Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan CS2 allt som en fotograf behöver ?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Weinö

Aktiv medlem
Jag har nu under en tid kört en massa testversioner av program.

För råkonvertering har jag provat Rawshooter Essentials, Capture One LE & Adobe CS2.

För att bläddra bland mina bilder inkl. nef, crw & tif har jag provat AcdSee 8,0.

För att lagra bilder med exif mm. har jag provat bl a iMatch från PhotoTools & Adobe Bridge.

För att hantera brus mm, så har jag provat Neatimage.


Sedan har jag provat CS2, och där finns ju alla de här bitarna.

Tror att många med mig går i funderingar över om alla de här fristående
applikationerna behövs, eller om t ex. Photoshop CS2 kan hantera allt
det här för en fotograf.

Kom gärna med tips & förslag.
 
Det har allt en fotograf behöver och mycket, mycket mer. Dessutom om du skulle sakna någon liten funktion så går det oftast att finna Plug-ins. Vet inte om det var noise ninja eller neatimage som man kunde implementera i CS2? Fotoalbumet fixar ju Bridge till en stor del, där du också kan se thumbsen tack vare det senaste RAW-formatstödet (uppdateras ju kontinuerligt). Det bästa är att Bridge är "fristående". Du kan ha det öppet och photoshop stängt. Lycka till!
 
Hi folks

Nej CS2 kan inte allt som en fotograf behöver. Definitivt inte. Det kan tex inte ett skit om komposition, inte ett dyft om hur man gör en korrekt exponering, kan inte heller koka kaffe.

Nog skämtat. CS2 är nog overkill för de flesta men det är primärt ett program för bildbehandling/manipulation. Det finns som du redan har räknat upp ett antal program som gör andra saker bättre än vad CS kan. NoiseNinja/Neat Image tex. Jag tycker inte heller att Photoshop ar en perfekt lösning på bildhantering trots att Bridge finns. Jag gillar inte heller Photoshops raw konvertering men det är nog mera en smaksak. Som sagt, Photshop är helt outstanding när det gäller bildmanipulation (eller justering av bildena om du inte gillar ordet manipulation) men har andra brister i andra fall. Kanske därför som Adobe utvecklar ett nytt program främst avsett för fotografer. Lightroom heter det. Inte helt klart ännu vad jag vet

men om du i alla fall står i inköpstankar så skulle jag rekomendera dig att vänta lite. CS3 står runt hörnet och det brukar visserligen finnas en liten uppgraderingsrabatt från Adobe men den är inte så stor.

Mankan
 
Senast ändrad:
Hehe jag vill se när man kan trycka på knappen Auto-composition. Dock skulle det inte förvåna mig om det kommer snart, med tanke på hur långt man har kommit med bildläsning/-tydning osv.


När kommer CS3?
 
Sökning av taggade bilder ser jag som en av CS2:s största nackdelar. Om CS3 innehåller en databas då kommer det hela att bli mer komplett. Nu krävs nästan ett bildarkivprogram för att få ihop hela processen.
 
ifo0s skrev:
Hehe jag vill se när man kan trycka på knappen Auto-composition. Dock skulle det inte förvåna mig om det kommer snart, med tanke på hur långt man har kommit med bildläsning/-tydning osv.


När kommer CS3?

Våren 07.

/JH
 
elmfeldt skrev:
Sökning av taggade bilder ser jag som en av CS2:s största nackdelar. Om CS3 innehåller en databas då kommer det hela att bli mer komplett. Nu krävs nästan ett bildarkivprogram för att få ihop hela processen.

Vad menar du med "Sökning av taggade bilder ser jag som en av CS2:s största nackdelar". Det går ju söka på metadatan som man har sparat med bilden och keywords och labels. Eller vill du hitta några andra speciella taggar eller möjligheten att söka på slutartider t.ex.?

V07...det är ju ett år kvar! Nu tappade jag hoppet, trodde att snart var i sommar.
 
elmfeldt skrev:
Sökning av taggade bilder ser jag som en av CS2:s största nackdelar. Om CS3 innehåller en databas då kommer det hela att bli mer komplett. Nu krävs nästan ett bildarkivprogram för att få ihop hela processen.

Instämmer.. med många bilder på vore det skönt att bara kunna snabbsöka direkt. Kör själv Irfanview med Total commander och CS2- lätt att ha bra struktur och ordning på vart allt finns, men det kräver ju lite förarbete med döpning osv. I övrigt är det en mkt väl fungerande kombination. I framtiden; man kan söka bilder efter motiv i PS... tex letar man efter en okänd solnedgångsbild så skriver man bara "solnedgång" och så lägger programmet upp förslag (thumbnails, kanske 20 per sida) på alla bilder som innehåller en solnedgång, genom igenkänning- inte filnamn.... :p
 
ifo0s skrev:
Vad menar du med "Sökning av taggade bilder ser jag som en av CS2:s största nackdelar". Det går ju söka på metadatan som man har sparat med bilden och keywords och labels. Eller vill du hitta några andra speciella taggar eller möjligheten att söka på slutartider t.ex.?

V07...det är ju ett år kvar! Nu tappade jag hoppet, trodde att snart var i sommar.

Sökfunktionen är hopplöst långsam då det inte finns ngn datasbas kopplat till Bridge. Därför måste Bridge stega sig igenom alla foldrar och filer vid varje sökning, och detta tar då bra med tid.
 
Då hajjar jag. Jo den är något långsam. I en databas kan ju strukturen göras både snabbare och lättöverskådligare.
 
Kan man bläddra igenom bilder med hjälp av Bridge på ett liknande sätt man gör i t ex. Acdsee ?

Typ få upp bilden i helskärm och sedan bläddra med "space" & "backspace".
 
Jag rekommenderar verkligen att kolla in länken till filmerna om Lightroom som Niklas tipsade om. Lightroom verkar vara (av vad man kan se på filmerna) ett fullständigt överlägset program för den digitala rawfotografen, inte bara i jämförelse med andras produkter utan även deras egna PS CS2. Ser fram emot den fullständiga versionen. Verkar vara betydligt snabbare än CS2.
 
JAVA skrev:
Kan man bläddra igenom bilder med hjälp av Bridge på ett liknande sätt man gör i t ex. Acdsee ?

Typ få upp bilden i helskärm och sedan bläddra med "space" & "backspace".

Visst, den har funktion för "bildspel", fast med höger och vänsterpil. Backspace tar bort bilden. Apostrof roterar den. Lite andra knappar ger den betyg och labels. När man väl börjat använda det funkar det rätt bra som ett snabbt sållningsfilter när man ska gå igenom en dags bildskörd. Funkar förstås både med RAW och JPG.
 
David Appelgren skrev:
Jag rekommenderar verkligen att kolla in länken till filmerna om Lightroom som Niklas tipsade om. Lightroom verkar vara (av vad man kan se på filmerna) ett fullständigt överlägset program för den digitala rawfotografen, inte bara i jämförelse med andras produkter utan även deras egna PS CS2. Ser fram emot den fullständiga versionen. Verkar vara betydligt snabbare än CS2.

Japp, Lightroom rör dessutom aldrig orginalfilerna utan spara metadata och ett "recept" på alla korrigeringar man gjort i en riktig databas med referens till bilden.

Ser som sagt väldigt lovande ut!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.