Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan en idrottsförening förbjuda fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ledare för barngrupp i en annan skånsk kommun och vi är kinkiga med fotograferande vid våra aktiviteter därför att somliga vårdnadshavare inte vill finnas alls på internet. De vill inte att deras barn ska synas alls på internet. De har inte facebook, bloggar inte, låter inte ungarna vara med när skolan fotograferar aktiviteter. De undviker själva att synas också.

Man kan tycka vad man vill om den hållningen.

Men jag är för att människan ska ha fria val och därför publicerar jag inte bilder där dessa barn syns. Och när alla föräldrar är med på aktivtieter så ber jag dem bara lägga ut bilder på sina egna barn. Jag tycker det handlar om respekt för folks val även om jag kanske tycker att det är ett konstigt val. Jag tycker det är konstigt att äta lever också. Levern är kroppens reningsverk -jätteäckligt att äta det. Men jag tänker inte bråka med folk som gillar leverkorv ...

Länken här ovan ger som sagt ett ganska uttömmande svar på frågan om skyddad identitet. Koppla sedan samman det med Jennys inlägg så är bilden än mer heltäckande.
I skolor och institutioner ökar antalet personer med skyddad identitet markant. Dessutom då med personer (barn, ungdomar) som i vissa avseenden är att betrakta som skyddslösa.
Dessutom, vilket framgår med all tydlighet i tråden så är alla miljöer inte likvärdiga. Gator och torg är offentliga platser. Förskolor, vårdinrättningar osv. är det inte.
Om människor inte vill bli fotograferade bör de undvika att vistas i det offentliga rummet. Samma människor ska respekteras när de vistas i skolor, vård och andra slutna sammanhang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar