ANNONS
Annons

Kampanj på Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

andyp

Medlem
Hej!
Jag har tidigare fotat en del med en vanlig simpel digitalkamera men har under en längre tid funderat på att köpa en riktig systemkamera.

Nu kör dustinhome en kampanj med Canon EOS 400D + EF-S 18-55 MM för 6000 kr.

Vad jag läst mig till är kameran varmt rekomenderad, men hur är det med objtektivet? Är det ett allround-objektiv som funkar hyffsat i alla lägen?

Eftersom jag är ganska grön på området så har jag inte jättehöga krav men jag vill ju samtidig ha bra grejer. Har inte fotat med systemkameror innan men denna kameran funkar väl bra som första kamera?

http://www.dustinhome.se/pd_5010113330.aspx

Det blir en alldeles utmärkt första systemare.

Objektivet är kanske inte det bästa men det funkar OK och är ju "gratis" i det här fallet.

Lycka till!

Anders

AFJ skrev:

Objektivet är kanske inte det bästa men det funkar OK och är ju "gratis" i det här fallet.

Varför måste all dissa kitguggen? Om man som de flesta amatörer inte drar upp bilderna i mosnterstorlek och håller sig i 10x15 så år det inga problem. Och jag har dragit upp bilder från 30D+kitglugg i 20X30 och fått mvg på dom av min fotolärare borde inte jag få ig eftersom kitgluggen suger?

Anders ta det inte personligt men nybörjarna har inte fått L sjukan än. Jag är faktisk lite trött på alla nybörjare som tror att inget annat än 24-70L duger pga att någon L smittad pixelrunkare/proffsfotograf avskrämt dom från kitgluggen.

Håller med Robin, jag tyckte att kit-objektivet var bra till en början. Iaf jämnfört med digital-kompaktarna jag fotat med tidigare var det oftantlig skillnad till. Man ser ofta bilder tagna med ef-s 18-55 som är riktigt fina, det handlar ofta om att man ska kunna använda prylen rätt för att få maximalt ut ur den.

Även om EF-S 18-55 inte är det bästa objektivet jag provat så tycker jag att du ska ta det, du kan ju alltid uppdatera senare om behovet finns.

mvh!

Jag håller också med Robin GL! Det spelar ingen roll vad någon amatör frågar så kommer någon och börjar snacka bajs.
Kitgluggen som det talas om nu är inte Canons bästa, men den ger i kombination med tex 400D bättre bilder än någon kompaktkamera och fullt acceptabla jämfört med vadsomhelst.
Det är som om någon frågar om en Golf och någon börjar surra om Bugatti. Golf är en utmärkt bil.

Precis de jag tänkte också, tror jag klarar mig med ett sådant vanligt objektiv till att börja med.

Hur står sig Canon EOS 400D mot Nikon D40/d40x?

Johan, om du med "någon som snackar bajs" avser mig så tycker jag du är skyldig mig en ursäkt!

Jag skriver ju att objektivet är OK men inte det bästa. Du tycks ju hålla med som detta eftersom du själv skriver "Kitgluggen som det talas om nu är inte Canons bästa".

Vad är det som gör att ditt inlägg är rätt men mitt är "bajs"?! Jag tycker det verkar som vi har samma åsikt i sakfrågan?

Vem har talat om "Bugatti" eller andra alternativ???

Tvärtemot ditt och Robins inlägg så har ju jag hållit mig till ämnet och enbart svarat på den ursprungliga frågan!

Robin, du har säkert läst mina tidigare inlägg här på fs (vi skriver ju ofta i samma trådar) och då kan du se att jag tillhör dem som förordar att man skall köpa 400D med kitgluggen även om det har sina brister.

Det verkar som flera av er i denna tråd har misstolkat mitt svar och därför upprepar jag det i förtydligad form:

- Ja, jag tycker att en 400D är ett bra köp.

- Ja, jag tycker att det är ett allround objektiv som funkar.

Mvh
Anders

18-55 suger

En 400 D är kapabel till mindre underverk om man har bra gluggar till kameran.
Varför köpa en dslr om man inte har en bra glugg till kameran?

Då hade jag hellre satsat på en kompaktkamera med vidvinkelläge och manuella inställningsmöjligheter. Det blir ungefär likvärdig kvalitet. Fast långt billigare. Och smidigare att använda.

gillar inte och kommer aldrig att gilla kitgluggen på canon.Främst för den dåliga ljusstyrkans skull. Kan användas i vidvinkelläget om man inte har råd till bättre.
Det krävs inget geni för att skärpa upp och värma bilderna i photoshop men ljusstyrkan kan du aldrig få med kitgluggen.

Hellre då en fast 50 mm med bländare 1.8

yo

Robin Gyllander skrev:
Varför måste all dissa kitguggen? Om man som de flesta amatörer inte drar upp bilderna i mosnterstorlek och håller sig i 10x15 så år det inga problem. Och jag har dragit upp bilder från 30D+kitglugg i 20X30 och fått mvg på dom av min fotolärare borde inte jag få ig eftersom kitgluggen suger?

Anders ta det inte personligt men nybörjarna har inte fått L sjukan än. Jag är faktisk lite trött på alla nybörjare som tror att inget annat än 24-70L duger pga att någon L smittad pixelrunkare/proffsfotograf avskrämt dom från kitgluggen.

Men snälla. Kraven på dessa fotokurser i skolan är så pinsamt låga och skrattretande att jag inte förstår att du ens tar upp det.

L är enligt mig satta till överpriser men det finns väldigt många piratgluggar som är väldigt väldigt bra till en rimlig peng.

Canons kit-glugg är ett plastigt helvete påstå inget annat. Den fungerar de första 2 månaderna medans du lär dig kameran men när du väl vill börja ta bilder på riktigt är det dags att börja leta efter något nytt.

Varför tror du det största märket har den sämsta kit-gluggen? De VILL att folk ska byta ut den så de tjänar mer pengar.

Hej
Verkar vara lite delade meningar om hur väl man klarar sig med medföljade objektiv :)
Jag har för avsikt att börja med de som följer med för att sedan, när jag lärt mig mer, köpa bättre när jag vet vad jag har för behov.

En ny fråga:
D40 har ju ingen motor till objektivet för autofokus, har D400 det?
Eller är det så att de flesta objektiv man köper numera har motor för af?

Senast ändrad:
Alla Canons objektiv passande på EOS kameror har inbyggd fokusmotor. Så du behöver inte oroa dig för den biten. Det liksom bra är så, du kommer alltså inte behöva välja eller kontollera att objektivet har motor eller ej, dom har det, punkt slut. Även om du köper pirat passande för kameran.

Ang kit objektivet så är det skit, helt ärligt. Alla andra som påstår annat ljuger eller är okunniga. Men det finns ett stort men. Allt är ju som bekant relativt. Att hitta en ny glugg för sammaa pengar är omöjligt så i det hänseendet så är det ju bra. Det duger gott att plåta med och lära sig på, behärskar man gluggen fullt ut så kan man ta riktigt bra bilder. Men att påstå annat än att gluggen är äckligt oskön, sladdrig och ger optiska skavanker är ju bara rappakalja.

Anders Jonsson förklarade detta kortfattat och bra, men sedan kommer alltid några "budgetens väktare" med blaj argument efter att ha läst var fjärde rad.
Vidare så håller jag med Martin Blogg, Skolans fotoutbildning är ju rena skämtet, ialla fall på många ställen och vem fan bryr sig vad en fotolärare säger? och vem fan får IG eller G eller MVG baserad på optikens optiska prestanda? så mr Robin G, var det enbart på dom premisserna du fick ditt betyg så är du lurad.

Nog talat om detta, köp du kitgluggen till kameran och ut och plåta. Lär dig hur kameran fungerar och hur du drar nytta av allt. Lär dig grundligt. Vid intresse/pengar/vilja så uppgradera dina objektiv. Kitgluggen är nog dt sämsta objektivet i utbudet, men duger gott att lära sig med.

Personligen skulle jag köpa en L glugg direkt elle ett bra objektiv från Sigma, Bara för att man lär sig så betyder itne det att man inte kan ha bra saker. En bra bild är en bra bild, spelar ingen roll om man är i upplärningsstadiet och då kan det ju vara roligt att ha haft en bra gkugg som ger bilden det där riktiga bettet! Men alla kanske inte vill lägga alla sina besparingar på kamea utrustning :) Allt här i livet handlar om prioriteringar.

Stort tack för svaren!

Nu står det mellan att slå till på EOS 400D eller D40X.

Så stor skillnad är de väl inte? Båda kamerona har ju fått toppenbetyg. Vad jag förstått så är det ändå så att det är lite enklare att hitta bra och billiga objektiv till Canon EOS 400D medan Nikon D40X har fått snäppet bättre betyg i tester. Är det så?

Hej

Annars kanske följande paket kan vara intressant

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7184786

Kan hitta detta paket på de andra fotobutiksidor också.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=400DBGE3

Verkar som du får tillbaka 665 kr vid Canon 400D paket köp

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/cashback071001.php

Det är ju med det nya objektivet med IS som verkar vara bra för pengarna.

Test

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1114/cat/11

Mvh

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar