9000:- blev kamerahuset mitt + två batterier och ett 256MB CF-kort. Huset var i mycket fint skick, och om det är totalt antal exponeringar som syns uppe i hörnet på displayen så har den avverkat drygt 3900 bilder (har inte hunnit kolla i manualen än...).
Känns iaf gedigen o jag tror jag kommer att trivas med den :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.