Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan detta vara något?

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det resonemanget faktiskt. Paradoxen med ditt resonemang är att ju dyrare objektiv desto mer behöver du ett UV-filter. Samtidigt märker du av den försämring i kontrast och skärpa som ett UV-filter ger mer ju dyrare objektiv du har. Att slänga på ett UV-filter för nån hundralapp på ett dyrt fint objektiv är GALENSKAP! Det är ungefär som att montera en fartspärr på 30 km/h på en Porsche. Det vill man liksom inte göra...
Herregud. Nu har jag i och för sig aldrig haft ett svindyrt ljusstarkt supertele med gud vet vad för funktioner, men jag kan fortfarande göra rent hypotetiska antaganden.

Inte alla har en enorm avsatt budget för kamerautrustning och ännu färre har försäkrat utrustningen. Är man proffs och inte vill/kan kompromissa är väl valet självklart, men när man bara är amatör och har spenderat förhållandevis stora summor på fotoutrustning är det utan tvekan en billig försäkring. När man pallar sig ur trädgården och faktiskt drar ut i skogen eller dylikt för att fotografera kan kameran slå emot både det ena och det andra. En fet repa i frontlinsen kan bli något man sent kommer att glömma.

Vidare kan torka av UV-filtret med tröjan om man fått någon fläck, lite saltvatten eller sand på det - utan att behöva oroa sig om att man repar frontlinsen.

Så länge man köper bra filter och inte billiga sådana skulle jag vilja påstå att skillnad i bildresultat är försumbart, i alla fall för någon som inte plåtar för National Geographics.

För att summera det hela är UV-filter en billig försäkring för folk som är väldigt rädda om sin utrustning och gärna slipper fler utgifter än de tusentals kronor man redan lagt ut.

Skall man göra en något humoristisk, men kanske inte världens bästa, liknelse skulle jag vilja påstå att användning av UV-filter i viss mån kan liknas vid användning av kondom. Majoriteten av alla (men inte alla, självklart) kan nog instämma om att sexet inte blir sämre. Och för en liten peng slipper man oväntade obehagliga överraskningar. Men visst, tycker man att nackdelarna överväger fördelarna är det bara att köra utan.
 
Senast ändrad:
mange78 skrev:
Det är ungefär som att montera en fartspärr på 30 km/h på en Porsche.
I dagsläget kan man nog påstå att de flesta bilmodeller av märket Porsche har en toppfart kring 280 km/h. Vissa är snabbare, vissa är något långsammare. En fartspärr på 30 km/h skulle alltså begränsa Porschen till ca 10 % av dess maxkapacitet.

Menar du på fullaste allvar att ett UV-filter begränsar objektivet till 10 % av dess fulla potential?!

En extremt missvisande liknelse. Om nu bra UV-filter över huvud taget påverkar bildkvaliteten negativt är det nog bara en handfull av alla fotografer som ens skulle uppfatta skillnaderna som störande.
 
Senast ändrad:
Kamera & Bild gjorde för nått år sedan ett test på filter och konstaterade att vanliga standardfilter påverkar resultatet påtagligt.

Men... det finns ju lite finare profilter och de påverkade inte alls i stora drag. Det kunde bli lite vid motljussituationer. Fast dessa filter kostar säkert en 1300:- och uppåt. Jag minns inte riktigt men de är rätt svettiga i pris.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Kamera & Bild gjorde för nått år sedan ett test på filter och konstaterade att vanliga standardfilter påverkar resultatet påtagligt.

Men... det finns ju lite finare profilter och de påverkade inte alls i stora drag. Det kunde bli lite vid motljussituationer. Fast dessa filter kostar säkert en 1300:- och uppåt. Jag minns inte riktigt men de är rätt svettiga i pris.

/Maverick
Det är väl klart att ju mer glas man radar upp en efter en, desto större är sannolikheten att man får konstiga reflektioner i motljussituationer. Men det är ett undantag, och i värsta fall skruvar man bara av filtret. "I värsta fall, om det gör ont eller så, kan man ju alltid ta av kondomen." ;-) I allmänhet skyddar det dock för de flesta utan att det på något sätt skulle vara obehagligt.
 
Jo, fast med de billigare fallen så vart det problem redan innan motljuset blev ett problem. Typ alla ljuspunkter och så. Jag skruvade av alla mina filter efter att ha läst den artikeln hur som haver.

Nu har jag väl ett några finfilter på mina dyrare linser.

Mvh
Maverick
 
Sebastian Mandrean skrev:
I dagsläget kan man nog påstå att de flesta bilmodeller av märket Porsche har en toppfart kring 280 km/h. Vissa är snabbare, vissa är något långsammare. En fartspärr på 30 km/h skulle alltså begränsa Porschen till ca 10 % av dess maxkapacitet.

Menar du på fullaste allvar att ett UV-filter begränsar objektivet till 10 % av dess fulla potential?!

En extremt missvisande liknelse. Om nu bra UV-filter över huvud taget påverkar bildkvaliteten negativt är det nog bara en handfull av alla fotografer som ens skulle uppfatta skillnaderna som störande.

Ja, din liknelse med kondomen var ju såå mycket bättre och mer rättvisande... Man blir ju bara trött...

Sen får du ju ta och bestämma dig för vad du talar om för typ av filter. Du skrev ju själv att ett UV-filter för nån hundralapp var en bra försäkring. Nu skriver du helt plötsligt om bra och kvalitativa UV-filter, och då snackar vi inte om hundralappar längre. Då är det snarare tusenlappar.
 
mange78 skrev:
Sen får du ju ta och bestämma dig för vad du talar om för typ av filter. Du skrev ju själv att ett UV-filter för nån hundralapp var en bra försäkring. Nu skriver du helt plötsligt om bra och kvalitativa UV-filter, och då snackar vi inte om hundralappar längre. Då är det snarare tusenlappar.

Hmm, du tror inte att man kanske kan anpassa vilken typ av filter man köper efter vilket objektiv det ska sitta på? Tråden från början handlade inte om några riktigt dyra objektiv (det var du själv som tog upp dem..).
Alltså:
Billigare objektiv, billigare UV filter.
Dyrare objektiv, dyrare UV filter som skydd.
Inte så svårt...


// Stefan
 
StS skrev:
Hmm, du tror inte att man kanske kan anpassa vilken typ av filter man köper efter vilket objektiv det ska sitta på? Tråden från början handlade inte om några riktigt dyra objektiv (det var du själv som tog upp dem..).
Alltså:
Billigare objektiv, billigare UV filter.
Dyrare objektiv, dyrare UV filter som skydd.
Inte så svårt...


// Stefan

Jo, visst. Så kan det nog vara. Men personligen skulle jag nog inte vilja försämra ett mediokert objektiv ytterliggare genom att sätta på ett filter av dålig kvalitet. Ett motljusskydd skyddar relativt bra. Repor på frontlinsen är heller inte hela världen. Det kan sänka andrahandsvärdet, visst. Men på ett billigt objektiv spelar andrahandsvärdet inte en lika viktig roll, då det är sänkt redan från dag 1.

Ungefär så tänker jag...

Sen skall man nog inte stirra sig blind enbart på priset. Hur skall man ex. tänka gällande Canons 50/1.8II. det kostar runt tusenlappen nytt, men är såpass bra att det kräver ett dyrt UV-filter som skydd. Att då köpa ett UV-filter som kostar lika mycket som objektivet verkar ju inte helt logiskt ;-)...
 
Sebastian Mandrean skrev:
Soligor UV 58mm Digital High Grade (till kitobjektivet)
Kitobjektivet kostar 500-600 kronor begagnat och att köpa till ett UV-filter för en tredjedel av de pengarna är inte en billig, utan väldigt dyr försäkring som dessutom försämrar motljusbilderna. Smartare är nog att lägga 115 kronor på ett motljusskydd som ger BÄTTRE motljusegenskaper och dessutom också ger ett visst skydd för frontlinsen.

Jag följde råden här i forumet och köpte UV-filter till mina objektiv men nu använder jag dem bara när jag vet att jag skall ut i riktigt dåliga förhållanden. Motljusskydden använder jag däremot alltid.

Om det är samma filtergänga på objektiven kan man ju använda samma filter till bägge objektiven för de tillfällen man ändå verkligen tror sig behöva UV-filter som skydd utöver motljusskyddet.
 
Får man med något motljusskydd när man köper objektiv eller är det något man får köpa till?
 
mange78 skrev:
Ja, din liknelse med kondomen var ju såå mycket bättre och mer rättvisande... Man blir ju bara trött...

Sen får du ju ta och bestämma dig för vad du talar om för typ av filter. Du skrev ju själv att ett UV-filter för nån hundralapp var en bra försäkring. Nu skriver du helt plötsligt om bra och kvalitativa UV-filter, och då snackar vi inte om hundralappar längre. Då är det snarare tusenlappar.
Min liknelse var fan så mycket bättre.

P.R. skrev:
Kitobjektivet kostar 500-600 kronor begagnat och att köpa till ett UV-filter för en tredjedel av de pengarna är inte en billig, utan väldigt dyr försäkring som dessutom försämrar motljusbilderna. Smartare är nog att lägga 115 kronor på ett motljusskydd som ger BÄTTRE motljusegenskaper och dessutom också ger ett visst skydd för frontlinsen.

Jag följde råden här i forumet och köpte UV-filter till mina objektiv men nu använder jag dem bara när jag vet att jag skall ut i riktigt dåliga förhållanden. Motljusskydden använder jag däremot alltid.

Om det är samma filtergänga på objektiven kan man ju använda samma filter till bägge objektiven för de tillfällen man ändå verkligen tror sig behöva UV-filter som skydd utöver motljusskyddet.
Klart att ett motljusskydd är bra att ha; precis som du säger ger ett motljusskydd i vissa fall bättre motljusegenskaper, och förhindrar en mer eller mindre från att kunna krossa frontlinsen.

Det hela är en prioriteringsfråga. Och det är upp till var och en vad man vill göra. Oavsett åsikt är det befängt att påstå att ett UV-filter inte skyddar frontlinsen, samt att påstå att ett vanligt sådant (typ Hoya HMC för ~250 spänn) skulle göra bilderna oanvändbara för en vanlig amatör.
 
Oanvändbara blir dom väl inte, men jag tror det var en hel del folk som skruvade av sina filter efter K&B:s filtertest. Skriv och kolla om de inte kan köra det igen.

/Maverick
 
Om man köper canons blixt 430EX är det någon ide att köpa med Omnibounce till den för 262 eller är det bara onödigt?

Är det vettigt att köpa till ett motljusskydd till objektiven?
 
Radeeon skrev:
Om man köper canons blixt 430EX är det någon ide att köpa med Omnibounce till den för 262 eller är det bara onödigt?
Huruvida omnibouncers fungerar för att mjuka upp blixtljuset eller inte är ett mycket omdiskuterat dilemma... Beroende på vem man frågar får man olika svar.

Vet någon om det finns något större test som sticker hål på myten att omnibouncers gör någon nytta?
 
Det fuinns väl ingen som ifrågasätter om en omniboucer gör nytta? Det som ifrågasätts är fotografer som inte tar av dem i de situationer när de inte gör nytta. Men det gör å andra sidan ingen skada, förutom högre batteriförbrukning.

Omnibouncern kommer till sin rätt när man är inomhus och det finns saker, typ väggar och tak, som reflekterar ljus. Men om dessa saker inte finns är det bara en effektsänkare.
 
jimh skrev:
Det fuinns väl ingen som ifrågasätter om en omniboucer gör nytta? Det som ifrågasätts är fotografer som inte tar av dem i de situationer när de inte gör nytta. Men det gör å andra sidan ingen skada, förutom högre batteriförbrukning.

Omnibouncern kommer till sin rätt när man är inomhus och det finns saker, typ väggar och tak, som reflekterar ljus. Men om dessa saker inte finns är det bara en effektsänkare.
Jim, i tråden "Vimmelbilder på nattklub" (http://www.fotosidan.se/forum/showt...5&highlight=vimmel&pagenumber=5&postid=926859) kan man läsa följande:

Walle skrev:
Andreas, "De flesta" är lögnare. Omnibouncern är den absolut mest överskattade värdelösa plastbit man kan köpa till sin fotoutrustning. Eller ja, det absolut mest överskattade tillbehöret öht!

Vad kostar en omnibouncer? 200:- ? vad kostar den att tillverka? antagligen inte ens 10 öre, skulle förvåna mig om den kostar mer än 5 öre att tillverka. Inte konstigt att de vill att den ska sälja som smör.

De av oss som VET hur ljus fungerar, VET också att för att få ett mjukare ljus krävs en ljuskälla som är större (relativt till motivet) än ljuskällan som man anser vara för hård. För studioblixtar använder man paraplyer eller softboxar. De ökar ljuskällans storlek många gånger, och skapar därför ett mjukare ljus än om man skulle ha kört med standardreflektorn.

En omnibouncer, å andra sidan, är en mjölkfärgad svindyr plastbit vars enda syfte är att sprida ljuset. Ljuskällan blir inte större (ok, den blir aaaaaningens större, men så sanslöst lite större så det är totalt förumbart). Effekten man får är att en del av ljuset _kanske_ studsar i taket, medans en del av ljuset går direkt mot motivet. Övriga 65% av ljuset åker åt håll där det absolut inte gör någon nytta öht. Man drar ur batterierna i blixten snabbare, får fulare skuggor, och en ojämn exponering i bilden. Grattis. Så mycket var de 200:- som man betalade för den värdlösa lilla plastbiten värda.

/.../

/Walle

Oavsett om omnibouncern fungerar eller inte är den ifrågasatt och omdiskuterad.
 
Radeeon skrev:
Får man med något motljusskydd när man köper objektiv eller är det något man får köpa till?
Olika för olika objektiv. Generellt sett brukar det följa med dyra Canon-objektiv men vara tillbehör till de billigare.
Är det vettigt att köpa till ett motljusskydd till objektiven?
Ja motljusskydd är ett av de vettigare tillbehören. Det förbättrar objektivets egenskaper i de allra flesta lägen, försämrar inte annars (kan alltså sitta på jämt) och det utgör ett visst skydd för objektivet.

Somliga motljusskydd kostar en hel del men med tanke på utförande och användbarhet är omnibouncern mångdubbelt dyrare.
 
ESS skrev:
Tyckte daniel att valet av kamera var oviktigt skulle han inte frågat.

Bra prylar är roligt och allt blir roligare med bra prylar, för tillfället är pentax K10d den bästa/prisvärdaste kameran för under 10000 om man inte sitter fast med massa dyr optik.

Alla bilder du ska ta med blixt blir i genomsnitt klart bättre med extern blixt.

Filter är inte viktigt, gammal (numera) felaktig kunskap.

Äh, prylar gör det bara roligare om det är prylar som är det viktiga. Själv kan jag längta tillbaka till min gamla Minolta A1, den var jäkla kreativ att fota med. Sålde mitt dyraste, bästa objektiv nyligen för att alla bilder blev ointressanta, det dödade fotografiintresset.

Vad menar du med att filter inte är viktigt?

Blixten tvingas jag dock hålla med om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.