Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte öppna mina D300 RAW filer i PS CS2? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Lite panik. Jag få ett felmeddelande när jag försöker öppna mina RAW filer i PS CS2 just tagna med min Nikon D300?? Har inte det problemet när jag arbetar med min D2X???
Någon som vet? Snälla jag har lite panik eftersom bilderna ska iväg i morgon förmiddag.

Meddelande säger att det inte rätt typ av dokument??

//Jesper

Adobes politik är det som förstör för dig. Du kan inte öppna bilder från D300 med CS2. Du måste ladda hem den senaste ACR'en från Adobe och den funkar bara med CS3. Om du hade haft en D2Xs så hade du haft samma problem. Eller för den delen tom i Nikonsprogramvaror: D2X funkar finfint i den förra generationen converterare från Nikon, Nikon Capture 4 medan D2Xs och nyare kameror kräver att du inversterar i den nyare Capture NX för en sisådär 2000kr trots att du kanske sitter med den version 4. Skitkul eller hur!

Det finns dock ett sätt att gå runt problemet. Hämta hem den senaste DNG konverteraren från Adobe. Om du konverterar dena NEFs från D300 till dng så går det att öppna dom........

Adobe och Nikon... det kunde man ju ge sig fan på.. Jag har CS3 på min stationära på kontoret hemma i stockholm...och bara CS2 på min bärbara. Jag försöker med den "konstgjorda" andningen. Tack!

En fråga till ang ACRén

HAr du länken till senaste ACRn eller vet var jag hittar den så jag kan fixa när jag kommer hem. Eller är det så att om jag har CS3 så finns den senaste ACRn i där utan att jag behöver göra något?

Tack tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar