Annons

Kan ej se vissa bilder....

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Vet inte om detta är det rätta forumet för min fråga. Men jag försöker.

Jag undrar om någon annan än jag har problem med att se bilder/foto sparade/modifierade i Photoshop för Mac (tror att det är den utlösande faktorn), som sedan blivit publicerade till en websida? Jag har detta problemet och förstår inte varför.

Har tidigare varit ute och sökt efter detta på bl.a Google och såg då att andra också hade detta problemet. Men nu kan jag inte hitta när jag söker igen. Har ingen aning var problemet ligger. Antagligen är det väl = "Ja om du har detta programmet och detta i kombination med detta så kan detta problemet uppså...". Vill bara i så fall veta vilka program det gäller om ni förstår vad jag menar.

Jag har XP SP2 (problemet fanns även innan SP2) på PC och senaste IE. Dock även Netscape 7.1 men ser inte bilderna där heller.

Någon som kan hjälpa mig???

/Desperat...

Inte vet jag om det har med saken att göra men jag tror att Mac utelämnar filändelsen t ex .jpg (när man sparar en bild med mac) och att det därför kan bli problem för en Pc att känna igen formatet.

Kanske är jag ute och cyklar.

Vet inte om det har med det att göra, men det kan jag inte ta reda på eftersom jag har en PC.

Men exempelvis på www.monster.se så tror jag mig veta att på första sidan där så ska det vara en bild till vänster om "CV-logga in" och den kan inte jag se.

Inte heller på http://foto.tv4.se/album/allaalbum.php där ser jag bara gråa rutor där bilderna ska vara..

Mycket märkligt problem som jag haft länge utan att hitta en lösning på det.

Lasse H skrev:
Inte vet jag om det har med saken att göra men jag tror att Mac utelämnar filändelsen t ex .jpg (när man sparar en bild med mac) och att det därför kan bli problem för en Pc att känna igen formatet.

Kanske är jag ute och cyklar.
Det var bara gamla macsystem som gjorde. Nu läggs ändelsen till automatiskt.

Jag har mycket svårt att tro att det har med mac att göra alls. Har aldrig haft det problemet.

Kan det ha att göra med versaler eller knepiga tecken i bildnamnen? Har upplevt att sånt kunnat strula på vissa servers eller om det är i vissa webläsare eller hur det nu var. Tror det hade med windowsservrar att göra, men är osäker. Prova i så fall bara att döp om dem med gemen i början så fungerar det kanske bättre..

Aha, nu förstod jag att det kanske inte var dina egna bilder och sidor det handlade om..
Kanske smartast att strunta i det jag skrev förut och söka felet i webläsaren, ditt system i stället i så fall.

Har sökt överallt (tycker jag) länge utan att hitta lösningen. Så jag tog tillfället i akt på detta forumet med förhoppning om att någon annan hade varit med om samma..

/ Desperat

Jag tror säkert du kan få hjälp här, men kanske lättare om du bara förklarar felet snabbt utan att blanda in andra system än ditt eget.

Att mac har med saken är i mina ögon helt totalt orimligt och jag tror att din frågeställlning med den spekulationen gör saken svår att svara på.
Men tror du ändå att mac är med och spökar så kan du kolla de här två olika macbyggda sidorna med mac-PS-behandlade bilder om du vill. Jag svär på att de fungerar i varenda system och läsare

Den ena är icke validerande och utan doctype med tanke på just IE som har underliga stöd för vissa saker finns på http://bellapictura.info.se
Den andra med totalt felfri och validerande kod finns på www.lottaelofsson.com
Har ett tjugotal exempel till, men det behövs nog knapapst..

Ser du inte bilderna på dem får du gärna meddela mig ;)

lottae skrev:
Jag tror säkert du kan få hjälp här, men kanske lättare om du bara förklarar felet snabbt utan att blanda in andra system än ditt eget.

Då jag har letat på detta problem tidigare på internet så har jag stött på (utan att finna en lösning) om att det eventuellt kunde ha att göra med Mac och PS7, det var därför jag skrev som jag gjorde ;-)

Angående dina länkar så tror jag allt ser ok ut. Har bara en fråga, när man på http://www.semedia.se/lottaelofsson/web.html klickar på webdesign/layout. Ska det finnas en bild där till vänster?

Tack för din hjälp!

lapg skrev:

Angående dina länkar så tror jag allt ser ok ut. Har bara en fråga, när man på http://www.semedia.se/lottaelofsson/web.html klickar på webdesign/layout. Ska det finnas en bild där till vänster?
Nej det ska det inte:) Sidan är en sån där som bara är påbörjad så kanske blir det en bild där i framtiden..

Hoppas det löser sig för dig. Har du kollat i någon annan webläsare som t e x mozilla firefox annars? Den gillar jag bäst av de för PC.

Ok! Ja jag har testat i Netscape men ser inte dom bilderna där heller. Kan bara inte förstå var problemet ligger....??

En sida jag bara gillar måttligt, men där finns iaf ett tekniksnack med många kunniga "nördar" som pratar svenska och inte bara i facktermer..
Testa att fråga under tekniksnack på http://www.alltforforaldrar.se så kanske du får hjälp om du inte får det här.
Problemet låter rätt skumt.

lapg skrev:
Men exempelvis på www.monster.se så tror jag mig veta att på första sidan där så ska det vara en bild till vänster om "CV-logga in" och den kan inte jag se.
Jag ser inte den heller, men det beror på att jag har installert Adblock för Firefox. Det kan inte vara så att din Netscape har någon blockering av annonsbanners?

När jag slår av Adblock ser jag den.

En annan sak som kan spöka med webbläsare är webbcachen. Den kan man rensa om man vill. I Firefox har jag lagt till en fin knapp på menyraden för det. Gissar att man kan göra det i Netscape via preferences-menyn, men jag har inte kört Netscape på flera år så jag ska inte uttala mig säkert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar