Annons

Kan bländare påverka färgmättnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag plåtade två rullar med Fuji Superia 800 under snarlika förhållanden (inohus hemma hos oss, dagsljus silade in genom fönstret). På den ena filmen hade jag bländaren hela tiden mellan 1.8 och 4.0. På den andra filmen var bländaren 8 eller 11 på alla bilder.

De bilder som plåtades med bländaren på 8 eller 11 blev mycket mer färgglada än bilderna från första filmen, där bländaren var från 1.8 till 4.0. Bilderna ur första filmen var grådaskiga och tråkiga. Frågan är nu om bländarvärdet har att göra med den mycket större färgmättnaden på den andra rullen? Jag tvivlar, har aldrig hört talas om dylikt, men här finns väl någon som kan svara på frågan, får vi hoppas.

Det finns en annan möjlighet som orsak till den stora skillnaden i färgmättnad. De i fotobutiken bytte minilab mellan dessa två filmer. Ni som har större erfarenhet, är det troligare att det är den nya minilabben som är orsaken?

-Eeros

Med stor sannolikhet labbet skulle jag vilja påstå. Nedbländning ger lite högre kontrast men om det inte var en colabotten du fotograferade med så blir det inte så stor skillnad som du verkar ha fått.

Hur ser neggen ut förresten och hur mätte du ljuset? En annan möjlighet är ju att du underexponerat filmen du körde med stor bländare.

Ljusmätningen skötte kameran själv i båda fallen, jag körde på Av. Bilderna med stor bländare hade även ett gråaktigt skimmer på sig, som en slöja. Kan vara att de blev underexponerade alltså. Men varför i så fall, ljusmätningen borde väl fungera lika bra med större bländare också, eller hur?

-Eeros

Har du kollat negativen? Det låter som underexponering. Vad är det för kamera?

Eeros skrev:
Jag plåtade två rullar med Fuji Superia 800 under snarlika förhållanden

Du skriver snarlika förhållanden, jag tycker att det lutar åt att den ena filmen av någon anledning blivit underexponerad. Kan ljusmätaren ha blivit lurad av nåt vid det ena tillfället?

Gör som Jim säger, kolla neggen så ser du...

ANNONS