ANNONS
Annons

Kan filmning orsaka slitage på kameran/sensorn likt slutaranvändning?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hittade en gammal A7iii till salu för 12 000. Den är köpt 2018.

Vanligen så är det ju slutaranvändningen man kollar och är orolig/försiktig med.

I annonsen står det att den endast har 6500 slutaranvändningar och har primärt användts för att spela in film.

Vad jag snabbt hittar på google så ska inte det vara ngn större risk, utan att det är slutaren som är viktigast. Men borde jag vara aktsam? Är det mer risk för döda pixlar efter mycket filmande?

Jag ska få testa kameran på söndag. Vad borde jag tänka på i övrigt? Hur kollar jag bäst efter döda pixlar?

All hjälp och råd önskas

Döda och heta pixlar är nog inget problem. De flesta program plockar bort dånt som kameran inte tar bort. Däremot kan du ju få någon som har defekta pixlar på skärm och i sökare, men det ser du snabbt.

Döda och heta pixlar är nog inget problem. De flesta program plockar bort dånt som kameran inte tar bort. Däremot kan du ju få någon som har defekta pixlar på skärm och i sökare, men det ser du snabbt.
Tack för svaret! Döda pixlar på skärm eller sökare är jag inte så brydd om. De påverkar ju inte bilderna iaf även om det skulle vara lite små-irriterande.

Hur kollar jag effektivast efter defekta pixlar på sensorn direkt i kameran (kan ju inte börja kasta in bilder i datorn och kolla noggrant när jag är där och köpslår)

Du kan öka ISO-talet och fota någonting som är mörkt så att du ser om där är någon pixel som står ut, men se till att slutartiden är normal, d.v.s. inga exponeringar om 10 sekunder för då kommer du se lysande pixlar oavsett vilken kamera du har.

Personligen skulle jag inte oroa mig för det utan snarare yttre skador eller om sensorn har mycket skräp. Blända ned, ställ kameran på att exponera ljusare och tag en bild mot himlen. Du lär se det direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar