Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Kan ej skapa mapp" - EOS 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Ibland när jag slår på min 40D säger den "Kan ej skapa mapp" och det går såklart inte att knäppa bilder. Ibland räcker det med att ta ut minneskortet och sätta tillbaka det för att problemet ska försvinna, men ibland måste jag formatera kortet för att få igång det.

Jag formaterar kortet efter varje gång jag har tömt det och hanterar i övrigt kortet efter konstens alla regler.

Någon som vet vad detta kan bero på? Kasst minneskort?

Troligen kasst minneskort - de håller inte i evighet så köp ett nytt och se om det blir bättre. Har du råd så kör med Sandisk extreme iV korten då de fungerar helt problemfritt och är snabba om du sätter dem i extern läsare. Extreme iV korten är lite robustare och skall ha lite bättre livslängd också.

Är ditt strulande kort trancend så kasta det så långt du orkar...

Troligen kasst minneskort - de håller inte i evighet så köp ett nytt och se om det blir bättre. Har du råd så kör med Sandisk extreme iV korten då de fungerar helt problemfritt och är snabba om du sätter dem i extern läsare. Extreme iV korten är lite robustare och skall ha lite bättre livslängd också.

Är ditt strulande kort trancend så kasta det så långt du orkar...

Jag har just ett sandisk extreme IV kort, köpt i slutet på december. Därför jag blev lite förvirrad, skapligt nytt och (så vitt jag har förstått) bra kort.

Formaterar du kortet i datorn efter att du tömt det?

Isåfall kan det vara problemet.

En kompis hade samma problem som du har på sin 1ds. Satte över kortet i min 5d o formaterade det där. Inga som helst problem efter..

Läste nånstans att man aldrig ska formatera korten i datorn utan i den kameran man skall använda det i.

Jag formaterar alltid kortet i kameran efter att jag har laddat över bilderna. Nu har jag inte haft det här problemet på ett tag *peppar peppar*. Om det händer igen ska jag byta minneskort och se vad som händer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar