** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kampsport, få fram effekt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Hejsan, har fått frågan om jag skulle komma ner på en Tae Kwon Do träning och ta lite action kort, då kommer min lite invecklade fråga..

Hur tar man BRA action kort när det kommer till kampsport, vinklar osv.. Lite tråkigt kanske om man bara ska frysa bilden rakt av..

Ljuset där inne är i övrigt starkt med ljusrör.. Ska man köra blixt?
Allmäna tips och ideér vore super.. Kanske någon som ge mig lite länkar till egna kort som jag kan studera, gärna med beskrivning och inställningar..

Tacksam för svar!
Mvh // Fredrik

Även om ljuset kan verka starkt så tror jag faktiskt att det är relativt dåligt belyst inne på ett sånt där ställe, pröva med en blixt som du slår i taket för att undvika att få så himla direkt ljus, och kör sync på andra ridån för att inte få deras rörelser baklänges.

Vinkel tycker jag du kan köra en ganska låg, det blir nog bra.

OK, till säkert dagens dummaste inlägget, men jag har ju bara den inbyggda blixten än så länge, den går väl inte att slå i taket.. Som sagt, inte stolt att jag skrev det.

Inga frågor är för dumma. Som du kom på själv så går det inte, bättre med extern blixt.

Men testa att dra upp iso en del, kan hjälpa. Bara köra blixt rakt på tror jag blir för skarpt, dessutom stör det nog de som tränar.

Tror också att en rätt låg vinkel kan se grymt ut.

//Mattias

Vad ska bilderna använda till? om det ska bli små bilder till nån hemsida så gör det ju inte så mkt om du fotar på hög iso, men säg att dom tillexempel vill göra stora utskrifter, då är inte hög iso nån höjdare...

viiktor skrev:
Vad ska bilderna använda till? om det ska bli små bilder till nån hemsida så gör det ju inte så mkt om du fotar på hög iso, men säg att dom tillexempel vill göra stora utskrifter, då är inte hög iso nån höjdare...

Svårt att säga, ska ner senare i veckan och känna mig för lite, kolla belysningen osv..
Flesta av bilderna ska på hemsida, men kan ju hända att dom vill printa en och annan i a4 också..

Hm.. du skulle ju kunna fixa till en liten improviserad diffuser framför din inbyggda blixt. Går tom med lite papper eller tyg :)

Ett tips: gå dit och fota lite en gång innan du "skjuter skarpt". Tränar själv TKD och det är jädrar inte lätt att fota det så det blir bra. Nu har jag visserligen mest försökt med en kompaktdigitalare, men lätt är det inte.

Lycka till!

Martin F skrev:
Ett tips: gå dit och fota lite en gång innan du "skjuter skarpt". Tränar själv TKD och det är jädrar inte lätt att fota det så det blir bra. Nu har jag visserligen mest försökt med en kompaktdigitalare, men lätt är det inte.

Lycka till!

Det svåraste är ju ljuset, sen vinklar osv får man väl helt enkelt vara lite kreativ, prova på.. Många många bilder..
Men, det ska nog gå bra.. Återkommer kanske med lite bilder.

försök komma upp rakt ovanför dem, ribbstol, bom, rep eller liknande, grymt effektfullt tror jag, kör det i svartvitt för det kommer nog bli rätt grötigt annars om du inte har studioblixtar så att du kan sätta ett effektfullt ljus. Annars ta med dem ut och plåta utomhus i coola miljöer i dräkterna, typ skrotupplag - kan nog bli grymt coolt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar