Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerors beskaffenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
En sak som slår mig när jag läser recensioner av kameror är att det anses negativt om en kamera är tung att hålla i. En tung kamera ligger stadigare i handen än en lätt och ger därför mindre skakningsoskärpa. Man kan alltså använda längre slutartider på fri hand hos en tung kamera än en lätt. Normalvikten hos en spegelreflexkamera med normalobjektiv för 20-30 år sedan var 1 kg, men sedan Olympus släppte sin OM-1 har nästan alla andra kameratillverkare följt efter, och sedan dess har alla kameror, åtminstone för amatörer, hållit en låg vikt. Bara proffskamerorna har fortsatt vara lika tunga som förr, förmodligen för att de är tillverkade av tyngre material som är mera hållbart än de lätta material som numera används i de flesta kameror. För mig är det alltså inget hinder för köp om jag kan få en spegelreflexkamera med objektiv som väger just omkring 1 kg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar