Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ej radera CR2-filer från EOS 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har problem med att radera RAW-filerna från EOS 40D på hårddisken.

Särskilt en bild som envist biter sig kvar på hårddisken.
Hur jag än gör så får jag meddelande om "någon eller ett annat program använder filen"

Och när jag kopierar över bilderna från minneskortet så går det inte radera kortet i datorn. De måste raderas i kameran.

Jag använder DPP (och zoombrowser)
Har även PS CS2 och en DNG-konverterare från Adobe.

Någon som har efarenhet av detta eller kan komma med något tips?

Mvh J O
 
Jag ger mig på en gissning. Antar att du kör windows XP.

Du har något program installerat som försöker visa miniatyrer/thumbnails av dina RAW filer. Troligen inte kompatibel med 40D. Den processen fastnar och håller filen låst.

Permanet lösning, ta reda på vilket program det är och uppdatera / ta bort det.

För att få bort bildfilerna, ställ in filutforskaren på att använda samma visningsvy för alla foldrar, välj vyn lista. Navigera till bilderna och försök radera. detaljerad vy kan försöka få ut metadata så som kamera, storlek i pixlar etc.

Om detta inte lyckas kan man prova med komandot DEL i DOS.

Notera att innan man provar något av detta så får man INTE ha tittat in i mappen med bilderna sedan uppstart annars finns det risk att låsningen uppstår igen.

Men som sagt detta är bara ett förslag vad det kan vara.

Har du canon CR2 filer från någon annan modell, problem med dessa? Om inte kan du hitta CR2 filer från 30D här: http://raw.fotosite.pl/index-Canon_30D_24-70L_f2.8_uwalona_sztuka-przestroga_damaged_lens.htm

Hoppas det lossnar.
 
Tack Tomas.

Jag har XP

Jag fick ett tips från Canon support att starta datorn selektivt utan diverse ini.filer men det hjälpte inte.

Efter en hel del manipulerande lyckades jag få bort filen via Zoombrowser.

Helt klart är det någon konflikt mellan Canons programvara och XP.

Självklart ska man kunna radera bildfiler utan krångel, i alla fall när övriga program är stängda.

Mvh J O
 
Kanske inte en så relevant fråga när det gäller att ta bort CR2 filer från 40D, men däremot så har jag ett annat problem när de gäller dessa. Så jag hakar på i denna tråden tänkte jag.

Har problem emd att öppna mina CR2 filer i mitt program som jag tidigare användt. Kör med Bibble Pro och hade inga problem med filerna från 350D, men nu vill inte programmet öppna de nya från 40D:en. Hur ska man lösa detta? Vet att jag läste något när 40D kom om att programen inte var kompatibla med de nya CR2 filerna, är detta fallet? Och hur ska jag lösa detta?
 
Det finns väl en uppdatering för Bibble att hämta hem?

Kolla om detta kan vara något:http://www.dpreview.com/news/0709/07090501bibble498e.asp


Jag har fått svar från Canons support, som väntat "skyller" de på Win XP.
Konstigt då att det endast är problem med 40D's CR2 filer och att de endast går att radera dem i Zoombrowser (efter mycket bök) när väl Zoombrowser har titta på filerna. Det verkar som programet låser filerna på något konstigt sätt.

Mvh J O
 
Hade själv samma problem löste sig när jag avinstallerade "Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer", har man en gammal version av den så får man detta problem tror dock att det är åtgärdat av microsoft i den senaste versionen även då den inte kan visa 40D:s raw filer. Hoppas det hjälper dig!

/Mathias
 
Den första releasen av Windows Raw viewer har detta problem. (Raw viewer är en windowskomponent som man kan ladda hem från microsofts hemsida). Problemet finns beskrivet på microsofts hemsida även om just 40D inte nämns där. Jag löste problemet med att först uppdatera programet och sedan avmarkera "Render thumbnails for Canon raw TIF images" i programmets inställningar.
 
Tack Mathias och Peter.
Jag ska prova detta i kväll.
(jag har Windows Raw viewer installerad, men den behövs inte längre, DPP täcker behovet)

Mvh J O
 
Mathias F. skrev:
Hade själv samma problem löste sig när jag avinstallerade "Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer", har man en gammal version av den så får man detta problem tror dock att det är åtgärdat av microsoft i den senaste versionen även då den inte kan visa 40D:s raw filer. Hoppas det hjälper dig!

/Mathias



Det verkar funka efter avinstallation av "Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.