Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ej föra över avi-fil till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har en Canon PowerShot SX120 IS och filmade här i veckan en film på sju minuter. Filmer på ett par-tre minuter går utmärkt att föra över direkt från kameran med USB-sladd, men denna på sju minuter gick inte. Jag provade även att sätta minneskortet (ett Transcend 4 GB Klass 2) i datorns minneskortsläsare, utan resultat. Rutan som visar hur överföringen går står bara stilla, och inget händer.

Har för mig att maxlängden för filmer skall vara 60 minuter, eller så långa som minneskortet medger. Vad kan felet bero på? Är minneskort Klass 2 för långsamma?

Bara en gissning.

Filen på kortet är större än 2 GigaByte och disken du försöker över till kör FAT32 vilket inte stödjer filer störe än 2 GB.

Kan du se filmen utan problem i kameran eller med kameran kopplad till en Tv/datorskärm?

Stängde du av kameran oväntat i slutet av klippet?
Kanske råkade du öppna batteriluckan eller dylikt som gör att kameran plötsligt slog av och skapade en korrupt fil.

Om din kamera har någon Edit funktion i menyn så kan du testa med att klippa bort ett par sekunder i slutet och spara om den i kameran till minneskortet.

Hoppas det löser sig.

förövrigt är väll class 2 kort inte att rekommendera till filmning, till min snart 2 år gamla SX1 var det class 6 SD kort som rekommenderades.

Kan du se filmen utan problem i kameran eller med kameran kopplad till en Tv/datorskärm?

Jag kan se filmen i kameran utan problem. Lyckligtvis är det ingen viktig film, utan bara en vardaglig studie av en händelse. Skulle ändå radera den senare. Digitalkameror är ju underbara för snabb visning och dokumentation.

förövrigt är väll class 2 kort inte att rekommendera till filmning, till min snart 2 år gamla SX1 var det class 6 SD kort som rekommenderades.

Ah. Jag skall beställa ett Klass 6-kort snart. Har redan lagt det i varukorgen. Räknade inte med att jag skulle filma så mycket, så jag tog det billigaste kort jag fann för tillfället.

Kan det vara så att Klass 2 har för långsam överföring så att större filer överbelastar linan?

Om filen finns på minneskortet och inte är korrupt borde det förstås gå att överföra den till datorns hårddisk - detta oavsett om mediet är långsamt.

Hur gör du när du försöker föra över filen, använder du Windows utforsarken?

Kan du titta på filmen direkt från minneskortet på datorn?

Nej, det gick inte. Den filmen var helt oåtkomlig via datorn, förutom att filnamnet syntes. Alla kortare filmer fungerade utan problem.

Jag har nu raderat den "stora" filmfilen eftersom jag behövde plats på kortet. Har också beställt ett Klass 6-kort, som jag får testa senare.

Det låter ju som om det blivit något knas med just denna film och det är mycket möjligt att en formatering kan hjälpa.

Prova att formatera kortet med kamerans funktion för formatering så att allt raderas. Välj gärna lågnivåformatering om det alternativet finns. Prova sedan att ta en ny lång film och se om den går att föra över.

ANNONS