Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan detta vara något?

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Tjenare ska köpa ny kamera och var nere och kollade på en i dag. Skulle ni kunna tycka till lite om detta som jag har valt ut.

Canon EOS 400D med 18-55 + ett extra batterigrepp
Bestämde mig nästan direkt för denna kameran när jag såg den först för några månader sedan.

Till den har jag också valt till ett SIGMA 70-300/4,0-5,6 DL MACRO.
Här vill jag ha lite åsikter från er om det var ett klokt val eller om jag ska tänka om

Blixt Nissin DI622 Här vill jag också ha eran åsikt.

Scandisk CF 2gig Extreme 3 ???

Plus en väska till detta

Detta gick lös på 13500. då jag fick en hel del rabatt. Hade jag handlat det på nätet hade jag kommit ner till runt 12000 men jag tycker att den personliga biten är välldigt viktig, sen är det smidigt att handla hemma ifall det skulle strula.
Tack på förhand Daniel
 
Personligen hade jag fimpat kitgluggen, telet och satsat på en bra ljusstark normalzoom istället, typ Sigmas nya 18-50 2.8 men det hänger ju lite på behov.
 
Radeeon skrev:


Detta gick lös på 13500. då jag fick en hel del rabatt. Hade jag handlat det på nätet hade jag kommit ner till runt 12000

Rådiss på detta, lägg pengarna på champagne eller ett par shure E3c hörlurar istället.

I övrigt så skulle jag rekommendera K10d + pentax 16-45 alternativt sigma ex 18-50 macro, inga filter och sen köpa blixt om du kommer på att du behöver en.
 
Re: Re: Kan detta vara något?

ESS skrev:
Rådiss på detta, lägg pengarna på champagne eller ett par shure E3c hörlurar istället.

I övrigt så skulle jag rekommendera K10d + pentax 16-45 alternativt sigma ex 18-50 macro, inga filter och sen köpa blixt om du kommer på att du behöver en.


Ok och varför rekonenderar du inte detta då?
 
Det jag inte rekommenderade var att skänka 1500kr till din lokala fotohandlare utan lägga dem på bättre prylar eller nåt fint till flickvännen.

Angående kameran så tänkte jag att du skulle bli nöjdare med en bättre kamera (K10d) och bättre optik (Halva budgeten på optik är egentligen väldigt vettigt men de flesta förstagångsköpare brukar väl hamna runt 90/10 istllet för 50/50)

vänta med BG (K10d är en rejäl kamera från början)
vänta med blixt tills du vet vad du har för behov
Köp en samsung 50-200mm telezoom, 200mm räcker väldigt långt och just denna optik är väldigt bra och SJUKT prisvärd.
 
Tycker inte man skall tänka för mycket på valet av märke; instegsmodellerna från Canon, Nikon, Pentax m.fl. är relativt jämlika.

Däremot kan en del andra saker diskuteras. Sigma 70-300/4,0-5,6 DL Macro? Varför köpa ett flera år gammalt objektiv? Den modernare efterföljaren heter Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Macro och har dessutom apokromatiska linselement vilket ger bättre bildkvalitet. Köper du ett batterigrepp är det rimligt att slänga med ett extrabatteri som ju greppet rymmer. Självklart köper man UV-filter till sina objektiv; det är liksom en billig försäkring som förhindrar repor och smuts på objektivets frontlins, och sedan ger det väl mindre dis i bilderna om jag förstått det hela rätt.

Canon EOS 400D
EF-S 18-55/3,5-5,6
Soligor UV 58mm Digital High Grade (till kitobjektivet)
Soligor UV 58mm Digital High Grade (till Sigma-objektivet)
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II minneskort
CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber
LowePro Nova 3 AW väska
Canon BG-E3 batterigrepp
Canon NB-2LH batteripack, 720 mAh
Canon Speedlite 430EX blixt

TOTALT: 15 365 kr på CyberPhoto, som är en av de mest välrenommerade fotobutikerna i Sverige med ypperlig service osv.

Sedan kan man ju tycka att det är onödigt med en blixt i dagsläget, till sådant man som nybörjare fotograferar räcker nog den inbyggda blixten. Tar man bort blixten är vi nere på 12 670 kronor. Vill man vara riktigt snål kan man ju ta bort extrabatteriet också, då är vi nere på 12 020 kronor. Som sagt, hade kanske varit bättre om du köpt din flickvän ett halsband för de pengarna istället. (Tycker jag.)
 
Sebastian Mandrean skrev:
Tycker inte man skall tänka för mycket på valet av märke; instegsmodellerna från Canon, Nikon, Pentax m.fl. är relativt jämlika.

Däremot kan en del andra saker diskuteras. Sigma 70-300/4,0-5,6 DL Macro? Varför köpa ett flera år gammalt objektiv? Den modernare efterföljaren heter Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Macro och har dessutom apokromatiska linselement vilket ger bättre bildkvalitet. Köper du ett batterigrepp är det rimligt att slänga med ett extrabatteri som ju greppet rymmer. Självklart köper man UV-filter till sina objektiv; det är liksom en billig försäkring som förhindrar repor och smuts på objektivets frontlins, och sedan ger det väl mindre dis i bilderna om jag förstått det hela rätt.

Canon EOS 400D
EF-S 18-55/3,5-5,6
Soligor UV 58mm Digital High Grade (till kitobjektivet)
Soligor UV 58mm Digital High Grade (till Sigma-objektivet)
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II minneskort
CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber
LowePro Nova 3 AW väska
Canon BG-E3 batterigrepp
Canon NB-2LH batteripack, 720 mAh
Canon Speedlite 430EX blixt

TOTALT: 15 365 kr på CyberPhoto, som är en av de mest välrenommerade fotobutikerna i Sverige med ypperlig service osv.

Sedan kan man ju tycka att det är onödigt med en blixt i dagsläget, till sådant man som nybörjare fotograferar räcker nog den inbyggda blixten. Tar man bort blixten är vi nere på 12 670 kronor. Vill man vara riktigt snål kan man ju ta bort extrabatteriet också, då är vi nere på 12 020 kronor. Som sagt, hade kanske varit bättre om du köpt din flickvän ett halsband för de pengarna istället. (Tycker jag.)

helt perfekt ju!

bara att ta bort filtren, batterigreppet, byta ut kit-skruttet till bra grejor och byta kameran till pentax toppmodell K10d!
 
Sedan kan man ju tycka att det är onödigt med en blixt i dagsläget, till sådant man som nybörjare fotograferar räcker nog den inbyggda blixten. Tar man bort blixten är vi nere på 12 670 kronor. Vill man vara riktigt snål kan man ju ta bort extrabatteriet också, då är vi nere på 12 020 kronor. Som sagt, hade kanske varit bättre om du köpt din flickvän ett halsband för de pengarna istället. (Tycker jag.) [/B][/QUOTE]


Varför tycker du det är onödigt med blixt? Jag har hela tiden trott och tyckt att bilderna blir skönare av blixt.
 
ESS skrev:
helt perfekt ju!

bara att ta bort filtren, batterigreppet, byta ut kit-skruttet till bra grejor och byta kameran till pentax toppmodell K10d!
Jag hoppas du skojar. Filter är en självklarhet när man köper nya som gamla objektiv; det är en billig försäkring som förhindrar irriterande repor på frontlisen, för att inte glömma att glaset i ett filter absorberar mycket av kraften vid t.ex. en stöt. Har man tur går filtret sönder istället för frontlisen - en billig försäkring.

Valet av kamera spelar i Daniels fall förmodligen inte så stor roll - han är nog något av en nybörjare och kan börja med i princip vilken kamera som helst. Det är fel att måla upp Pentax som en gåva skänkt från ovan. Det är inga astronomiska skillnader mellan de olika märkena bland icke-proffsmodellerna.

Radeeon skrev:
Varför tycker du det är onödigt med blixt? Jag har hela tiden trott och tyckt att bilderna blir skönare av blixt.
Förutsatt att man kan hantera och uttnyttja utrustningen ger nog i regel dyrare utrustning alltid tekniskt sett bättre bilder. Ett Canon EF 16-35/2.8L II USM ger nog bättre vidvinkelbilder än säg ett Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, och en Canon Speedlite 580EX II lär ju ge bättre blixtbilder än en Sunpak PF30X.

Frågan är hur mycket nytta du i dagsläget har av en extern blixt? Det är en fråga du helt enkelt får ställa dig själv. Den inbyggda blixten räcker ändå relativt långt!

Hur högt satsar du med kameran och utrustningen? För lite mer avancerade hemmabilder på husdjur, barn, semesterfoton, släktfoton och dylikt finns det ingen anledning att köpa något vräkigt.
 
Sebastian Mandrean skrev:
Jag hoppas du skojar. Filter är en självklarhet när man köper nya som gamla objektiv; det är en billig försäkring som förhindrar irriterande repor på frontlisen, för att inte glömma att glaset i ett filter absorberar mycket av kraften vid t.ex. en stöt. Har man tur går filtret sönder istället för frontlisen - en billig försäkring.

Valet av kamera spelar i Daniels fall förmodligen inte så stor roll - han är nog något av en nybörjare och kan börja med i princip vilken kamera som helst. Det är fel att måla upp Pentax som en gåva skänkt från ovan. Det är inga astronomiska skillnader mellan de olika märkena bland icke-proffsmodellerna.

Förutsatt att man kan hantera och uttnyttja utrustningen ger nog i regel dyrare utrustning alltid tekniskt sett bättre bilder. Ett Canon EF 16-35/2.8L II USM ger nog bättre vidvinkelbilder än säg ett Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, och en Canon Speedlite 580EX II lär ju ge bättre blixtbilder än en Sunpak PF30X.

Frågan är hur mycket nytta du i dagsläget har av en extern blixt? Det är en fråga du helt enkelt får ställa dig själv. Den inbyggda blixten räcker ändå relativt långt!

Hur högt satsar du med kameran och utrustningen? För lite mer avancerade hemmabilder på husdjur, barn, semesterfoton, släktfoton och dylikt finns det ingen anledning att köpa något vräkigt.

Tyckte daniel att valet av kamera var oviktigt skulle han inte frågat.

Bra prylar är roligt och allt blir roligare med bra prylar, för tillfället är pentax K10d den bästa/prisvärdaste kameran för under 10000 om man inte sitter fast med massa dyr optik.

Alla bilder du ska ta med blixt blir i genomsnitt klart bättre med extern blixt.

Filter är inte viktigt, gammal (numera) felaktig kunskap.
 
ESS skrev:
Tyckte daniel att valet av kamera var oviktigt skulle han inte frågat.
Jag har aldrig sagt att valet av kamera är oviktigt. Däremot är skillnaderna knappt märkbara för en nybörjare bland instegsmodellerna. Finns ingen anledning att som nybörjare klia hål i huvudet på sig om vilket märke man skall köpa. Man lär inte bli besviken, oavsett vilket märke man väljer.

ESS skrev:
Bra prylar är roligt och allt blir roligare med bra prylar, för tillfället är pentax K10d den bästa/prisvärdaste kameran för under 10000 om man inte sitter fast med massa dyr optik.
Pentax K10D är en mycket kompetent kamera, även om man bortser från dess prisvärdhet. Läger man till prisvärdheten i beräkningarna får den ännu ett pluspoäng.

I framtiden kan dock Daniel komma att vilja bygga ut sitt kamerasystem; köpa till fler och mer avancerade prylar. Och jag är inte helt säker på att Pentax är ett av de bättre alternativen här.

ESS skrev:
Alla bilder du ska ta med blixt blir i genomsnitt klart bättre med extern blixt.
Som sagt - alla vidvinkelbilder blir i regel säkert bättre med ett Canon EF 16-35/2.8L II USM än med ett EF-S 18-55/3.5-4.5 II. Frågan är om man kan motivera prisskillnaden i Daniels fall? Jag tror den inbyggda blixten är fullt duglig tills vidare. Om Daniel sedan utvecklas som fotograf och känner ett behov av bättre blixtbilder kan han köpa sig en blixt. Det skulle inte kosta honom något extra gentemot ifall han köpte blixten idag. Tvärtom är det rimligt att anta att den specifika blixten sjunker något i pris tills dess.

ESS skrev:
Filter är inte viktigt, gammal (numera) felaktig kunskap.
Vem försöker du lura? Jag rekommenderade aldrig Daniel att köpa färgfilter för att färga bilderna - jag förklarade att det är starkt rekommenderat att köpa ett UV-filter främst som en billig försäkring eftersom att UV-filtret skyddar objektivets frontlins. Blir filtret repigt kan man bara köpa ett nytt för någon hundralapp. Blir frontlinsen repig å andra sidan är det en dyr historia att få det lagat, om det ens går.
 
Tack för alla svar.

Kameran kommer att bli en canon då jag har bra erfarenhet av det sedan tidigare och jag tycker om deras kamera. Har känt på pentaxen och tycker att det var en skön kamera men kommer endå att välja en canon...

Sebastian Vad är det för skillnad på det sigma objektivet jag har kollat på och det som du skrev om förutom att det är APO på det?

Alla som jag har pratat med har rekomenderat att köpa till blixt och även att den ska gå att vrida och det går inte på canons 430EX eller?

Sedan till att köpa den hos en lokalsäljare.
Grejen är den att jag har handlat lite över internet tidgare och kan väl säja att det har strulat en hel del både fått vänta och att det har varit fel grejer som har skickats. Jag har dock inga erfarenheter om Cyberfoto som du har rekomenderat. Hur är dom?
 
Kan varmt rekomendera cyberfoto,har handlat en del där alltid varit nöjd och fått trevligt bemötande
 
Radeeon skrev:
Sebastian Vad är det för skillnad på det sigma objektivet jag har kollat på och det som du skrev om förutom att det är APO på det?
"Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro" är ett relativt gammalt objektiv som inte tillverkas längre. Autofokusen är långsam och förlegad, och i och med att den inte har APO lär den kromatiska aberrationen vara rätt jobbig. Objektivet har inte fått så bra omdömen: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8883

"Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro" är ett lite nyare och modernare objektiv, men självklart inget revolutionerande jämfört med DL Macro. Lite bättre skärpa, lite bättre autofokus, lite mindre kromatisk aberration. Objektivet har helt klart fått bättre betyg än DL Macro: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9388

Radeeon skrev:
Alla som jag har pratat med har rekomenderat att köpa till blixt och även att den ska gå att vrida och det går inte på canons 430EX eller?
Såhär stod det i tidningen DigitalFoto:s stora blixttest där man testade 8 olika blixtar, däribland 430EX, 580EX och Sigma EF-500 DG:

DigitalFoto om 430EX:
430EX-modellens byggkvalitet är utmärkt och en nedfällbar panel täcker blixten vid vidvinkelanvändning ner till 14 mm. Det finns sex inställningslägen, åtta färre än hos 580EX. Blixthuvudets rörelseförmåga är också mer begränsat än hos den dyrare Canon-modellen, men det är trots detta bra. 90 grader uppåt (vertikalt), 90 grader åt ena hållet och 180 grader åt andra (horisontellt).

Resultat: 430EX är en utmärkt bantning av den större modellen 580EX, och levererar dessutom mycket trevligt resultat. Enheten presterar en uppmätning på strax under f/8 vid sin maximala effekt. Att den dessutom uppvisar stabila, neutrala färgtemperaturer på 5800K och 5750K vid maximal respektive minimal effekt imponerar. Den är smidig att använda i både auto och manuellt läge, och det både utom- och inomhus.

Den här blixtgenheten presterar utmärkt och ger faktiskt den betydligt dyrare 580EX en tuff kamp, särskilt imponerande då den är ca 2500 kr billigare!
[Nja, i dagsläget ca 2100 kr billigare. Sebastians anmärkning.]

"BRA KÖP! - DigitalFoto"


DigitalFoto om EF-500 DG ST:
Resultat: Den här blixtenheten slår till med rejäl kraft och registrerar strax över f/8 vid maximal effekt. Användaren kan dock behöva acceptera en viss färgtemperatursförändring vid byte från lägsta till högsta uteffekt. Den producerar 6500K vid högsta effekt och mer neutrala 5950K vid lägsta effekt.

Sigma EF-500 DG ST kan inte erbjuda samma funktioner och finesser som konkurrenterna, men den producerar fullt godkända exponeringar med autoinställningarna. Den är dock riktig rejäl till formatet, vilket kanske inte uppskattas av alla.

(K = kelvingrader)

Bör tilläggas att DigitalFoto:s test gällde Sigma EF-500 DG ST och inte den nyare EF-500 DG Super. Cyberphoto skriver följande om EF-500 DG Super:

Cyberphoto om EF-500 DG Super:
OBS!! Detta är inte samma blixt som den billigare EF-500 DG ST. Super-modellen har en uppsjö av ytterligare funktioner, bland annat:

* Slavstyrning och mottagning med TTL
* Slavstyrning och mottagning utan TTL
* Stroboskopfunktion
* Modelleringsljus
* Höghastighetssynkronisering
* Synkronisering på andra slutarridån

Hur som helst - dit jag ville komma var att 430EX kan vridas uppåt och nedåt och bakåt och frammåt precis som Sigma EF-500 DG Super. Skillnaden är att man kan vrida EF-500 180 grader åt såväl vänster som höger. 430EX kan man vrida 180 grader åt ett av hållen (vet inte vilket) och 90 grader åt det andra hållet (samt 90 grader uppåt då, som på EF-500 DG Super).

Gå till en affär och testa hur det är att handskas med respektive blixt. Välj den du känner för.

Radeeon skrev:
Sedan till att köpa den hos en lokalsäljare.
Grejen är den att jag har handlat lite över internet tidgare och kan väl säja att det har strulat en hel del både fått vänta och att det har varit fel grejer som har skickats. Jag har dock inga erfarenheter om Cyberfoto som du har rekomenderat. Hur är dom?
Cyberphoto är tillsammans med YFO, Scandinavian Photo och några till några av sveriges mest välrenommerade fotobutiker. Servicen är mycket bra och jag har till och med för mig att man får ett låneobjektiv om ens objektiv måste in på lagning, men jag är inte helt säker.

Här finns några slumpvis utvalda omdömen av Cyberphoto: http://www.fotosidan.se/reviews/lis...&pros=&cons=&retailer[]=107&rating1=&rating2=
 
Vill bara börja att tacka dig Sebastian för den hjälpen du ger mig. Tack

Om man kollar på minneskorten så har du skrivit SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet) som kostar 363
Märker man den skillnade som är till nästa steg som är SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet) Jag menar på hastighet och så eller slänger man bara ut dom ca 100 kronorna i sjön
 
Radeeon skrev:
Vill bara börja att tacka dig Sebastian för den hjälpen du ger mig. Tack

Om man kollar på minneskorten så har du skrivit SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet) som kostar 363
Märker man den skillnade som är till nästa steg som är SanDisk CompactFlash 2GB Extreme III, 20MB/s (132x hastighet) Jag menar på hastighet och så eller slänger man bara ut dom ca 100 kronorna i sjön
Det var så lite så. Jag får ju själv alltid hjälp med mina, för många proffs säkert urbotat duma, frågor. Klart man försöker hjälpa andra. :)

Nu skall vi se... Minneskort och skrivhastigheter är inte mitt bästa område, men med Googles hjälp skall jag försöka reda ut en del saker:

Bob Atkins har skrivit en artikel om just minneskort och vilket man skall köpa: http://www.bobatkins.com/photography/digital/compact_flash_memory_cards.html

I artikeln står det:
As you can see, it really doesn't matter much what speed CF card you use with the Digital Rebel or EOS 10D. The camera really can't write faster than about 1.4MB/s no matter what the CF card speed is. Faster cards do give slightly better performance, but the difference is small. On the other hand, the EOS 20D and EOS 1Ds mark II can write much faster and can take more advantage of high speed cards. With these cameras the use of faster CF cards makes much more difference.

Though I've not yet seen any speed tests, the new Canon Digital Rebel XT should also be able to take advantage of higher speed cards since it used the same Digic II processing chip used in the EOS 20D. Canon say in their press release that the compact flash write speed of the Digital Rebel XT is faster than that of the original Digital Rebel.

Det verkar alltså som att EOS 350D och 400D (i USA heter de Digital Rebel XT och Digital Rebel XTi) drar nytta av snabbare minneskort. Vi letar vidare...

Let's Go Digital:s svenska filial skriver följande i sin recension om EOS 400D (http://www.letsgodigital.org/se/camera/review/124/page_5.html):

En visserligen liten nackdel av ett högt antal Megapixlar är att också filformatet växer. Speciellt om du fotograferar i RAW eller RAW+JPEG växer Megabyterna mycket snabbt! Var förståndig och skaffa dig ett stort minneskort. Ett 1GB CompactFlash kort är ett absolut minimum och med 2GB går det redan att jobba. För en snabb fullbordan rekommenderas ett Extreme III kort. Under fotograferingen har du inte mycket fördel av ett Extreme IV, världens snabbaste minneskort, men det har du när du överför bilderna till datorn. Speciellt med den snabba kortläsaren av SanDisk som också kan jobba med FireWire 800. Bufferten töms med snabba kort i rasande tempo och med ett Extreme II eller Extreme IV kort kan du plåta ett 2GB kort fullt i ett sträck! I tabellen nedanför ser du hur många bilder du kan ta med ett 1GB CompactFlash minneskort.

Det verkar alltså som att du behöver ett Extreme III kort, men inte nödvändigtvis ett Extreme IV.

Hoppas det här gav dig svar på tal. :)
 
Ja det gjorde det håller på å kollar lite på cyberfoto olika paket och diverse lösningar tänkte att jag att jag skulle ringa dom i slutet av veckan för att se vad vi skulle kunna plocka ihop. För dom har ett paket med ett 2gb minneskort men det är bara hastighet 2 tänkte ringa och höra om det går att fixa med det av typen 3 i stället..
Kika gärna in här någon gång i bland om det är något mer som jag behöver hjälp med
 
Sebastian Mandrean skrev:
Vem försöker du lura? Jag rekommenderade aldrig Daniel att köpa färgfilter för att färga bilderna - jag förklarade att det är starkt rekommenderat att köpa ett UV-filter främst som en billig försäkring eftersom att UV-filtret skyddar objektivets frontlins. Blir filtret repigt kan man bara köpa ett nytt för någon hundralapp. Blir frontlinsen repig å andra sidan är det en dyr historia att få det lagat, om det ens går.

Jag har aldrig riktigt förstått det resonemanget faktiskt. Paradoxen med ditt resonemang är att ju dyrare objektiv desto mer behöver du ett UV-filter. Samtidigt märker du av den försämring i kontrast och skärpa som ett UV-filter ger mer ju dyrare objektiv du har. Att slänga på ett UV-filter för nån hundralapp på ett dyrt fint objektiv är GALENSKAP! Det är ungefär som att montera en fartspärr på 30 km/h på en Porsche. Det vill man liksom inte göra...
 
jag använder inte heller uv-filter för att skydda objektiven. ofta räcker motljusskyddet som skydd för objektiven.
I vilka situationer behöver man vara orolig för att skrapa emot frontlinsen egentligen? I skogen kan jag tänka mig, i vilka fler situationer?
om du får en repa på frontlinsen är väl inte det hela världen heller, om man bortser från att andrahandsvärdet sjunker. har hört att bilderna kan bli lite mjukare, om man överhuvudtaget märker av det.

men sover du skönare om natten för att du har uv-filter som skydd för objektivet, och accepterar att du får lite sämre skärpa och kontrast i bilderna,så för all del; köp filter!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.